Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-28, 11:41
  #1
Medlem
Ipwns avatar
Röka en gås, rulla en gås etc etc. Någon som har koll på vart det har sitt ursprung och när det började användas runt om i landet?

En annan fråga som jag satt o tänkte på igår när jag var inne i dimman var hur man säger att man rökt mer än 1 gås? Rökte 2 gåsar/gäss? Personligen tycker jag det känns mer rätt att säga gåsar men gäss låter ju iofs roligare.
Citera
2010-06-28, 11:45
  #2
Medlem
Lavris avatar
Jag har aldrig i hela mitt liv hört någon säga, ska vi ta å rulla några gäss
Citera
2010-06-28, 11:47
  #3
Medlem
BilboBus avatar
I min krets säger man tyvärr 1 gås flera gåsar , felaktig svenska men det låter ju bättre... Jag har ingen aning om vad det kommer ifrån.
Citera
2010-06-28, 11:51
  #4
Medlem
Ipwns avatar
Hehe, nä känns ju på något sätt lite smålustigt att säga "nae men ska vi inte ta o rulla ett par gäss eller?!" Fast om man ska vara riktigt petig så är det ju det som är korrekt egentlgien.
Citera
2010-06-28, 11:52
  #5
Medlem
Str8flushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
I min krets säger man tyvärr 1 gås flera gåsar , felaktig svenska men det låter ju bättre... Jag har ingen aning om vad det kommer ifrån.


haha precis samma här, en gås flera gåsar, Har faktiskt undrat lite va det utrycket kommer ifrån, Även Gurka är ganska väl använt ord i mina kretsar =)
Citera
2010-06-28, 11:58
  #6
Medlem
namelessfacelesss avatar
Kan det stämma att detta uttryck kommer ifrån södra Sverige/västkusten, eller finns det folk från Stockholm/norr som säger så?
Har aldrig hört någon i Stockholm säga det i alla fall.
Citera
2010-06-28, 11:59
  #7
Avstängd
Kaptenunderlivs avatar
Den är vit and makes me fly

Kan det inte vara något sådant?
Citera
2010-06-28, 11:59
  #8
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Hehe, nä känns ju på något sätt lite smålustigt att säga "nae men ska vi inte ta o rulla ett par gäss eller?!" Fast om man ska vara riktigt petig så är det ju det som är korrekt egentlgien.

Fast egentligen inte. Gås/gäss är en fågel . En gås/gåsar är en cannabis ciggaret
Citera
2010-06-28, 13:19
  #9
Medlem
nuplie22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namelessfaceless
Kan det stämma att detta uttryck kommer ifrån södra Sverige/västkusten, eller finns det folk från Stockholm/norr som säger så?
Har aldrig hört någon i Stockholm säga det i alla fall.

Jodå jag har hört det här. Tycker "gås" är ett ganska chill ord, alla vet ju vad det betyder också. Säger nog en gås flera gåsar här med..

"Gäss" Låter så fel
Citera
2010-06-28, 15:34
  #10
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namelessfaceless
Kan det stämma att detta uttryck kommer ifrån södra Sverige/västkusten, eller finns det folk från Stockholm/norr som säger så?
Har aldrig hört någon i Stockholm säga det i alla fall.
Petter säger "gås" i någon låt vill jag minnas, och han är ju rätt mycket från Stockholm. Används i mina kretsar ibland också, men mest på skoj.
Citera
2010-06-28, 17:19
  #11
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Petter säger "gås" i någon låt vill jag minnas, och han är ju rätt mycket från Stockholm. Används i mina kretsar ibland också, men mest på skoj.
Låten heter "Logiskt"

"om du frågar mig om sanningen så tvekar jag
saknar röka gräs, ba en liten gås
jag hade nog torskat på droger om jag inte fått en psykos"
Citera
2010-06-30, 13:09
  #12
Medlem
raaeleles avatar
"ska vi smeka en gås?"

"ska vi sänka en hövding?"

peace
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback