Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 22:37
  #697
Medlem
Reko45s avatar
upplever att gotland/visby har betydligt mindre invandrare än andra områden/städer med liknande befolkning ca 25,000-50,000 invånare.

samtidigt är gotland i behov av invandring. de gnälls hela tiden om att folk flyttar ifrån ön då de är brist på jobb och folk vill starta en karriär eller dylikt.

för många är framtiden på gotland begränsad. men vi prioriterar alla olika.
Citera
2018-03-19, 22:45
  #698
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Tycker det är bedrövligt att läsa era inlägg.
Med den hemska synen på medmänniskor.
Jag ska bara ta en röd penna och cirkla runt ditt "med". Medmänniskor - vilka är det som är våra medmänniskor? Inte de som har kommit på senaste åren och vill ha allt som är vårt, all vår tillkämpade frihet och alla våra surt förvärvade pengar!
Citera
2018-03-24, 18:29
  #699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
..finns 6% invandrare på Gotland.. majoriteten är finnar på 443 st sen kommer thailändare på 200st därefter tyskar och endast 136 från Irak http://www.gotland.se/83280

Enligt 2 bekanta som är gotlänningar där den ena bor i visby så stämmer inte dessa siffror nu över huvud taget.

Det ska vara väldigt mycket invandrare i visby och en hel del afghaner där alla har likadana cyklar från biltema som de fått och cyklar omkring med.
Citera
2018-06-17, 13:40
  #700
Medlem
spoilers avatar
"19-åriga Yalda Jamali bor i ett av Röda Korsets fadderhem.

– Jag bor hemma hos en svensk kvinna och jag är jättenöjd. Det känns som mitt hem och hon är lika snäll som min mamma. Det är jättebra, säger hon.

Men nu måste Yalda flytta. Under sommarmånaderna ska hon bo i Vibble. Och det är svårt för Röda Korset att hitta boenden åt de 62 unga asylsökanden som just nu bor i organisationens regi. Ungefär hälften av dem bor i någon form av korridorboende och hälften i fadderhem.

Särskilt svårt är det under sommaren, då de 2 000 kronor som betalas ut i ersättning till fadderhemmet, inte kan konkurrera med de pengar man tjänar på att hyra ut till turister."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6975121

Man är väl inte fadder för pengarnas skull?
Citera
2018-06-19, 15:03
  #701
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"19-åriga Yalda Jamali bor i ett av Röda Korsets fadderhem.

– Jag bor hemma hos en svensk kvinna och jag är jättenöjd. Det känns som mitt hem och hon är lika snäll som min mamma. Det är jättebra, säger hon.

Men nu måste Yalda flytta. Under sommarmånaderna ska hon bo i Vibble. Och det är svårt för Röda Korset att hitta boenden åt de 62 unga asylsökanden som just nu bor i organisationens regi. Ungefär hälften av dem bor i någon form av korridorboende och hälften i fadderhem.

Särskilt svårt är det under sommaren, då de 2 000 kronor som betalas ut i ersättning till fadderhemmet, inte kan konkurrera med de pengar man tjänar på att hyra ut till turister."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6975121

Man är väl inte fadder för pengarnas skull?
Låter som samma slags folk som kastar ut sina sommarkatter på hösten. Verkar som att känslosvallet för dessa afghaner är en epedemi och är spridd över landet. Tydligen går girigheten före kärleken till karlarna under sommaren. Vem tar in en hårig afghan för 2000 i månaden?
__________________
Senast redigerad av Zoom008 2018-06-19 kl. 15:06.
Citera
2019-04-11, 05:51
  #702
Medlem
Invandrargäng rånade 70-årig kvinna med rullator

Tre män, samtliga med utomvästlig invandrarbakgrund, har häktats misstänkta för att ha rånat en äldre kvinna på Gotland. Brottsrubriceringen är grov stöld.

Det var klockan 17.31 på fredagen förra veckan som ett gäng bestående av tre män i 20-årsåldern knuffade omkull en 70-årig kvinna som promenerade med sin rullator på Nygatan i centrala Visby
Citera
2019-04-15, 16:47
  #703
Medlem
Gutebollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
upplever att gotland/visby har betydligt mindre invandrare än andra områden/städer med liknande befolkning ca 25,000-50,000 invånare.

samtidigt är gotland i behov av invandring. de gnälls hela tiden om att folk flyttar ifrån ön då de är brist på jobb och folk vill starta en karriär eller dylikt.

för många är framtiden på gotland begränsad. men vi prioriterar alla olika.

Gotland behöver många nya invånare, men sådana som får jobb eller startar upp företag så att de på något sätt kan försörja sig själva. De som nu kommer hit är de blivit placerade av staten och inte kunnat ordna bostad själva någon annanstans i Sverige. Tidigare innan staten tvångsplacerade invandrarna i kommunerna valde väldigt få att flytta till Gotland.

Det är i sig inget problem med att invandrare kommer till Gotland utan en fördel, men det bör vara de som kan försörja sig och som frivilligt kommit hit, inte de som är tvingade på grund av bostadsbrist. Vilket kommer att göra det ännu svårare för högkvalificerad arbetskraft att hitta bostad på Gotland.
__________________
Senast redigerad av Gutebollen 2019-04-15 kl. 16:52.
Citera
2019-05-05, 19:49
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Invandrargäng rånade 70-årig kvinna med rullator

Tre män, samtliga med utomvästlig invandrarbakgrund, har häktats misstänkta för att ha rånat en äldre kvinna på Gotland. Brottsrubriceringen är grov stöld.

Det var klockan 17.31 på fredagen förra veckan som ett gäng bestående av tre män i 20-årsåldern knuffade omkull en 70-årig kvinna som promenerade med sin rullator på Nygatan i centrala Visby
Dom godhjärtade kan gott få smaka på den medicin dom beställt. Har blivit helt likgiltig för alla dessa dåd som förekommer och den gamla damen är en bidragande orsak till gärningen.
Citera
2019-05-10, 12:52
  #705
Medlem
Gutebollens avatar
Med 80% arbetslöshet bland utomeuropeiska invandrare är nu Filipstad i kris och tigger pengar.

"Nu slår kommunen larm om hög arbetslöshet och skenande försörjningsstöd. I vissa grupper är 80 procent av de vuxna utan arbete."

"Allra svårast att hitta ett arbete har de som kommit från länder utanför Europa, som Somalia, Syrien och Afghanistan. Enligt kommunens siffror är arbetslösheten i den gruppen 80 procent."

"Hur mycket pengar behöver ni?

– Runt 50 miljoner om året. Det skulle göra stor skillnad."


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...land-nyanlanda


Undrar om Region Gotland kommer att våga publicera sina siffror och gå ut med tiggarstaven?
Citera
2019-07-17, 21:04
  #706
Medlem
spoilers avatar
"Under onsdagen landade flera familjer på Gotland som kommer direkt från ett flyktingläger i Tschad. I år ska Gotland ta emot 75 flyktingar.
– Vi har fått en anvisning från UNHR som har valt ut dem som flyktingar till Sverige, säger Jenny Lennhammar som är chef på Region Gotlands integrationsenhet."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7264924
Citera
2019-07-18, 14:47
  #707
Medlem
StuGs avatar
Gotland torde likna Norrland på det viset att SD traditionellt sett haft försvinnande lågt stöd. Efter att nya bosättare slagit sig ner på "östbanken" - städerna längs Bottenviken har ju SD följdaktligen ökat.
Länge sedan jag turistade där.

NPC-människor har ju lärt sig att uttala ordföljden "det är folk som inte träffat på invandrare som röstar SD".

Hur ser debatten ut på Gotland? I politiken? Bland folk? (är väl som Lidingö befolkningsmässigt?)
SD röster 2006 resp 2018?
Citera
2019-08-18, 08:59
  #708
Medlem
-Mystics avatar
Slogs också över hur få invandrare av icke europeisk bakgrund som fanns på Ön... Visserligen befann jag mig bara i Visby där alla andra turister befinner sig.

Ändå häpnadsväckande att man knappt såg någon blatte, annars var det mestadels asiatiska turister som betalar för sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback