Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Mises
Resonemanget, som på sin höjd tilltalar tonårstjejer, är både tröttsamt och absurt. Begrepp och spetsfundigheter. Varför skulle, som du uttrycker det, "frånvaron av nationalism", det vill säga denna frånvaro som kommer som ett resultat av att man inte längre ser något värde i nationalismen, innebära att man ser något som helst värde i internationalismen?
Om jag inte ser något egenvärde i nationell tillhörighet söker jag istället andra värden som jag baserar mina samarbeten på. T.ex. ekonomiska faktorer. Då jag inte ser något egenvärde i nationalitet innebär det således att jag är öppen för samarbeten på speciella ekonomiska grunder tillsammans med människor av vilken nationalitet som helst. Dvs jag är internationalist. Ungefär som kommunister samarbetar efter klass, "proletärer i alla länder, förena er!" du vet.
Citat:
Massinvandring existerar för att man har beslutat om det. Den uppstår aldrig utan anledning - och den upprätthålls genom ett statligt våldsmonopol och indoktrinering.
Invandring existerar för att individ X från land A av någon anledning föredrar land B framför land A, och därför flyttar till land B. Att land B tillåter det, dvs "beslutat om det", är naturligtvis också en förutsättning om vi har ett statligt våldsmonopol (dvs staten avgör vem som får vistas innanför gränserna). I frånvaron av ett våldsmonopol skulle jag tro att invandring blev vanligare. Hört talas om folkvandringstiden? Människor rör på sig av olika anledningar; av allt att döma skulle ekonomisk homogenitet i större grad ersätta etnisk eller nationell homogenitet i ett fritt samhälle. För varför skulle du som vit, svensk kommunist vilja leva i en vit, svensk kapitalism hellre än att leva i en mångkulturell kommunism?
Citat:
Som sagt: varför skulle jag bli internationalist för att jag inte ser något värde i nationalismen?
För att du inte ser något värde i nationalitet. Om du inte ser något värde i nationalitet, varför skulle du uteslutande samarbeta med människor av din egen nationalitet?
Citat:
Affischen är nationalsocialistisk. Nationalsocialism och fascism är inte samma sak.
Jag vet. Därför skrev jag:
"Samarbete mellan olika samhällsklasser. Ett viktigt karaktärsdrag hos
de flesta korporativa ekonomiska modeller (inkl. fascism, nazism, "den svenska modellen", et.c.)".
Citat:
Men jag antar att den också lika gärna skulle kunna vara fascistisk. Men vad den gör, är att ta avstånd från kapitalism och kommunism. "Klassamarbete" är fortfarande, när det kommer till fascismen, ett begrepp som överhuvud inte existerar.
Fortfarande upprepar du dig bara. Inga argument, inga källor. Jag har redovisat såväl argument som källor - både i fascistisk teori och praktik, och allmänt korporativistisk sådan, förespråkas klassamarbete.
Citat:
en borgare kan inte vara fascist, eftersom fascister - och lyssna noga nu - hatar och avskyr komfort, bekvämlighet, trygghet, egoism, värme, svaghet, behag, lathet, välstånd, pengar, och allt som hör borgerligheten till, och fascisten älskar allt som är antiborgerligt, såsom krig, våld, otrygghet, aktion, arbete för gemenskapen, hårdhet, slit, styrka, lidande, kyla, osv. - allt det som gör en bättre, starkare, hårdare. Borgarklassen ska, helt enkelt, inte i någon egentlig mening existera i en fascistisk stat och kan följaktligen inte samarbeta med arbetarklassen eller någon klass.
Att fascisten hatar behag och välstånd kan jag knappast hålla med dig om; det var ju snarare en av grundpelarna i fascismen, att skapa nationellt välstånd och ett behagligt land för italienarna att leva i. Fascismen har även en svaghet för krig, våld, (andras) lidande, styrka, et.c. - och där kan jag inte säga att de skiljer sig speciellt mycket från borgerliga partier överlag, så som de såg ut vid den tid fascismen var på gång. Centerpartiet hade ju rasrenhet inskrivet i partiprogrammet, moderaternas ungdomsförbund bröt sig, tillsammans med ett par riksdagsmän, loss från moderpartiet och blev öppet nazistiska och militaristiska, osv. Läser du klassisk reaktionär litteratur, typ tysk kollektivistisk konservatism i allmänhet och Hegel i synnerhet, hittar du även där en såväl social som ekonomisk modell som är snarlik - i princip identisk - med fascismen. Storborgerskapet skulle förmodligen få en framstående roll i fascismen, såväl som i närliggande ideologier som nazismen och kollektivistisk ultrakonservatism; och det var ju också precis vad vi såg i Tyskland och Italien när det begav sig.
Nej, dina argument känns väldigt svaga, tyvärr.