• 2
  • 3
2022-04-07, 19:13
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ramslök.....pfffff.... ännu en snackis bland medelklassens oändliga behov att befinna sig i framkant på något de i princip inte har koll på , men som man läst att Restaurang MOMO i köpenhamn använder sig av. En total jävla bluff som den trendmedvetna medelklassen köpt rakt av.

De behöver ju kurser för att skilja smaken av ramslök från vanlig purjolök !!! Hur mycket snobb behöver man vara då
Om man som jag inte tål vitlök eller purjolök så är det en trevlig, och oftast helt gratis, råvara att använda tycker jag. Men visst ligger det mycket i vad du säger och priset i butik är hutlöst så att köpa den "bara för att", nej det skulle jag inte göra.
Citera
2022-04-07, 19:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Om man som jag inte tål vitlök eller purjolök så är det en trevlig, och oftast helt gratis, råvara att använda tycker jag. Men visst ligger det mycket i vad du säger och priset i butik är hutlöst så att köpa den "bara för att", nej det skulle jag inte göra.

Ja, har man den runt knuten och bara kan plocka löken, så är det ju bara att gratulera. Hur gjorde du ? Är det något som bara växer spontant upp eller kan man odla ramslök (genom frön, lökar eller dyl?)
Citera
2022-04-07, 19:53
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ja, har man den runt knuten och bara kan plocka löken, så är det ju bara att gratulera. Hur gjorde du ? Är det något som bara växer spontant upp eller kan man odla ramslök (genom frön, lökar eller dyl?)
Nu hade jag tur att en vän på genomresa från Skåne hade med sig en kasse men annars finns det tydligen lite här och var i landet, främst på fuktiga backar i lundar osv. Man kan odla också genom att sätta lökar eller frön men det kan vara lite kinkigt om de trivs eller inte.

Grannen provade i en låda på balkongen och fick fina blad förra året men i år verkar de ha dött så det är nog lättare på friland i så fall.
Citera
2022-04-07, 19:58
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Nu hade jag tur att en vän på genomresa från Skåne hade med sig en kasse men annars finns det tydligen lite här och var i landet, främst på fuktiga backar i lundar osv. Man kan odla också genom att sätta lökar eller frön men det kan vara lite kinkigt om de trivs eller inte.

Grannen provade i en låda på balkongen och fick fina blad förra året men i år verkar de ha dött så det är nog lättare på friland i så fall.

Oj, så svårt alltså ?

Man kan tänka sig att en odlare av ramslök som kan leverera pålitliga skördar till finrestauranger kan göra sig ett gott levebröd bara som hobby? Är Ramslöken en gammal bortglömd kulturväxt , bland så många andra man kan hitta på gamla fallfärdiga torp ?
Citera
2022-04-07, 20:02
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Oj, så svårt alltså ?

Man kan tänka sig att en odlare av ramslök som kan leverera pålitliga skördar till finrestauranger kan göra sig ett gott levebröd bara som hobby?
Säkert. Kikade runt lite och de odlare som säljer online tar runt 1000 kr/kg.. Då är det visserligen en himla massa blad men ändå.

Jag kan på sätt och vis förstå hypen för man kan ju använda bladen (och knopparna) på ett elegant vis på restaurangerna. Även pesto blir väldigt gott!

Vet faktiskt inte hur det ser ut bland ödetorp, det får nog någon annan som bor i närheten av ramslöksställen svara på.
Citera
2022-04-07, 21:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Kan man frysa bladen för att sedan använda i kryddsmör? Förra året packade jag 5-6 blad vardera i små plastfolieknyten i en tät plastlåda i frysen och smulade rakt ner i exempelvis tzatziki och det gick bra.

Det funkar utmärkt.
Citera
2022-04-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ramslök.....pfffff.... ännu en snackis bland medelklassens oändliga behov att befinna sig i framkant på något de i princip inte har koll på , men som man läst att Restaurang MOMO i köpenhamn använder sig av. En total jävla bluff som den trendmedvetna medelklassen köpt rakt av.

De behöver ju kurser för att skilja smaken av ramslök från vanlig purjolök !!! Hur mycket snobb behöver man vara då

Man utnyttjar medelklassens aldrig sinande behov att spela fake-gastronom när helst det ger tillfälle. Det har många förstått. Därför går det att sälja en jävla grönsak med 95% vatteninnehåll för 300kr/kg. För att man kan och inte vill hamna i bakvattnet i den inofficiella tävlan i sina likatänkares ekokammare.
Woooooooord!!
Kan bara säga grattis alla företag som lyckas hjärntvätta medelklassen

Självplock ftw
Citera
2022-04-14, 12:34
Bannlyst
Citat:

Man utnyttjar medelklassens aldrig sinande behov att spela fake-gastronom när helst det ger tillfälle. Det har många förstått. Därför går det att sälja en jävla grönsak med 95% vatteninnehåll för 300kr/kg. För att man kan och inte vill hamna i bakvattnet i den inofficiella tävlan i sina likatänkares ekokammare.

Det är väl kul att det går trender i matlagning, precis som med allt annat?
Nu var det väl åtmistone tio år sen ramslök var ”en snackis”, men att skilja den från purjo tror jag dom allra flesta är kapabla till.

Att Momo i Köpenhamn någonsin har serverat ramslök är iallafall mycket osannolikt…
Citera
2022-04-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är väl kul att det går trender i matlagning, precis som med allt annat?
Nu var det väl åtmistone tio år sen ramslök var ”en snackis”, men att skilja den från purjo tror jag dom allra flesta är kapabla till.

Att Momo i Köpenhamn någonsin har serverat ramslök är iallafall mycket osannolikt…
Momo? Är det Noma ni pratar om? Eller har jag missat någon stor restaurang i Köpenhamn?
Citera
2022-04-14, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Momo? Är det Noma ni pratar om? Eller har jag missat någon stor restaurang i Köpenhamn?

Momo är ett litet take away-wokställe i Köpenhamn.
Personen jag citerade verkar tro att Momo serverar ramslök.

Att NOMA har serverat ramslök i olika sammanhang vet jag mycket väl.
Citera
2022-04-14, 16:24
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Oj, så svårt alltså ?

Man kan tänka sig att en odlare av ramslök som kan leverera pålitliga skördar till finrestauranger kan göra sig ett gott levebröd bara som hobby? Är Ramslöken en gammal bortglömd kulturväxt , bland så många andra man kan hitta på gamla fallfärdiga torp ?
Nej man hittar den inte vid torp generellt.

Ramslök är för övrigt stort i Tyskland.
Ramslök tappar all smak i stort sätt vid uppvärmning.
Senast redigerad av Slackoff 2022-04-14 kl. 16:29.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in