Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-08, 01:10
  #169
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven_Hedin
Själv fick jag ringa till banken och fråga varför kortläsaren på Shell sa att jag hade fel kod. Jag hade bara ett till försök på mig så jag vågade inte försöka en tredje gång utan ringde banken istället.
På banken ville dom köra ett test eftersom jag ju var väldigt övertygad om att jag inte alls hade fel kod. -Ta fram din dosa och stoppa i kortet, sa killen på supporten, och sen fick jag ett tresiffrigt nummer att pröva med. Då stod det "kod ok" och så kom det upp en massa andra siffror. Killen på supporten berättade då att "kod ok" betydde just kod ok och att Shell kunde knulla sig med sin trasiga terminal. Men att han kunde se det i telefonen så där, DET tycker jag är konstigt. Hur kunde dosan få kontakt med telefonen? En helt vanlig stationär telefon med sladd, det är ju minst sagt skumt. Det var ju dessutom inte ens min hemtelefon utan den på jobbet. Jag kunde ju ha varit precis vem som helst.
Den har som tidigare förklarat i tråden ingen kontakt med din telefon.
Intressant att man byggt in detta som funktion dock.
Citera
2014-03-08, 01:43
  #170
Medlem
Bra att en bankdosetråd kommit igång här, tänkte göra en förut men glömde. Det var på TV om att hackers kan passa på att flytta pengar från en bankkunds konto så det ser ut som om kunden gjort det själv samtidigt som kunden är inloggad och Swedbank har länge haft en text om att det kan flyttas max 150 tusen på grund av trojaner.

Nu undrar jag, hur kan detta vara möjligt när det egentligen är omöjligt med Swedbanks dosa som måste ge godkännandekod till sådana transaktioner? Skulle hackersen sitta och köra sin trojan så kunden hypnotiseras till att knappa in dosan för att få godkännandekod till en så konstig väntande transaktion eller maskeras transaktionen så kunden tror den godkänner en annan normal transaktion?
Citera
2014-03-08, 01:57
  #171
Medlem
escape.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustSomeQuestions
Nu undrar jag, hur kan detta vara möjligt när det egentligen är omöjligt med Swedbanks dosa som måste ge godkännandekod till sådana transaktioner? Skulle hackersen sitta och köra sin trojan så kunden hypnotiseras till att knappa in dosan för att få godkännandekod till en så konstig väntande transaktion eller maskeras transaktionen så kunden tror den godkänner en annan normal transaktion?
Det är nog en blandning av webinject och att vänta på godkänd transaktion. Betalar du 50kr till Pelle så finns det kod bakom det kunden ser som ändrar betalningen(mottagare och summa).
Citera
2014-03-08, 04:04
  #172
Medlem
sebnies avatar
sperrmannen: Nej dosan kan inte veta om kortet är spärrat.

Men i chippet finns en krypteringnyckel, som är omöjlig att extrahera ur kortet. Utifrån den nyckeln kan man generera koder. Varje kort har en unik krypteringsnyckel, så varje kort kommer generera unika koder.

Du kan prova själv, prova att skriva in samma "challenge" + PIN-kod medans du har olika VISA-kort insatt i läsaren så kommer du se att du får olika svarskoder, även om det är du som äger alla kort.

Säg att du har 3 VISA-kort varav du spärrar ett som är borttappat.

Bankens verifieringsfunktion kan då typ se ut såhär (Fx är en funktion som givet challenge och hemlig nyckel, räknar ut svaret - samma funktion finns i chippet på ditt kort. Kx är en hemlig nyckel, denna finns också både i chippet och hos banken):

Kod som visas på skärmen: "123 456"

F1("123456", K1) = "84218392" (Kort 1)
F2("123456", K2) = "83725472" (Kort 2)
F3("123456", K3) = "03368443" (Kort 3)

Du spärrar kort 2.

Bankens server kommer nu bara acceptera svaret "84218392" och "03368443" som svar på challenge "123 456" när ditt personnummer anges. Om svar 83725472 anges så kommer banken säga att kortet är spärrat för den ser att svaret 83725472 är uträknat med nyckeln som tillhör det spärrade kortet.
Citera
2014-03-08, 13:01
  #173
Medlem
Men den kortlösa dosan från Swedbank måste få en inkod som bankens datacentral alstrat baserat på exakt den specifika transaktion som ska godkännas. Det där "50kr till Pelle" har ju sin egen inkod till dosan som måste vara helt annorlunda än någon bakomliggande maskerad 150 tusen till trojanskötaren.

Idiotsäkert ska ändå vara att efteråt, innan man loggar ut, kolla igenom alla tre typlistor för transaktionshändelser och om kontonas saldon stämmer. Sen logga ut och vara helsäker på att samma siffror sitter där nästa gång man loggar in. Kontofiffel, det är något som bara drabbar slarviga som har bråttom.......???
Citera
2014-03-08, 15:04
  #174
Medlem
sebnies avatar
ja exakt. Det finns 2 varianter.
Swedbank kör varianten att inkoden är kontonumret när du lägger upp kontot som godkänt, och inkoden är beloppet när du slutför transaktionen.

Alla de med kort+TODOS-dosa (Nordea, Ica, Handelsbanken) har istället något som kallas för dynamisk riskvärdering, vilket innebär att challenge-koden innehåller en bitmask som säger om transaktionen är av högre risk, och då frågar dosan dig om belopp, kontonummer och sådant, och detta förändrar då svarskoden.
http://www.slideshare.net/peter_gull...urity-solution

Länsförsäkringar bank och jag tror SEB kör också med sådant system, är att allt du angett i transaktionen HMACas ner till ett challenge-värde, varav detta måste stämma. Har man ändrat i hidden-formuläret som innehåller transaktionen så är det ett annat challenge-värde som gäller och då gäller en annan svarskod, därför säger den fel svarskod i så fall.
Citera
2014-03-31, 13:44
  #175
Medlem
Dr.Spins avatar
Chris Paget har ett defconsnack om det här.

I varje kort finns 2/3 CVC-koder där de första är det synliga resp magnetremsa. Dessa ändras inte. Sedan har du en CVC kod på chipper som ändras. Typ som en räknare. Så länge som dina koder motsvarar ett svar längre fram i serien så är det ok. Tar du ett längre bak ifrån så spärras kortet (finns säkert olika policys här).

Så varje gång kortets chip blir avläst så ändras nyckeln, i regel med ett hopp. Internetbanken håller sedan koll på senaste inloggningen.

Dosorna bör jobba på samma sätt.
Citera
2014-07-30, 16:55
  #176
Medlem
Santadunks avatar
Kan man ha Bank ID på fler än en tex Iphone och Ipad, Iphone och Sony Xperia Z1 osv?
Citera
2014-07-30, 17:16
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Kan man ha Bank ID på fler än en tex Iphone och Ipad, Iphone och Sony Xperia Z1 osv?

Beror nog på banken. Skandiabanken har en gräns på max 3 st Bank-ID enligt deras information.
Citera
2015-02-02, 23:09
  #178
Medlem
Cambrias avatar
Jag har en svart Bankdosa med åtta siffrors kod och en sexåring kan lista ut algoritmen. Nuförtiden vill de att man ska skaffa e-legitimation och då behöver du bara knappa in din privata kod som du hittat på själv (vfsh). Allt sköts sen automatiskt via din mobil eller ett datorprogram etc.
Citera
2019-01-29, 09:14
  #179
Medlem
Kodiak-s avatar
Intressant läsning. Jag reagerade själv just på att svarskoderna tycks väldigt förutsägbara ibland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback