Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-24, 13:08
  #1
Medlem
M2ks avatar
ref. (återupptagen *låst* tråd) - http://217.75.104.59/scandinavia/sho...4lte+bengtsson (Dagens hjälte - Sven-Olof Bengtsson)


Publicerad i GP : 2004-04-23, 22:20
"När eleven klippte till slog jag tillbaka"

Varberg: Läraren som slog till en elev på Bläshammars skola i Varberg i januari åtalades i går för misshandel. Åtalet kan ge svar på frågan om en lärare får försvara sig.

Det var i januari i år som läraren och eleven började bråka. Eleven stod ute på skolgården och kastade snöboll när läraren, som också var skyddsombud, gick ut för att säga till. Läraren slog snöbollen ur handen på eleven. Denne svarade med att slå till läraren och läraren slog då tillbaka.

Händelsen filmades av TV 4 Halland som var på skolan för att intervjua rektorn om problem som fanns på skolan. Läraren hade tidigare stoppat undervisningen på skolan eftersom han ansåg att den var på väg mot anarki och att eleverna höll på att ta makten.
Slagsmålet polisanmäldes. Och i går åtalades läraren vid Varbergs tingsrätt.
Slog flera gånger
Enligt kammaråklagare Gisela Sjövall har läraren slagit eleven flera gånger i ansiktet. Eleven har tillfogats smärta, svullnad, ömhet och rodnader i ansiktet.
- Jag valde att åtala eftersom jag anser att läraren använt för mycket våld. Han utdelade flera slag mot eleven. Det har påverkat min bedömning, säger hon.

Som bevis på att läraren givit eleven flera slag har Gisela Sjövall vittnesuppgifter från en annan lärare och två elever som såg slagsmålet.
Läraren Sven-Olof Bengtsson har medgivit vissa omständigheter kring bråket, men bestrider ansvar. Han anser att han handlat i nödvärn eftersom eleven slog först. Han säger att åtalet var väntat, men han försöker att inte grubbla för mycket och hoppas att målet kommer upp i tingsrätten så snart som möjligt.


Läraren säger att han ångrar sig (tyvärr, antagligen därtill rådd av försvarsadvokaten)

Sven-Olof Bengtsson säger att hans slag träffade eleven en gång. Däremot är han osäker på om det andra slaget träffade, minnesbilden är för vag.
- Det är klart att jag ångrar mig. Man ska inte slå någon annan och jag har aldrig gjort det förr, men det var en väldigt stressad och pressad situation, säger han och fortsätter:
- Men när eleven klippte till mig så slog jag tillbaka. Jag skulle ha behärskat mig, men det var en ganska kraftig smäll jag fick.
Sven-Olof Bengtsson arbetar nu halvtid fackligt och halvtid på en gymnasieskola i Varbergs kommun.

Åklagare Gisela Sjövall tycker att åtalet är "principiellt intressant".
- Alla har rätt att försvara sig i en nödvärnssituation, men hur mycket våld får en lärare ta till? Jag tycker att det ska bli intressant att få ett svar på hur mycket en lärare får försvara sig, säger Gisela Sjövall.

- - - - -


Sorgligt, S-O B borde få Kungamedaljen "för nit och redlighet i rikets tjänst" i guld för sin insats.

Intressant att följa domslutet. Parallellt har i dagarna publicerats artiklar kring de mest utsatta yrkesgrupperna i Sverige. Arbetsmiljöverket: "Lärare mest utsatta yrket. Lärare drabbas i högre grad än andra yrkesgrupper av arbetsskador på grund av hot och våld. Värst utsatta är kvinnor."

Undertecknad hade nöjet att få smaka rottingen under utbildningstiden. Buspojk som man var, fick man ibland skörda. Upplevdes som rättvist, man tog sitt straff som en man, sas. Har bidragit till stor framgång i vuxen ålder, agan var en del av livets skola, enbart positivt när man ser tillbaka. Återinförd metod skulle bespara stora offentliga utgifter. Skolkuratorer, skolvärdar, m fl trams-befattningar skulle kunna avvecklas direkt.



=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Mandom mod och morske män*Disciplin*
-->>http://stormakt.cjb.net/<<--
Citera
2004-04-25, 09:57
  #2
Medlem
Aardwolfs avatar
Förstår inte det heller riktigt. Eleverna ska få bära sig åt hur som helst utan risk för represallier medans lärarna ska sitta tysta och ta emot allt skit.
Håller med föregående skribent att han förtjäna en medalj för visat civilkurage.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback