Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-22, 23:41
  #1
Medlem
Tlagnojs avatar
Jag har sett flertalet trådar här i PI och jag har läst flertalet artiklar i tidningen där det tas upp sockerskatt, köttskatt och diverse andra skatter för att göra folket mer hälsosamt. Något jag dock inte har läst om någon gång är det ännu sundare alternativet, att slopa momsen på frukt och grönt. Inte bara får folket billigare mat utan konsumtionen snedvrids också till dom mer hälsosamma alternativen vilket i slutändan får positiva sociala och ekonomiska effekter.

Jag som student äter mycket mindre frukt och grönt än jag själv skulle vilja pga. priserna på frukt och grönt och jag antar att jag inte är ensam. När man går till mataffären och tittar på kg-priset på olika varor så inser man snabbt att det inte är hållbart ekonomiskt (för mig) att köpa tomater för 29:90/kg när det är samma pris på falukorv då tomaten innehåller mest vatten (93% ca).

Är det bara jag som har missat den stora debatten kring detta då det finns en relativt stor debatt kring sockerskatt och liknande? Vad anser resten om momsbefriad frukt och grönt.
Citera
2010-06-22, 23:44
  #2
Medlem
skulle vara bra. det mesta som är nyttigt är väl tyvärr dyrare än det som är dåligt. fast sen att man ska betala mer för saker med mer socker i vet jag inte. visst blir folk feta men det är väl ett eget ansvar.
Citera
2010-06-22, 23:50
  #3
Medlem
DanteAlighieris avatar
Är inte frukt och grönt redan favoriserat inom EU? (frågar en som inte har en aning)

Vad skulle detta i så fall ha för effekter för den enskilda staten?
Citera
2010-06-22, 23:55
  #4
Medlem
själv är jag en sån tönt som har gått på det här med att fett skulle vara för jäkla nyttigt, nyttigare än broccoli t.o.m., och det är jag långtifrån ensam om, och så länge hela den debatten inte är klubbad och klar så tycker jag det är vansinne att skattebefria det ena eller det andra.
sen innehåller ju kött (magert också) faktiskt ohyggligt mycket vitaminer och mineraler, långt mer än dom flesta grönsaker.
i många fall är det säkert bättre att äta 100g kött än 100g grönsaker
men extra skatt på sådant med (för) mycket tillsatt socker har jag svårt att se att det skulle vara något dåligt, är ju inget livsnödvändigt utan bara "njutningsvaror", så länge det inte är en allt för hög skatt och det hindrar folk från att köpa det dom vill (vi har ju faktiskt rätt att äta och dricka vad vi vill) och pengarna går till något vettigt så är det bara tummen upp
en märkning, "obs hög sockerhalt" tex som man har med salt i en del länder hade kanske varit bra också
Citera
2010-06-22, 23:56
  #5
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Är inte frukt och grönt redan favoriserat inom EU? (frågar en som inte har en aning)

Vad skulle detta i så fall ha för effekter för den enskilda staten?

Importtullar och subventionering av inhemska producenter ser jag inte direkt som favoriserat. Odlarna blir favoriserade men resten av befolkningen betalar för det. Dock kan ju den diskussionen tas i en annan tråd.

Jag vet inte de ekonomiska effekterna det har att momsbefria frukt och grönt. Kan försöka kolla upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
själv är jag en sån tönt som har gått på det här med att fett skulle vara för jäkla nyttigt, nyttigare än broccoli t.o.m., och det är jag långtifrån ensam om, och så länge hela den debatten inte är klubbad och klar så tycker jag det är vansinne att skattebefria det ena eller det andra.
sen innehåller ju kött (magert också) faktiskt ohyggligt mycket vitaminer och mineraler, långt mer än dom flesta grönsaker.
i många fall är det säkert bättre att äta 100g kött än 100g grönsaker
men extra skatt på sådant med (för) mycket tillsatt socker har jag svårt att se att det skulle vara något dåligt, är ju inget livsnödvändigt utan bara "njutningsvaror", så länge det inte är en allt för hög skatt och det hindrar folk från att köpa det dom vill (vi har ju faktiskt rätt att äta och dricka vad vi vill) och pengarna går till något vettigt så är det bara tummen upp
en märkning, "obs hög sockerhalt" tex som man har med salt i en del länder hade kanske varit bra också

Varför inställningen att det är bra att höja skatten på något som anses "onyttigt" men att det är vansinne att skattebefria något som är nyttigt?

Edit: Vad sjukt, såg nyss https://www.flashback.org/t1226389 den tråden som handlar om precis samma ämne startad 3h tidigare. Jag som har suttit hela dagen och funderat på att skriva detta och gick äntligen in och skapade tråden.
__________________
Senast redigerad av Tlagnoj 2010-06-23 kl. 00:04.
Citera
2010-06-23, 00:51
  #6
Medlem
Eller så momsbefriar man alla varor och låter människor själva ta ansvar för sina liv?
Citera
2010-06-23, 01:07
  #7
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Jag har sett flertalet trådar här i PI och jag har läst flertalet artiklar i tidningen där det tas upp sockerskatt, köttskatt och diverse andra skatter för att göra folket mer hälsosamt. Något jag dock inte har läst om någon gång är det ännu sundare alternativet, att slopa momsen på frukt och grönt. Inte bara får folket billigare mat utan konsumtionen snedvrids också till dom mer hälsosamma alternativen vilket i slutändan får positiva sociala och ekonomiska effekter.

Jag som student äter mycket mindre frukt och grönt än jag själv skulle vilja pga. priserna på frukt och grönt och jag antar att jag inte är ensam. När man går till mataffären och tittar på kg-priset på olika varor så inser man snabbt att det inte är hållbart ekonomiskt (för mig) att köpa tomater för 29:90/kg när det är samma pris på falukorv då tomaten innehåller mest vatten (93% ca).

Är det bara jag som har missat den stora debatten kring detta då det finns en relativt stor debatt kring sockerskatt och liknande? Vad anser resten om momsbefriad frukt och grönt.
Frukt och grönt är till största delen överskattat. Ett glas mjölk och vitamintillskott är billigare och i många fall bättre.

Varför folk t ex skyr godisbitar som pesten för att de består av fruktos samtidigt som de tycker att äpple är bättre trots att det består av just fruktos har jag liksom aldrig greppat... Den gamla slagdängan "frukt är godis" stämmer. Bättre än många tror.

I tomater är det egentligen bara lykopen som är intressant, men det kan du få i dig via morötter som är billigare.

Kort och gott, det är viktigt med vitaminer och mineraler, men det kan vara värt att kolla upp vad som finns vart, så att man inte sitter där och smäller i sig fruktos helt i onödan och känner sig nyttig
Citera
2010-06-23, 03:16
  #8
Medlem
ninkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Frukt och grönt är till största delen överskattat. Ett glas mjölk och vitamintillskott är billigare och i många fall bättre.

Varför folk t ex skyr godisbitar som pesten för att de består av fruktos samtidigt som de tycker att äpple är bättre trots att det består av just fruktos har jag liksom aldrig greppat... Den gamla slagdängan "frukt är godis" stämmer. Bättre än många tror.

I tomater är det egentligen bara lykopen som är intressant, men det kan du få i dig via morötter som är billigare.

Kort och gott, det är viktigt med vitaminer och mineraler, men det kan vara värt att kolla upp vad som finns vart, så att man inte sitter där och smäller i sig fruktos helt i onödan och känner sig nyttig

Även om frukt (och grönsaker) kanske inte är lika über som vissa dietister säger, så är de fortfarande väldigt nyttiga och mycket godare än godis!

Jag håller med TS om att det som student kan kännas jobbigt dyrt att köpa frukt och grönt. Speciellt då man bor en liten bit bort från stormarknaden och försöker storhandla så gott det går, bara för att upptäcka att ens gigantiska låda kiwis är så gott som genomruttna en halv vecka senare Detta är Willy's kiwisar dock, vad mer kan man förvänta sig?
Citera
2010-06-23, 07:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Varför inställningen att det är bra att höja skatten på något som anses "onyttigt" men att det är vansinne att skattebefria något som är nyttigt?
jag menade att så länge det pågår en debatt (framförallt från lchf-förespråkarna) så borde man inte sänka skatten för varken det ena eller andra då det ger ena sidan rätt.
sänker man skatten för något visar man även att den varan skulle vara bättre än allt annat och då får man ha väldigt bra argument (som någon nämnde, det mesta innehåller ganska lite vitaminer tex)
höjer man det för något visar man däremot att det är en dålig vara, finns inte så många bra argument till varför godis skulle vara bra förutom att det är gott
man får se det som att vi skulle ha hög skatt på socker och lägre skatt på allt annat
Citera
2010-06-23, 07:50
  #10
Medlem
Celenos avatar
Är det inte vansinne att beskatta mat överhuvudtaget?

Varför har vi inte skatt på luft när vi ändå håller på?
Citera
2010-06-23, 10:23
  #11
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Är det inte vansinne att beskatta mat överhuvudtaget?

Varför har vi inte skatt på luft när vi ändå håller på?

Momsen är tillfällig!
Citera
2010-06-23, 10:48
  #12
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Är det bara jag som har missat den stora debatten kring detta då det finns en relativt stor debatt kring sockerskatt och liknande? Vad anser resten om momsbefriad frukt och grönt.
Det vore ju det mest logiska. Men jag undrar om de verkligen är ute efter att få folk att äta mindre skräp..eller om de helt enkelt vill ha in mera pengar till de egna skattekistorna..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback