Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-23, 07:50
  #1
Medlem
-Q-s avatar
Finns det något sätt man kan kolla vilket moderkort man har genom datan, utan att behöva leta genom bruksanvisningar (som jag säkert slarvat bort iaf).
Jag vill veta ifall mitt moderkort heter/stödjer/använder ATA 66.

Ska sätt in ny hdd och den måste klara det...(vill inte öppna hddförp. innan jag vet så jag kan lämna tillbaka den etc)


Tack för hjälpen
Citera
2004-04-23, 08:03
  #2
Medlem
Svavels avatar
Öppna burken o leta efter något namn på kortet. Gå sedan in på tillverkarens hemsida o kolla. Vet inte om man kan se vad man har för kort i SiSoftwareSandra(?)
Vad är de för disk du har köpt? Säljs de fortfarande diskar med ata 66 snittet?
Citera
2004-04-23, 12:56
  #3
Medlem
-Q-s avatar
Vet ej fick den som present. Är ata 66 gammalt eller?
trodde att det behövde vara ata 66 för att äldre inte klarade av 120gb :/

men jag ska checka å datorn å se ifall jag hittar nåt om ingen har nå bättre förslag. tack
Citera
2004-04-23, 13:11
  #4
Medlem
ischs avatar
...

har för ming att analysprogrammet sandra kan kolla det.
Citera
2004-04-23, 13:32
  #5
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Vet ej fick den som present. Är ata 66 gammalt eller?
trodde att det behövde vara ata 66 för att äldre inte klarade av 120gb :/

ATA66 har med överföringshastigheten att göra - egentligen inte om den klarar 120GB stora diskar... Där spelar biosen istället roll, många gamla burkar kräver biosuppdatering för att klara större diskar.

Khay.
Citera
2004-04-23, 13:38
  #6
Medlem
Bingolikets avatar
Eller köp ett kontollerkort så löser det sig.Alla hårddiskar är bakomkompatibla med ATA 66 så det är inga problem.
Citera
2004-04-23, 21:07
  #7
Medlem
haren2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Finns det något sätt man kan kolla vilket moderkort man har genom datan, utan att behöva leta genom bruksanvisningar (som jag säkert slarvat bort iaf).
Jag vill veta ifall mitt moderkort heter/stödjer/använder ATA 66.

Ska sätt in ny hdd och den måste klara det...(vill inte öppna hddförp. innan jag vet så jag kan lämna tillbaka den etc)


Tack för hjälpen

Du kan kolla din dators hårdvara/mjukvara temperatur etc med aida32
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback