Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-21, 22:03
  #13
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Jag har känt ett sug att åka ner dit & njuta av den enorma & drömliknande regnskogen så även jag skriver under på att det är med intresse vi väntar på att du ska komma hem till kalla Norden med många berättelser % lite bilder

Hoppas såklart du inte trampar på en liten pilgiftgroda eller dylikt, berätta hur det var med djurlivet i första hand alltså!
Citera
2010-08-02, 18:35
  #14
Medlem
kungkenos avatar
Ja mina vänner, det var helt klart en upplevelse.

En smula bakslagen får jag tyvärr lov att meddela att djurriket är rätt skyggt av sig. Man såg visserligen apor av alla de sorter, caimaner stora som små och en hel jävla uppsjö av fåglar. Plus sådant roligt som spår av jaguar från natten där vi campa och rivmärken på träd bara nån timme gammalt och massa annat dylikt.

En otvivelaktigt spännande upplevelse att dra rakt ut i djungeln med endast machete och några dagars proviant för att leta efter jaguarer och tapirer och givetvis den beryktade anakondan. Vi drog in i skogen och bara gick rakt in i fyra timmar första dagen och slog upp läger och grillade fisk som fångats tidigare under dagen med pilbåge, helt fantastiskt, men Amazonas skogen upplevs bäst från kanot.

Jag kan rekommendera samtliga människor att dra dit.
Citera
2010-08-04, 23:55
  #15
Medlem
Ultimatetrances avatar
Vilka orm-arter träffade ni på i Amazonas? Förmodar att ni inte hittade Anakondan ni letade efter men ett gäng giftormar lär ni ju ha sett? Badade någon utav er som besökte Amazonas då?
Citera
2010-08-10, 05:25
  #16
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkeno
Ja mina vänner, det var helt klart en upplevelse.

En smula bakslagen får jag tyvärr lov att meddela att djurriket är rätt skyggt av sig. Man såg visserligen apor av alla de sorter, caimaner stora som små och en hel jävla uppsjö av fåglar. Plus sådant roligt som spår av jaguar från natten där vi campa och rivmärken på träd bara nån timme gammalt och massa annat dylikt.

En otvivelaktigt spännande upplevelse att dra rakt ut i djungeln med endast machete och några dagars proviant för att leta efter jaguarer och tapirer och givetvis den beryktade anakondan. Vi drog in i skogen och bara gick rakt in i fyra timmar första dagen och slog upp läger och grillade fisk som fångats tidigare under dagen med pilbåge, helt fantastiskt, men Amazonas skogen upplevs bäst från kanot.

Jag kan rekommendera samtliga människor att dra dit.

Episkt kungkeno! Hur var värmen? Fuktigt & kletigt eller tom svalt?

Ni hade inte möjligheten att träffa några "headhunters", dvs infödingar & ta del av deras liv i regnskogen? Några stammar måste väl ändå finnas långt därinne?
Citera
2010-08-10, 18:04
  #17
Medlem
E.Goodes avatar
Personligen skulle jag rekommendera Bolivia om man vill ut i regnskogen, områdena runt Rurrenabaque. Finns allt möjligt där ju, vare sig man vill trekka eller åka båt.
Citera
2010-08-10, 22:13
  #18
Moderator
najass avatar
Jag kommer ju in alldeles för sent för TS här, men just kommentaren att man inte ser så mycket är så typisk för de som åker till regnskog med stora förhoppningar om att se djur. Jag har varit i regnskog i alla världsdelar som har det, och det är notoriskt svårt att få syn på djur. Jag är biolog och har jobbat en del med t.ex. fallfällor av småkryp och liknande i diverse regnskogar, och då får man ju se en del. Dessutom är det mödan värt att lära sig läten på t.ex. fåglar och apor för hör organsismer det gör man! Att spåra är också en kul sysselsättning för spår ser man också rätt lätt. I regnskogen ska man inte glömma att göra nattexkursioner med starka ficklampor. Då ser man faktiskt mycket mer djur än på dagarna.

För min del så skulle jag aldrig åka till Amazonas för att få se mycket djur i Brasilien. Vad som då gäller är istället Pantanal i delstaten Mato Grosso. Då utgår man från staden Cuiaba (långfärdsbussar finns dit från Rio och Sao Paulo. Från Cuiaba går den så kallade "Transpantaneiran" en enda lång grusvg som korsar nästan hela Pantanal, med 134 träbroar av variernade kvalitet över alla floder.

Pantanal är världens största våtmarksområde (halva Sverigen ungefär), och här får man VERKLIGEN se häftiga djur:

Tusentals kajmaner
Miljoner olika fåglar, inklusive flockar av arapapegojor
Massa fiskar, inklusive gott om pirajor av flera arter som är lätta att fiska i floderna.
Jaguarer och andra rovdjur
Anakondan
Capybaren, den vildsvinsliknande gnagaren (världens största)
Vampyrfladdermöss
Jätteutter
Vrålapor som sitter i träden och tjuter
Jätteutter
Myrslok, näsbjörn

Bara en del av de jag kommer ihåg på rak arm från mina besök där. Det är ett fullkomligt fantastiskt ställe. Hyfsat lätt att ta sig fram med bil och på på de isolerade pousadorna som finns samt att hyar lite båtturer på floderna eller ridaturer hos någon ranchägare.

Det slår Amazonas med hästlängder och det är skandal att det verkar nästan okänt i Sverige/Europa. Alla bara tjafsar om Amazonas, och det är som sagt inte så fantastiskt (även om så klart det också är kul för en biolog...).
Citera
2010-08-11, 06:01
  #19
Medlem
Zolthies avatar
Fan jag är sjukt intresserad av alla jävla folk som bor där, de som attackerar helikoptrar med pilbåge å grejer!

Men jag antar att det inte finns så mycket information om dessa :/
Citera
2010-08-11, 22:51
  #20
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
Kolla in denna länken. En britt som har gått längs hela amazonasfloden. 859 dagar har det tagit honom och han är den första i världen att åstadkomma detta.

http://www.walkingtheamazon.com/
Citera
2015-01-16, 13:42
  #21
Medlem
Ska till Bolivia, Peru och Colombia om några veckor. Var är bäst att besöka Amazonas? Kan tänka mig nån båttur eller vandra.
Citera
2015-01-16, 15:30
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Ska till Bolivia, Peru och Colombia om några veckor. Var är bäst att besöka Amazonas? Kan tänka mig nån båttur eller vandra.


Rurrenabaque i Bolivia gillade jag

/B
Citera
2015-01-18, 10:22
  #23
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Ska till Bolivia, Peru och Colombia om några veckor. Var är bäst att besöka Amazonas? Kan tänka mig nån båttur eller vandra.

Jag instämmer med föregående talare, Rurrenabaque är nice. Staden är liten och ganska trevlig. Turerna kostar ca 800-1400 kr för 3-4 dagar allt inkluderat. Generellt sett erbjuds det två typer av turer från alla agencies, (1) Pampas-turer. Du åker med en liten motorbåt på floden (först bil till startpunkten dock) ett par timmar till en lodge som ni har som bas för dagarna. Från denna lodge gör man sedan olika turer på floden varje dag. Du kommer få se mycket djur, t.ex. Kapybara, kajmaner, apor, floddelfin och massa olika fåglar.
(2) Djungel-turer. Du går i djungeln med guide i ett antal dagar, sover ute i vildmarken och träffar olika stammar. Du kommer inte få se lika mycket djur, men mycket vegetation och natur. De djur du i huvudsak ser är insekter och spindlar, vissa av dem som du säkert också kommer bli erbjuden att äta.

Jag åkte på pampasturen och kan rekommendera den, har dock också träffat andra resenärer som gjorde båda, och också uppskattat båda. Till Rurrenabaque tar du dig antingen genom buss (20-24h som den inte går sönder) eller flyg (40 min) från La Paz.

I Peru är det främst Iquitos som gäller, Iquitos är en stor stad (ryktas vara världens största som ej är kopplad till något större vägnät). Det finns således två sätt att ta sig dit, antingen via flodbåt i 2-4 dagar (från Yurimaguas eller Pucallpa) eller så flyger du från Lima. Att åka flodbåt tar totallt sett minst 2-3 dagar längre än att flyga då du först måste ta en ~24h bussresa till någon av städerna där båten avgår.

Om du ska göra det i Colombia är det nog Leticia som gäller, dock hört få som varit där, och de som gjort det har endast åkt igenom när de korsat gränsen från Brasilien eller Peru. Det beror nog på att då åker folk antingen till Iquitos i Peru som ligger relativt nära, för att Amazonasregionen i Colombia fortfarande är relativt okänd (p.g.a. viss gerillaverksamhet och smuggling?) och stället inte är jätteturistigt och säkert. Både Leticia på den colombianska sidan, och Tabatinga på den brasilianska är kända smugglarhålor.
Citera
2015-10-10, 17:37
  #24
Medlem
Någon som varit i Rurrenabaque och gjort pampasturen i januari? Alltså under regnsäsongen. Det är då jag kommer komma dit ungefär och har läst att det fungerar väldigt bra då också bara att det kanske är lite sämre. Någon som kan dela med sig från egna erfarenheter?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1225582

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback