Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-20, 09:16
  #1
Medlem
Meteorits avatar
Många verkar vara rädda att den "Europeiska kulturen" kommer dö ut, pga invandring till västeuropa samt att eg muslimer föder mycket fler barn. En av mina professorer på ETH Zürich i Schweiz hävdade att det diskuteras på allvar om konstgjord återbefolkning.

Vad är "konstgjord återbefolkning"? Istället för att förlita sig på att man och kvinna träffas, gifter sig och skaffar minst 3 barn diskuteras nu att (när teknologin tillåter) staten odlar barn på sjukhus istället. Typ ett visst antal i månaden, alltså utanför mammans mage, på beställning av par som vill ha barn. Man tar en spermie och befruktar en äggcell och odlar i 9 månader i en tank, grovt förenklat.

Verklighet? Klart, tekniskt är vi nog en bit därifrån. Moraliskt? Där är Schweiz förvånandsvärt extrema ibland så jag tror inte att de är så långt ifrån, nej att prova det.

Något för Sverige? För mig? Först när jag hörde det tyckte jag det var avskyvärt. Men jag har inte kunnat släppa det. Det är ju orättvist att en kvinna skall behöva bära på en unge när hon istället kan göra karriär. Det finns inget att diskutera där, visst kan man göra karriär trots en unge, men ändå. Om allt kunde skötas på klinik tror jag många fler hade haft barn.

Vad tycker ni? Något för er?
Är detta räddningen från islamifieringen som alla FBare så mycket fruktar av Europa?

Är detta ett sätt att återbefolka Europas länder? Kanske rent av odla fram barn per automatik, alltså inte enbart på beställning av par, utan även ett visst antal för att hålla populationen igång, sedan hålla dem på barnhem där de kan växa upp om ingen vill adoptera dem? Är detta den enda lösningen på det låga barnafödandet?

Observera att här diskuteras kontgjord återbefolkning ur ett politiskt perspektiv, inte biologiskt-tekniskt, det diskuteras i denna tråden:
https://www.flashback.org/p23807954#p23807954
Ur ett moraliskt/etiskt perspektiv, här:
https://www.flashback.org/p23807952#p23807952
__________________
Senast redigerad av Meteorit 2010-06-20 kl. 09:25.
Citera
2010-06-20, 09:23
  #2
Medlem
Vaporwares avatar
Du glömmer vilka som faktisk styr detta land, tvivlar på att S, V, MP eller något av de borgerliga partierna skulle börja odla fram vita übermenshen även om man kunde.
Citera
2010-06-20, 09:27
  #3
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaporware
Du glömmer vilka som faktisk styr detta land, tvivlar på att S, V, MP eller något av de borgerliga partierna skulle börja odla fram vita übermenshen även om man kunde.
Du tar upp en väldigt viktig poäng. Men kom ihåg att det redan finns fertilitetskliniker, steget till att sedan odla fram barn tror jag inte är så långt. Om ett par vill ha barn men inte kan finns annars surrogatmammor, men ett alternativ tror jag inte ligger långt ifrån.
Att sedan syftet är att återbefolka Europa är en annan fråga, där din poäng lyser starkt igenom. I Sverige blir det svårt att genomföra, men hade det varit något för dig? Om du ville ha barn och kunde slippa att frugan bar på barnet? Bara för att ni kunde jobba och ha det bra istället, samla cash, så att säga?

Fundera på det. Jag börjar bli mer och mer öppen för förslaget, om det hade varit säkert för barnet, då.

EDIT: samtidigt är det mera jämställt mellan man och kvinna. Nu behöver kvinnan inte bära på fostret i 9 månader medan mannen har semester! Politiskt dravel, men det är även en bra poäng.
__________________
Senast redigerad av Meteorit 2010-06-20 kl. 09:44.
Citera
2010-06-20, 09:29
  #4
Medlem
SparkMans avatar
Bättre att lägga pengarna på kärnvapen för att eliminera grunden till problemet....



Det räcker med att få folk att inse att det är "tufft" att föda och uppfostra sina egna barn väl.
Citera
2010-06-20, 09:38
  #5
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Bättre att lägga pengarna på kärnvapen för att eliminera grunden till problemet....



Det räcker med att få folk att inse att det är "tufft" att föda och uppfostra sina egna barn väl.
Du tar upp en poäng som ligger väldigt mycket på egna åsikter, känner jag. Att föda barn och skaffa barn är ett hårt jobb för en kvinna, även för mannen. Många kompisar jag har som är kvinnor vill göra karrirär men även ha barn. De säger att det är väldigt svårt, speciellt i Schweiz. Det finns inga alternativ heller. Adoption går, men ingen vill göra det. De vill ha egna barn, eller inga alls.

Att uppfostra, där håller jag med om, att det är något at främja. Vilket blir svårt om man odlar barn och placerar dem på barnhem. Men om par vill ha odlade barn, ser jag inte problemet.

Är det något att protestera emot ändå? Pengarna, även en bra poäng, det kostar mycket att forska i ämnet, säkerligen att genomföra det även.
Citera
2010-06-20, 09:44
  #6
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meteorit
Du tar upp en poäng som ligger väldigt mycket på egna åsikter, känner jag. Att föda barn och skaffa barn är ett hårt jobb för en kvinna, även för mannen. Många kompisar jag har som är kvinnor vill göra karrirär men även ha barn. De säger att det är väldigt svårt, speciellt i Schweiz. Det finns inga alternativ heller. Adoption går, men ingen vill göra det. De vill ha egna barn, eller inga alls.

Att uppfostra, där håller jag med om, att det är något at främja. Vilket blir svårt om man odlar barn och placerar dem på barnhem. Men om par vill ha odlade barn, ser jag inte problemet.

Är det något att protestera emot ändå? Pengarna, även en bra poäng, det kostar mycket att forska i ämnet, säkerligen att genomföra det även.
Det är sant det du säger. Men man måste göra val här i livet och vara beredd på att det inte finns några enkla vägar att gå. Det kommer bli tufft, men det är helt klart värt det.

Sen skulle jag tycka att det känns väldigt opersonligt att mitt barn ska födas upp i en tank
Citera
2010-06-20, 09:54
  #7
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Det är sant det du säger. Men man måste göra val här i livet och vara beredd på att det inte finns några enkla vägar att gå. Det kommer bli tufft, men det är helt klart värt det.

Sen skulle jag tycka att det känns väldigt opersonligt att mitt barn ska födas upp i en tank
Jag håller helt klart med, men samtidigt vet jag att det inte alltid är så enkelt. Jag vet att de som har pengar definitivt tar de enklare vägarna. De slipper fängelse för att de har rika föräldrar, de kan bo fint för att föräldrarna betalar hyran - tre av mina tjejkompisar i Schweiz har det så, utav fyra som jag frågat. De bor i centrala Zürich, dyrt som få...

Har man pengar går det. Finns det ett behov så går det.

Saken är att beolkningen är att verkligt problem som inte har någon annan lösning som jag ser det. Ser ni någon annan lösning? Eller skall man bara låta naturen ha sin gång? Låta Europa förtvina, eftersom det är en naturlig väg? Det är också en bra poäng. Man kan ju inte tivnga mammor föda en massa barn, eller behandla dem med hormoner för att de skall ha tvillingar/trillingar etc. Hur kan man lösa det låga barnafödandet?

I Schweiz diskuteras alltså detta på allvar på Universitetsnivå bland professorer. Men det är inte populärt. Min professor var exempelvis helt emot det. Jag tycker att det är dags att diskutera det! Istället för att enbart, som vissa gör, försöka skylla på invandringen som döden för europa. Låt oss fokusera på alternativa lösningar!
__________________
Senast redigerad av Meteorit 2010-06-20 kl. 10:00.
Citera
2010-06-20, 14:39
  #8
Medlem
Hygglo.FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meteorit
Jag håller helt klart med, men samtidigt vet jag att det inte alltid är så enkelt. Jag vet att de som har pengar definitivt tar de enklare vägarna. De slipper fängelse för att de har rika föräldrar, de kan bo fint för att föräldrarna betalar hyran - tre av mina tjejkompisar i Schweiz har det så, utav fyra som jag frågat. De bor i centrala Zürich, dyrt som få...

Har man pengar går det. Finns det ett behov så går det.

Saken är att beolkningen är att verkligt problem som inte har någon annan lösning som jag ser det. Ser ni någon annan lösning? Eller skall man bara låta naturen ha sin gång? Låta Europa förtvina, eftersom det är en naturlig väg? Det är också en bra poäng. Man kan ju inte tivnga mammor föda en massa barn, eller behandla dem med hormoner för att de skall ha tvillingar/trillingar etc. Hur kan man lösa det låga barnafödandet?

I Schweiz diskuteras alltså detta på allvar på Universitetsnivå bland professorer. Men det är inte populärt. Min professor var exempelvis helt emot det. Jag tycker att det är dags att diskutera det! Istället för att enbart, som vissa gör, försöka skylla på invandringen som döden för europa. Låt oss fokusera på alternativa lösningar!

Problemet ligger inte i tekniken utan i människorna själva, att adopterade barn ofta far illa är ett väl utbrett faktum förstår du då att vara odlad på ett labb gör för ens självkänsla och syn på livet.
Det är inte att det inte skulle behövas högre barnafödsel utan att vi är inte gjorda för att bli odlade som växter. Det är inte bra någon stans för ett barn att inte ha några föräldrar.
Det skulle bara förstöra åtskilliga liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback