Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-20, 23:23
  #13
Medlem
klybans avatar
Bättre var det på den tiden det var lagligt att köpa/sälja brännare och inneha(så länge man inte brände sprit ).

Kan tänka mig det finns mängder med apparater som ligger och skrotar i folks hem.
Skicka ut en trevare i bekantskapskretsen, så finns det säkert någon som har en apparat.
Citera
2010-06-21, 20:50
  #14
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bättre var det på den tiden det var lagligt att köpa/sälja brännare och inneha(så länge man inte brände sprit ).

Kan tänka mig det finns mängder med apparater som ligger och skrotar i folks hem.
Skicka ut en trevare i bekantskapskretsen, så finns det säkert någon som har en apparat.
Det var även lagligt med köp/innehav av hembränt.
Man fick dock inte sälja den.
Citera
2010-06-21, 21:51
  #15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det var även lagligt med köp/innehav av hembränt.
Man fick dock inte sälja den.
Många hemska saker har hänt sen dess
Citera
2010-06-21, 22:23
  #16
Medlem
Audacias avatar
En kort fråga, vad är det för värde på en hemmbrännare i "stål" eller liknande material? Vet att det står en gammal gedigen rackare på vinden, men orkar inte rota fram den om det inte är värt det!
Citera
2010-06-22, 07:30
  #17
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
En kort fråga, vad är det för värde på en hemmbrännare i "stål" eller liknande material? Vet att det står en gammal gedigen rackare på vinden, men orkar inte rota fram den om det inte är värt det!
LoL. Man kan alltid fråga polisen. Nä, värdet är nog bara skrotvärdet så länge det inte finns intresserad köpare.
Och då vad denne är beredd att betala men någon tusing kan en sådan säkert vara värd i bra skick.
Citera
2010-06-22, 18:08
  #18
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
LoL. Man kan alltid fråga polisen. Nä, värdet är nog bara skrotvärdet så länge det inte finns intresserad köpare.
Och då vad denne är beredd att betala men någon tusing kan en sådan säkert vara värd i bra skick.

Absolut, kanske två tusenlappar till och med om maskinen är i bra och fungerande skick. Kan tänka mig att antalet elpatroner samt effekten på dessa även spelar in lite på priset.
Citera
2010-06-22, 18:16
  #19
Medlem
Avva66s avatar
Jag hade en 12.5 liters gjord av degbunkar och syrafast rör
för många år sen.
Mejerikoppling, tigsvetsad, högglanspolerad, dubbla doppvärmare,
resistor mm. Och med Gardena trädgårdskopplingar.

Den var fin. Lånade ut den, och sen så var den borta.

Sen så var den kanske inte värd så mycket för det, men en
2000 skulle jag nog hosta upp för en bra apparat.
__________________
Senast redigerad av Avva66 2010-06-22 kl. 18:29.
Citera
2010-08-03, 00:50
  #20
Avstängd
Plaguetongues avatar
vet en kille som tigade ihop en 100 liters brännare med dubbla kolonner, hade en fet doppvärmare som används för att tina upp vatten åt diverse kreatur på vintern, den fungerade utmärkt och brände snabbt som fan, han sålde den nästan direkt men vet dock inte vad han fick för den, för övrigt har jag några maskiner, 60l vm, en modell mindre cm, en labmaster utlånad till en släkting, en spiralare och en plastis. har även några lambo brännare som jag byggt bara på kul. bara viljan och kreativiteten finns så kan inget stoppa dig! ...förutom möjligtvis polisen då =/
Citera
2016-09-15, 19:27
  #21
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
På 80-talet (har jag för mej) så var det en som sålde "Bojen Bränningen"
En praktisk byggsats. Men det krävdes svetsning.
Det är i så fall enklast att elsvetsa, även om tig är det bästa.

Vad jag menar är att, ska Ts köpa en fullt fungerande
brännare så är det kontakter som gäller.
Gör en rejäl bump.
Denna "förtöjningsboj" såldes av Rinkaby Rör iallafall så sent som år 2000, minns att vi skrattade gott åt detta när jag jobbade på sjön och 1:e maskinisten hade med sig deras katalog ombord

Om TS fortfarande går i tankar att konstruera ett rusdrycksaggregat så är kolonn i hårdlödd koppar ett alternativ att överväga. Skaffa en blåslampa, silverlod och litte koppardelar att öva på innan du börjar sätta ihop brännaren.
Citera
2016-09-17, 09:38
  #22
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Gör en rejäl bump.
Denna "förtöjningsboj" såldes av Rinkaby Rör iallafall så sent som år 2000, minns att vi skrattade gott åt detta när jag jobbade på sjön och 1:e maskinisten hade med sig deras katalog ombord

Om TS fortfarande går i tankar att konstruera ett rusdrycksaggregat så är kolonn i hårdlödd koppar ett alternativ att överväga. Skaffa en blåslampa, silverlod och litte koppardelar att öva på innan du börjar sätta ihop brännaren.
Haha! Sann humor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback