Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 08:27
  #157
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att flygskatten blir avskaffad efter nästa val!!
Känner du till något exempel på att en regering sänkt någon energiskatt? Har inte varenda regering senaste halvseklet höjt såväl bensinskatten som kärnkraftsskatten och energiskatten? Flygskatten kommer att finnas kvar i evighet, och mångdubblas precis som med den "tillfälliga" momsen på 4.2% som fyller 57 år i år. Först inför sossarna den. Sen höjer borgarna den. Sen höjer sossarna den igen. Svensk politisk historia i ett nötskal. Samma sak med biltullar och FRA-skatt som borgarna införde senast.
Citera
2017-09-01, 15:38
  #158
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Känner du till något exempel på att en regering sänkt någon energiskatt? Har inte varenda regering senaste halvseklet höjt såväl bensinskatten som kärnkraftsskatten och energiskatten? Flygskatten kommer att finnas kvar i evighet, och mångdubblas precis som med den "tillfälliga" momsen på 4.2% som fyller 57 år i år. Först inför sossarna den. Sen höjer borgarna den. Sen höjer sossarna den igen. Svensk politisk historia i ett nötskal. Samma sak med biltullar och FRA-skatt som borgarna införde senast.

Faktiskt så tar jag tillbaka mitt tidigare uttalande. Det du säger stämmer så väl!
Citera
2017-11-22, 20:13
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Känner du till något exempel på att en regering sänkt någon energiskatt? Har inte varenda regering senaste halvseklet höjt såväl bensinskatten som kärnkraftsskatten och energiskatten? Flygskatten kommer att finnas kvar i evighet, och mångdubblas precis som med den "tillfälliga" momsen på 4.2% som fyller 57 år i år. Först inför sossarna den. Sen höjer borgarna den. Sen höjer sossarna den igen. Svensk politisk historia i ett nötskal. Samma sak med biltullar och FRA-skatt som borgarna införde senast.

Jo, det kan man hålla med om, vilket rövarpack som än styr så inser de samma sak, att klå befolkningen på den skatt de kan, Det spelar ingen som helst roll om hur man motiverar en "flygskatt", syftet kan ju knappast vara att vara "miljövårdande", eftersom Sveriges påverkan på klimatet är en piss i Mississippi.

Jag skulle gissa att en flygskatt är helt emot EUs regler om transportavtalen inom EU. Att EU eftersträvar en relativt jämn taxering av energi och drivmedel, eftersom EU ogillar konkurrensbegränsningar, och nog tycker att Sverige bara är ett trislkande land, med att införa en punktskatt som inte har någon likhet i andra länder (*) Jag bara resonerar hypotetiskt att MP skulle vilja drämma till med 2000-3000 kr per enkelresa med flyg - men det skulle väl bara innebära att svenskt flyg blir snabbt på utdöende, folk blir arbetslösa och diverse affärsavtal inte blir av, etc, Och att Sverige blir EUs permanenta avkrok som ingen vill ha att göra med.

Om det är någon som ids så skulle nog "flygskatten" vara ett fall för EUs domstolar, det blir ju en negativ historia för de utländska flygbolag som vill använda svenskt luftrum ?

Om MP tjatar om flygskatt så kan de ju införa fartygsdieselskatt också på en gång. Vilket rederierna nog skulle bli förbannade på. Jag antar att fartygstrafiken står för betydligt mera utsläpp i vårt närområde.

Kom ihåg att flygbolagen redan betalar "flygskatt" ändå varje gång de använder en flygplats och tankar där. Så MPs nya skatt är bara en skatt ovanpå en annan skatt.


Det är ganska mycket pengar det handlar om. I somliga länder så kan denna trafikskatt plus bränsleskatt uppgå till 20-30 % av biljettpriset, ibland mera. Förr så var tex SydAmerika bland de allra dyraste destinationerna i Världen med mycket höga biljettpriser, I huvudsak orsakat av dåligt skötta flygbolag plus höga skatter. Ändå så var komforten inte mycket att hurra för

Men anledningen till att Dubai och tex Abu Dhabi och de länderna har så mycket flygtrafik är bla att de har låga skatter på både bränsle plus billigt bränsle och låga flygplatsavgifter.

Men i andra ändan så gynnar de sina egna flygbolag genom att de betalar ännu mindre skatt än utländska flygbolag gör. Så tex Emirates och Qatar Airways gynnas av dessa regler.

Varför har det då gått dåligt ibland för svenska småflygplatser ? Jo, på storflygplatser så står en stor del av flygplatsens inkomster ifrån taxfree-försäljningen plus shoppingen. Och att man gärna vill att flygbytena ska innebära att resenären kommer att shoppa samtidigt. Så är det ju inte på småflygplatser precis, finns nästan inget att köpa där. Med bara ett fåtal avgångar per dag, så blir det ju inga pengar direkt. Och ibland inte ens hotellrum inom rimligt avstånd ifrån flygplatsen så att piloter och flygpersonal kan få vila mellan sina flygpass.

Så jag har inte en susning om MPs ivran för flygskatt, det är något riktigt suspekt med upplägget. Vad blir nästa skatt som MP kan hitta på ? Det enda som inte är beskattat i hela landet är tex vatten. Så tex en vattenskatt skulle väl kunna bli en riktig kassako

(*) Speciella punktskatter på flyg förekommer i andra länder, tex bagageavgifter, tullavgifter fastän inget finns att förtulla. Men dessa punktskatter har väldigt olika motiveringar. Får man inget kvitto på sådana avgifter så kan man nog lugnt kalla landet för ett skitland. Är inget kvitto inblandat så kan man nog kalla det för en slags "dricks" som de vill ha
Skatter är väl en slags banditverksamhet som man försöker göra så rumsren som möjligt ?

En annan märklig skatt som inte alls hade någon verklig motivering var tex hundskatten, vilken upphörde 1996
En annan "hittepåskatt" var den sk Kassett/CD-avgiften, som nu är överförd till att bli en slags "mediaskatt", dvs för externa hårddiskar, men pengarna vet väl ingen vart de tar vägen ?
En ny hittepåskatt vore väl tex däckskatt, med motivering att däcken sprider partiklar i stadsluften ?
Eller tex hårsalongs-skatt, eftersom hårfärgerna belastar avloppsreningsverken ?
Eller tex läkemedelskatt eftersom det påstås att läkemedlena fastnar i reningsverken, eller belastar naturen ?
Eller tex konstgödsels-skatt för att göra ekologiska jordbruk mera lönsamma ?
Citera
2018-01-04, 03:28
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Känner du till något exempel på att en regering sänkt någon energiskatt? Har inte varenda regering senaste halvseklet höjt såväl bensinskatten som kärnkraftsskatten och energiskatten? Flygskatten kommer att finnas kvar i evighet, och mångdubblas precis som med den "tillfälliga" momsen på 4.2% som fyller 57 år i år. Först inför sossarna den. Sen höjer borgarna den. Sen höjer sossarna den igen. Svensk politisk historia i ett nötskal. Samma sak med biltullar och FRA-skatt som borgarna införde senast.

Skitpartier allihopa, Varje regering lämnar efter sig en jävla oreda som måste redas upp med en ny skatt, haha...

På tal om flygets miljöpåverkan så kommer jag ihåg någon gammal rapport om att många flygplatser runt om i Världen drar synnerligen mycket energi för antingen uppvärmning eller luftkonditionering.
En flygplats kan inte byggas med tanke på maximal energibesparing, då finns det ingen plats för flygplanen.
Faktiskt så att flygplatserna drar så mycket energi att det motsvarar väldigt många långflygningar.

Förr så fanns det på Arlanda en stor oljepanna (nåja det var flera) som brände rejält med olja varje dag när det var kallt. Nu vet jag inte om hur mycket energi de gör av med, Men kan tänka mig att det inte rör sig om småsummor

Med att man har mycket stora glasytor, så blir Solens instrålningseffekt i största laget och luftkonditioneringen i varma länder drar ansenligt med energi
Citera
2018-03-19, 08:50
  #161
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att flygskatten blir avskaffad efter nästa val!!

SvD/Sifo: Svenskarna välkomnar flygskatten

https://www.svd.se/svd-sifo-svenskar...ar-flygskatten
Citera
2018-03-19, 18:33
  #162
Medlem
"Skatten väntas minska flygutsläppen med 0,5–2 procent."

Varför skulle en skatt minska utsläpp? Menar de att de fattigaste nu väljer att inte ta sin semester?

Miljöpartilogik.
Citera
2018-03-20, 20:34
  #163
Medlem
burberrys avatar
Jag ser nya flygskatten som en ren södermalm- och mpskatt. Eftersom de tvingas att flyga från Arlanda. Min nya ”hemmaflygplats” kommer bli Kastrup. Inga pengar till Maggan och de tomma ladorna. Det ska vi fira med resa till Los Angeles i maj.
__________________
Senast redigerad av burberry 2018-03-20 kl. 20:36.
Citera
2018-03-22, 11:28
  #164
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
SvD/Sifo: Svenskarna välkomnar flygskatten

https://www.svd.se/svd-sifo-svenskar...ar-flygskatten
Svenskar är idioter som tror de gör gott. Detta kommer inte att påverka utsläppen och detta slår mot de allra fattigaste som knappt har råd att unna sig en Thalandsresa.
__________________
Senast redigerad av Kvasiintellektuell 2018-03-22 kl. 11:30.
Citera
2018-03-22, 12:46
  #165
Medlem
Sanningen är att om all flygverksamhet upphörde i Sverige imorgon skulle det ta resten av världen 3 veckor att radera ut miljövinsten, 3 veckor! Varje år ökar världens flygverksamhet med motsvarande 15 ggr Sveriges totala flygverksamhet och det är en ökande trend.

Enbart Kina skall bygga 1500 nya flygplatser för privatflyg under den närmaste åren, almännflyget i Kina har komunistpartiet beslutat skall öka från 1 miljard till 3 miljarder resenärer under 2020-talet.

Flygverksamheten på den Afrikanska kontinenten kommer att öka med motsvarande 30-40 ggr Sveriges totala flygverksamhet under de närmaste 15 åren.
Citera
2018-03-22, 12:48
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401
Miljöpartiet vill införa flygskatt nästa mandatperiod http://www.e24.se/makro/sverige/milj...od_2131155.e24

Nu är det slut på flygandet enligt miljöpartiet så vi blir väl tvungna att cykla till Thailand istället

Synpunkter?

miljöradikala flyger de också och åker mycket taxi men deras räkningar är det någon annan som betalar, skattebetalarna. Tåg anses "miljövänligt" men elen som driver tågen kommer från kärnkraftverk så föll den lögnen också fabricerad av de med allra lägst intelligens. enkelt att komma med "förslag" när någon annan står för notan och pengarna ska gå till muslimer och japanska avskum som aldrig kommer att bidra med annat än kriminalitet för annars hetsar de upp sig och det skapas social problem när kriminella slödder och avskum inte får gratis pengar.
__________________
Senast redigerad av nibba88 2018-03-22 kl. 12:51.
Citera
2018-03-22, 13:14
  #167
Avstängd
Snaellkillens avatar
Även om jag inte på något sätt stöder miljöpartiet så går det i linje med deras politik. Vilket jag kan respektera.

En annan sak som jag läste så sent som i dag, är att riksdagens egen resebyrå inte hanterar tågresor vid resor utomlands, utan enbart flygresor.

Det kan vara värt att komma ihåg när något annat parti säger sig vilja göra flygresor dyrare "för miljöns skull".
Citera
2018-03-22, 13:27
  #168
Medlem
Här är fyra miljöpartister som inte bryr sig om koldixidutsläppen utan pendlar med glädje till Strasbourg och därigenom är var och en av dem ansvarig för ca 6 ton koldioxid under ett år. Lägger man då till att i Sverige så släpper vi ut 3,9 ton per capita och år så ansvarar de för nästan 10 ton. Ett magnifikt hyckleri.
http://www.europarl.europa.eu/sweden...jopartiet.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback