Jag tycker "ett par tretusen" är ett typiskt bonnesvenskt uttalande som spridit sig.
Typ "Jadu Lasse, va skaru ha för pucken?"
Lasse, som står med högaffeln i handen ochfoten på traktors framdäck alá Captain Morgan svarar med ett halmstrå i munnen: "Ett par tretusen"
I sammanhanget så tycker jag att användandet av ordet "par" skulle bytas ut mot något numeriskt. Nu kan det lika gärna betyda ett par som i 2 stycken som två tusen.
Eftersom jag bor på slätten så kan så mycket väl vara fallet, mittlivsomhund. Kanske till och med uppkom häromkring men vem vet...
för mig har par oftast inte innebörden "två" när man till exempel säger "ett par stycken". För mig betyder det att summan inte är så viktigt.
-Hur många potatisar vill du ha? -Ett par stycken.
Detta tolkar jag som 3-4st om det rör sig om hur många man vill ha på tallriken. Knasigt, men det är det jag är van vid. Likaså säger jag en sax och inte ett par saxar om en (1) sax.
ett par-3 tusen uppfattar jag som runtomkring 3000. typ 2000-4000.
Vad är egentligen frågan? Är det om uttrycket är språkligt korrekt eller är det hur det ska skrivas? Jag skulle säga att det tillhör normalt språkbruk. Tror man att uttrycket hänvisar till 2x3000 så har man nog fått en släng aspergers. Det är naturligtvis spannet mellan 2000 och 3000 som avses. I skrift och i formella sammanhang så bör annan formulering användas. Och behöver man nödvändigtvis skriva det (ex. i transkribering) kan man använda nåt i stil med "ett par, tre tusen" i stället för den röriga formuleringen i rubriken.
Senast redigerad av rayravioli 2010-06-21 kl. 12:19.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!