Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-25, 08:05
  #73
Medlem
Hej.
Försöker verkligen följa det här ämnet.

Inte för att jag tror att någon transplantation ska vara aktuell för min egen del.
Men det är intressant.

Jag är bara opererad och saknar ena njuren, fick dessutom operera bort en tumör i den kvarvarande för ca ett år sedan.
Men vid senaste undersökning hade jag ca 40% funktion, så det räcker ju gott och väl.

Nu är jag ju mer i era föräldrars ålder... men i alla fall..

Hoppas att ni fått både transplantationer inplanerade elelr förväntade och att dialyserna inta knäcker er fullkomligt.

Ha det gott.
Citera
2013-04-23, 13:45
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixtapee
Hej! har väl egentligen inget vettigt att säga, eftersom att jag har inte gjort min transplantation än (det blir om några veckor bara! ), och det här låter väl jätteelakt men jag blev så himla glad av att läsa ditt inlägg, för jag känner igen mig så mycket. Bara att du var ung kändes skönt, för jag har annars känt mig så sjukt ensam i min sjukdom, det känns ju nästan som att det bara är gamlingar som får det... Min njusvikt upptäcktes väldigt plötsligt, jag var 17 år, hade mått allmänt dåligt i ett par veckor när jag tillslut åkte till sjukhus, då fick jag veta att mina njurar hade i princip 0 funktion, vad de sa då, när när de har gjort mätningar så ligger det väl på ca 2.2.% procents funktion. Anyway jag stannade på sjukhuset i två månader pga massor med komplikationer... Men skulle du vilja berätta lite om tiden då du gick på dialys? vad som helst, dina känslor, vad du gjorde, vad du hatade, mm. Har inte haft någon att kunna prata med, om jag försöker inleda ämne om dialys, så säger de bara "det blir bättre", men jag skulle gärna vilja kunna disskutera någon som förstår och som är i min ålder. Kram!

Grattis till din transplantation! Jag hoppas allt går bra för dig!

Ja, jag håller med dig till 100! Man känner sig väldigt ensam i en sjukdom som oftast drabbar väldigt gamla människor. När jag legat på sjukhuset, både under dialysens men också alla månader jag varit på njurmedicinska kliniken så är det liksom jag och sen bara folk i 70-årsåldern. Många är halvdementa, kissar på sig i korridoren och skriker sig genom nätterna. Haha, det är verkligen som att vakna upp i en illaluktande, dålig dröm.

Sjukt att dina njurar lade av på bara några veckor sådär, fick du börja med dialys direkt när du fick komma till sjukhuset då?
Min erfarenhet av dialysen är väldigt blandad. Jag älskade personalen, dom var så fantastiskt trevliga. Samma sak med läkarna som gjorde allt för mig.
Istället för att sätta en CDK på mig (som jag verkligen inte ville ha då jag opererat in en fistel som skulle vara redo bara ett par veckor senare, men dialysen för mig blev väldigt akut när jag väl skulle börja) så gick dom med på att inför varje dialys lägga in en kateter i ljumsken och köra den vägen. Jag var 19 år, helt inne i att jag ville behålla min sjukdom för mig själv och kunna hänga ute med kompisarna när jag mådde bra ville absolut inte ha en slang i nacken. Så även om det kanske inte var så himla trevligt och bekvämt ordnade dom så dom punkterade i ljumsken varje dialystillfälle i 3 veckor. Snacka om att försöka göra allt för sin patient.
Däremot fungerade dialysen inte jättebra. Fisteln, när den väl fungerade, var väldigt känslig. Jag kunde aldrig äta innan dialysen och inte förrän många timmar efter eftersom jag mådde så illa. På bara en månad gick jag ner 10 kg för att jag hade så svårt att äta och dom drog rätt mycket vätska varje gång (vilket fick mig att börja kräkas ca två timmar in i dialysen varje gång). Och dialysen var en öppen sal med massa andra patienter, rätt gamla såklart, och dom mådde hur bra som helst så det kändes nästan lite skamset att vara så ung och inte klara av något.
Och även fast jag mådde så dåligt av dialysen så kändes det bra att vara där. Framåt eftermiddagen när jag kommit hem och sovit lite så mådde jag bättre, klarade av att äta och så. Men det var tungt under den tiden jag var där såklart.


Berätta lite om din situation också! Hur långe har du varit sjuk nu, hur länge i dialys? Levande donator? Hoppas allt gått bra för dig!
Citera
2013-05-22, 19:25
  #75
Medlem
Bryshans avatar
Hej alla njursjuka!


Jag va på väg och skriva min historia om hur allt gick till när dom (läkarna) upptäckte att ja hade njursvikt, men är något trött på att upprepa den igen men ska försöka skriva in kort sammanfattning lite senare när jag har tid.

Lite kort om mig:
Jag går på PD dialys, 5 ggr per dag. Jag är 25 år gammal, har en 1,5 årig son samt en sambo. Jag mår bra och tycker behandlingen går utmärkt.

Som någon innan här skrev så känner man väl igen sig om att va mycket yngre än va resten av patienterna är. Såg nån på mottagningen som såg ut o va runt 30 kanske men vet inte ens om han va patient där.

Min pappa som vill donera sin ena njure till mig utreds. Han är väl snart klar va ja förstått och allt ser bra ut. Får hoppas på att ja blir klar till hösten kanske.

Om nån vill prata så är de bara o PM:a. Vore trevlig och snacka lite med någon i samma situation eller bara nån som har en närdstående med njursvikt.


Varför fick ja njursvikt? Jag vet inte, inte äns läkarna. För farligt att ta vävnadsprov.
Kanske va de pga mitt Treo missbruk? Inte hjälpte de till iaf, förmodligen va de en rad orsaker samt missbruket som förstörde mina njurar. (dricker inte, röker inte eller knark)
Citera
2014-04-20, 20:46
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingkuk
Grattis till din transplantation! Jag hoppas allt går bra för dig!

Ja, jag håller med dig till 100! Man känner sig väldigt ensam i en sjukdom som oftast drabbar väldigt gamla människor. När jag legat på sjukhuset, både under dialysens men också alla månader jag varit på njurmedicinska kliniken så är det liksom jag och sen bara folk i 70-årsåldern. Många är halvdementa, kissar på sig i korridoren och skriker sig genom nätterna. Haha, det är verkligen som att vakna upp i en illaluktande, dålig dröm.

Sjukt att dina njurar lade av på bara några veckor sådär, fick du börja med dialys direkt när du fick komma till sjukhuset då?
Min erfarenhet av dialysen är väldigt blandad. Jag älskade personalen, dom var så fantastiskt trevliga. Samma sak med läkarna som gjorde allt för mig.
Istället för att sätta en CDK på mig (som jag verkligen inte ville ha då jag opererat in en fistel som skulle vara redo bara ett par veckor senare, men dialysen för mig blev väldigt akut när jag väl skulle börja) så gick dom med på att inför varje dialys lägga in en kateter i ljumsken och köra den vägen. Jag var 19 år, helt inne i att jag ville behålla min sjukdom för mig själv och kunna hänga ute med kompisarna när jag mådde bra ville absolut inte ha en slang i nacken. Så även om det kanske inte var så himla trevligt och bekvämt ordnade dom så dom punkterade i ljumsken varje dialystillfälle i 3 veckor. Snacka om att försöka göra allt för sin patient.
Däremot fungerade dialysen inte jättebra. Fisteln, när den väl fungerade, var väldigt känslig. Jag kunde aldrig äta innan dialysen och inte förrän många timmar efter eftersom jag mådde så illa. På bara en månad gick jag ner 10 kg för att jag hade så svårt att äta och dom drog rätt mycket vätska varje gång (vilket fick mig att börja kräkas ca två timmar in i dialysen varje gång). Och dialysen var en öppen sal med massa andra patienter, rätt gamla såklart, och dom mådde hur bra som helst så det kändes nästan lite skamset att vara så ung och inte klara av något.
Och även fast jag mådde så dåligt av dialysen så kändes det bra att vara där. Framåt eftermiddagen när jag kommit hem och sovit lite så mådde jag bättre, klarade av att äta och så. Men det var tungt under den tiden jag var där såklart.


Berätta lite om din situation också! Hur långe har du varit sjuk nu, hur länge i dialys? Levande donator? Hoppas allt gått bra för dig!

Hej! Ursäkta för sent svar, låg på sjukhuset efter transplantationen när du skrev och glömde sedan att jag skrivit här. Allt känns väldigt konstigt för mig, det är som att det inte är förrän nu, ett år efter transplantationen, som jag känner att jag kan börja förstå allt som har hänt. Det är först nu jag har kunnat gråta och känna mig ledsen över det jag har varit med om. Men det känns ju också svårt att prata med någon om det, eftersom att omgivningen tänker nog att det är nu allt är bra och att nu borde hon vara så glad över att ha en frisk njure.

Som svar på dina frågor så var det så att först när jag kom till sjukhuset fick jag ligga i CAVH (som är som hd bara det att den är ständig) i ett par dygn. Det följdes sedan av flera små operationer som behövdes till följd av alla komplikationer. Fick också en del blodtransfusioner pga lågt hb. Detta samtidigt som jag gick på hd varje dag. Efter ett par veckor tyckte de att jag var redo för att operera mig till att börja med påsdialys. Började redan efter ett par dagar med att fylla buken med vätska. Så då gjorde jag pd och hd samtidigt i kanske en månad. Sedan hade jag lyckats nå tillräckligt bra värden för att det skulle räcka med påsdialys. Under hela den här tiden var min kropp så svag, min mage så öm och smärtan i bröstet så stor att jag inte kunde gå utan åkte rullstol. Vart då skjutsad till kungsholmsdialysen på dagarna från sjukhuset för att lära mig sköta allt hemma. När jag sedan började bli lite starkare började jag med pd från maskin och kunde få komma hem. Det tog sedan ca ett år tills transplantationen blev av. Det var levande donator, mor min.

Jag känner igen det där med att hålla sjukdomen för sig själv. Det gjorde jag också. Fast för mig kan jag se nu efteråt hur mycket jag förnekade det också. Jag sket i att jag skulle vara hemma på nätterna för att göra dialys, jag låtsades inte om det utan gick istället ut och festade, drack värre än innan och skämdes sedan när jag kom hem tidigt på morgonen - inte för att jag struntat i dialysen utan för att jag visste att jag var tvungen att sitta fast nu i 9 h istället och det ville jag verkligen inte, jag tyckte det var så pinsamt. Ville inte veta av den där jävla maskinen. Det kändes aldrig som jag, verkligen aldrig. Inte sista natten innan transplantationen heller. Kommer sedan ihåg när jag låg där på operationsbordet för att strax bli sövd. Hade inte gråtit nån gång, när folk frågade hur det kändes inför operationen sa jag att jag var nervös för att verka normal. Egentligen kände jag inte ett skit. Inte förrän jag låg där, då brast jag ut i gråt. Det var som att jag först då insåg att det var jag, allt det här har hänt mig, det är JAG som är allvarligt sjuk och det är jag som ska opereras. Så äckligt att inse det.
Hursom, efter 8 h operation så gick det bara ett par veckor för allt att fungera bra och jag kunde åka hem igen.

Nu - ett år efter - så känner jag igen mycket av det du skrev i ditt förra inlägg. Trodde verkligen att jag var helt ensam om de symtomen. Har också känt mig väldigt deppig, för trodde ju verkligen att allt skulle vara prima nu när jag fått en ny njure men så är det inte. Symtomen är ständig trötthet, urinvägsinfektioner, migränattacker, oro för sjukdomen och också den där jävla ständiga febern. Men har dessvärre inga tips på vad man kan göra mot biverkningarna... Men vet du varför man är trött hela tiden? Eller vet du varför du har feber? När jag frågar läkarna om det har de inget svar utan säger bara att det blir bättre. Är också väldigt nyfiken på om andra har fått hjälp för något av det här eller har något tips?

Men hur mår du nu då? Ett år efter igen. Har det blivit bättre? Har jag något att se fram emot? Är det något av symtomen du kommit på något som hjälpt? Hoppas du ser det här och om du gör det får du gärna skriva hur allt känns och hur du mår idag. Tycker det är väldigt intressant att få höra av andra människor om deras mående vid njursjukdomar. Just eftersom att jag aldrig har haft möjlighet att prata med någon om det.

Ber om ursäkt också för en bok i text, tror jag behövde skriva av mig lite...

Lycka till alla <3
Citera
2014-04-20, 20:50
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryshan
Hej alla njursjuka!


Jag va på väg och skriva min historia om hur allt gick till när dom (läkarna) upptäckte att ja hade njursvikt, men är något trött på att upprepa den igen men ska försöka skriva in kort sammanfattning lite senare när jag har tid.

Lite kort om mig:
Jag går på PD dialys, 5 ggr per dag. Jag är 25 år gammal, har en 1,5 årig son samt en sambo. Jag mår bra och tycker behandlingen går utmärkt.

Som någon innan här skrev så känner man väl igen sig om att va mycket yngre än va resten av patienterna är. Såg nån på mottagningen som såg ut o va runt 30 kanske men vet inte ens om han va patient där.

Min pappa som vill donera sin ena njure till mig utreds. Han är väl snart klar va ja förstått och allt ser bra ut. Får hoppas på att ja blir klar till hösten kanske.

Om nån vill prata så är de bara o PM:a. Vore trevlig och snacka lite med någon i samma situation eller bara nån som har en närdstående med njursvikt.


Varför fick ja njursvikt? Jag vet inte, inte äns läkarna. För farligt att ta vävnadsprov.
Kanske va de pga mitt Treo missbruk? Inte hjälpte de till iaf, förmodligen va de en rad orsaker samt missbruket som förstörde mina njurar. (dricker inte, röker inte eller knark)

Hur är det med dig nu? Har du hunnit bli transplanterad? Hur har dina känslor kring allt varit?
Citera
2015-09-10, 16:02
  #78
Medlem
Giggsys avatar
Jag var väl ca 8 år när jag pissade blod första gången, tror inte jag gjorde det så många gånger. Gjorde en biopsi. Går varje år på rutinkontroller, aldrig haft problem med blodtryck eller så. Fick iallafall reda på för 2-3 år sedan när jag var runt 20 år att jag har njursjukdomen ig-A Nephropaty(någon skillnad mot ig-A nefreti?).
Citera
2017-02-24, 15:27
  #79
Medlem
Fick diagnosen ig-A nefrit idag. Fick bra info här. Tack alla.

Ska skriva allt om min egen situation när jag vet mer.
Citera
2017-05-09, 13:53
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keetar
Fick diagnosen ig-A nefrit idag. Fick bra info här. Tack alla.

Ska skriva allt om min egen situation när jag vet mer.


Har haft den nu i drygt 12år och den påverkar mitt liv väldigt lite. Vet inte hur långt gången du är men se den inte som någon nattsvart dom.
Citera
2021-03-25, 21:14
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie6887
Har haft den nu i drygt 12år och den påverkar mitt liv väldigt lite. Vet inte hur långt gången du är men se den inte som någon nattsvart dom.


Jag har haft min iga-nefrit i 13år och hittills har jag endast ätit enalaprl 10mg och gått på årskontroller.

Tyckte sjukdomen var jobbig när jag var i 20års åldern men känns bättre nu när man är halvvägs till 40.

Hittills har sjukdomen inte varit någon begränsning i mitt liv och kan äta och dricka vad jag vill. Får hålla tummarna att det fortsätter så
Citera
2021-03-26, 10:48
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Nej, jag går inte på någon dialys. Jag menar att när jag hade halsmandlar så blev jag dålig i mina njurar och var då tvungen att läggas in på sjukhuset under min förkylningsperiod. Vad är GFR?

Hur kan du inte veta vad GFR är??
Citera
2021-03-26, 10:50
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Varför överhuvudtaget börja ifrågasätta mig? Jo visst, jag sitter och HITTAR PÅ att jag är njursjuk för att det är så himla KUL. Bara för att jag har en njursjukdom så betyder det inte att jag är läkarutbildad inom den. Allt jag har vetskap om har jag fått veta via min läkare.

Varsågod:

"Njurarna är centrala organ i utsöndringen, det organsystem som ser till så skadliga substanser och restprodukter såsom urea kan lämna kroppen via urinen - en process som kallas utsöndring."

"IgA-nefrit är en typ av inflammation i njurarna, som är den vanligaste glomerulonefriten. Typiskt för denna typ av njurinflammation är att antikroppen IgA ansamlas i njurarnas glomeruli. Typiskt är att de drabbade har blod i urinen vid lättare infektioner. Sjukdomen är en vanlig orsak till njursvikt. Hos vissa individer tar sjukdomen fart snabbt och en halvmåneformad bild (s.k. crescent-nefrit) ses i glomeruli vid en njurbiopsi."


Om du har en njursjukdom då borde du SJÄLVKLART veta vad gfr är. Väldigt skumt att du inte vet det.
Citera
2021-03-26, 10:52
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Intressan artikel som jag tror många inte känner till om

kranvatten kan orsaka njursjukdom p.g.a. högt uran värde
http://www.nyhetskanalen.se/1.154805...dig_njurskador

Var finns artikeln? Din länk handlar ju om Corona
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback