Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2021-03-26, 10:58
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Embraced
Bump.

Fick för ca 3 veckor sen, akut njur och hjärtsvikt, efter ha känt mig väldigt trött, slö och konstig i en vecka innan.
Åkte in akut med kraftig andnöd, yrsel, vilopuls på ~140 bpm.
Blodtrycket var 240/170 när jag kom in.

Efter 2 veckor på sjukhus så har jag genom medicinering 140/95, dock med kronisk njursvikt som följd. Väntar svar på de sista testerna, men enligt läkare så har jag 20 % kapacitet kvar och testerna (kreatinin) visar sämre dag för dag..
Vid ca ~5-15 % kapacitet är det dialys eller nya njurar som gäller på sikt, annars så avlider man till slut.
Orsaken till min njursvikt är enligt läkaren mina njurstenar som börjat brytas ned i njurarna, och därmed satt ned funktionen..

Jag har som bakgrund, Hyperparathyroidism, operererat bort 3 st bisköldskörtlar vid 2 olika tillfällen, njursten vid 3 tillfällen innan OP. Ett 3-4 årigt efedrin-bruk, kombinerat med med högintensiv träning med hög risk för uttorkning ( långa, högintensiva pass med efedrin i kroppen). Sen även bruk av kreatinpyrovat som kosttillskott. Njurstenarna har nu legat i mina njurar i ~ 12 år, och har nu gjort kalkutfällningar som sätter ned deras förmåga till 20%..
Jag har nu ett creatininvärde på 392..
På mitt clearence-test har jag 20 % kvar..

Enligt 3 olika överläkare jag haft när jag legat intagen, har varken mitt efedrin eller kreatin-pyrovat bruk, påverkat detta scenario alls, bortsett från det högre blodtrycket som preparatet ger..

Detta är ju för mig glädjande, då jag inte kan lägga skulden på mig själv....men ..

Finns någon insatt, kunnig här, eller rentav någon mer som lever med kronisk njursvikt ?
Hur mycket har efedrinet och kreatinet påverkat till min njursvikt ?
Kommer jag kunna träna i framtiden tex ?

Mycket tacksam om någon vill försöka svara...

Är din hyperparathyroidism sekundär? Alltså orsakad av din njursvikt? Eller har den en annan orsak?

Vad ligger ditt PTH värde på numera? Alltså efter operationen?

Hur låg ditt kalcium värde innan operationen ? Högt eller lågt?
Citera
2021-03-26, 11:23
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Är din hyperparathyroidism sekundär? Alltså orsakad av din njursvikt? Eller har den en annan orsak?

Vad ligger ditt PTH värde på numera? Alltså efter operationen?

Hur låg ditt kalcium värde innan operationen ? Högt eller lågt?
Sekundär hyperparathyroidism orsakar inte njursten.
Citera
2021-03-26, 14:09
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Sekundär hyperparathyroidism orsakar inte njursten.

Var har jag påstått det?
Citera
2021-03-26, 16:39
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Var har jag påstått det?
Har jag påstått att du har påstått det? Mitt inlägg försöker bara förtydliga för dig vad som kan ha hänt och vad som inte kan ha hänt. Rent medicinskt hade han sannolikt en hyperplastik primär HPT där man opererat bort tre körtlar och behållit den fjärde vilket är en standardbehandling. Eller så hade han oturen att tre körtlar utvecklade adenom, finns säker någon spännande sällsynt sjukdom där detta ses. Denna HPT orsakade före upptäckt och behandling en hyperkalcemi vilket gav upphov till njurstenar som nu några år efteråt orsakade en akut njursvikt.

Beträffande sekundär HPT orsakad av njursvikt är kalciumnivåerna låga dvs hypokalcemi. Det bildas då inga njurstenar, tvärtom får man kalciumbrist. I sällsynta fall utvecklas dock sekundär HPT till en tertiär HPT, då kan det bildas njursten, men det är som sagt ovanligt och då alltså tertiärt till njursvikten.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback