Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-16, 11:29
Medlem
Adversariuss avatar
Efter en lång skrivkramp har jag nu skrivit en text som i mångt och mycket sammanfattar min filosofiska ideologi, och som jag gärna skulle ta del av era tankar och reflektioner kring. Beröm, kritik och idiotförklaringar mottages alla lika tacksamt, jag vill bara ta del av utomståendes reflektioner och på så sätt förhoppningsvis kunna utvecklas som skribent och person.

Del 1:
Citera
2010-06-16, 11:30
Medlem
Adversariuss avatar
Del 2:
Citera
2010-06-16, 12:37
Medlem
Jag förstår inte att folk är så dåliga på att se mystiken vi har omkring oss. Det låter som om du kan vara en sådan. Det är en total illusion att det skulle finnas något motsatsförhållande mellan naturvetenskap och mystik. Kan någon greppa siffrorna? Kan någon greppa logiken eller grammatiken? Nej, men ändå använder vi oss av dem konstant. Det är inte en ironi att Newton var en starkt gudsfruktig alkemist men har fått stå som symbol för det enkla rationella.

Sparven som flyger, kan den förklaras. Jo, vi kan förklara en del kausala samband kring dess existens likväl är det ändå känslan den ger mig när den flyger som är intressant. Vi vadar runt i dessa intryck, hopplöst utlämnade åt vår hjärnas inbyggda sorteringsfunktioner som resulterar i känslor.

Vad jag menar är att det är illusioner som gör så att man inte ser det stora i det lilla.

Jag drogs med lite av ditt poetiska tonfall.
Senast redigerad av greenhorn 2010-06-16 kl. 12:40.
Citera
2010-06-16, 12:42
Bannlyst
Enligt min uppfattning ren litteratur, nagon slags mantra av nagot slag...möjligen tilldragande i nagonslags "kulturella" sammanhang...kanske med nagra bönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in