2010-06-16, 11:29
Efter en lång skrivkramp har jag nu skrivit en text som i mångt och mycket sammanfattar min filosofiska ideologi, och som jag gärna skulle ta del av era tankar och reflektioner kring. Beröm, kritik och idiotförklaringar mottages alla lika tacksamt, jag vill bara ta del av utomståendes reflektioner och på så sätt förhoppningsvis kunna utvecklas som skribent och person.
Del 1:
Del 1:
Jag vidhåller att ord är vanmäktiga. Alla de floder som vällt ur mig under de gångna årens lopp har inte mynnat ut i något annat än ren handfallenhet. Jag läser dem inte, och inte någon annan heller, för den delen. Vad tjänar de egentligen för syfte? Utdragna, till synes ändlösa skildringar av tankar och företeelser som varken jag eller någon annan besitter de mentala förutsättningarna för att greppa. Det var, och förblir, den röda tråden. Det evinnerliga cirkulerandet kring frågor rörande människans kosmiska roll, perceptionsgränser och existensvillkor. Jag vet inte varför orden till slut sinade, även om de aldrig gjorde sig bättre på papper än i mitt degenererade medvetande. Det var med största säkerhet det som var orsaken. Uttrycken förlorade helt sin slagkraft. I och med ordens och kreativitetens begränsningar rörande uttryck av hat, existentiell förgängelse och ångest, förbrukar människor slutligen alla de termer och kreativa samt estetiska medel som kan användas för att förmedla dessa känslor och reflektioner. Söker man sig till kommunikationens mest extrema poler finner man slutligen en ofrånkomlig gräns. Det leder till total urholkning och oförmåga att skilja på de människor som faktiskt står bakom det de uttrycker, och de som enbart missbryckar dessa uttrycksmedel av ren fascination och nyfikenhet. Företeelser som dessa är bara en faktor i det outhärdliga hat jag under åren utvecklat gentemot människan och hennes tillkortakommanden. Det håller mig obönhörligen tillbaka och tvingar mig till inre exil, oförmögen att uttrycka mig på ett sätt helt unikt för mig själv, bortom de befästa mallarna för artisteri, för att inte bli en del av de skara som nöter sönder alla de uttrycksmetoder som sedan länge förlorat sin innebörd. Jag skulle aldrig förmå mig att befatta mig med artistiska uttryck rörande vardagliga och mänskliga företeelser på grund av mitt förakt för det biologiska systemet och i högre grad de kollektiva gruppmönster som människan byggt upp, samtidigt som alla uttryck som skildrar det som ligger bortom tiden och rummet oundvikligen blir helt och hållet futila, då våra kosmiska villkor gör all kunskap om förhållandena bortom dem helt omöjlig att uppnå.
Nu, som då, kan allt destilleras ned till mycket banala frågeställningar. Frågeställningar som ter sig enormt lättformulerade, men som ruvar på kärnan, eller avsaknaden av densamma, av hela den kausala existensen. Det köttsliga fängelset, den till synes hopplöst sekulära och biologiskt fokuserade ”sanningen” bakom allt. Livet är signalsubstanser, är det inte så enkelt? Varje känsla, reflektion, rörelse och varenda jävla företeelse sen den tvehövdade ondskan, tiden och rummet, uppstod. Alla biologiska företeelser, allt planetärt och mänskligt, är enbart resultat av mikroskopiska partiklars interaktion med varandra. Även i de stunder då vi upplever den ljuvaste eufori och den djupaste ångesten ligger inget annat till grunden för det än just substansflöden i våra hjärnor. Otaliga är de gånger jag fått höra att denna radikalt sekulära livssyn logiskt sett måste leda till en total ovilja inför livet, men dylika uttalanden indikerar inget annat än renodlad jävla idioti. Vilken människa som helst med grundläggande vett kan dra dessa slutsatser och förlika sig med dem på ett intellektuellt plan. Den känslomässiga aspekten är ett helt annat kapitel. Allt jag nämnt är spiritualitetens totala antites, men trots detta utesluter de inte varandra. Det är den grundläggande paradoxen i en existens helt och hållet uppbyggd av paradoxer. Människor finner sig. De sekulära sanningarna om livet blir fullständigt ovidkommande, och man ger sig i stället ut på en livslång jakt efter neurologiska utsöndringar av belöningssubstanser. Medvetet eller omedvetet pågår det varje vaken och sovande sekund. Det är ett inprogrammerat mönster så fundamentalt att alla funderingar kring dess natur blir meningslösa, då även de härstammar därifrån. Således är vi köttsliga kugghjul vars patetiska försök att ifrågasätta och analysera vår egen existens på förhand är dödsdömda, oavsett av vilken natur de må vara. En solid mental mur, omöjlig att forcera, en manifestation av det simpla faktum att vi lever inom två dimensioner, tid och rum, orsak och verkan, och att varje atom och partikel är skapad för att agera enligt de begränsningar som de tillför. Således är det en fullbordad omöjlighet att tillgodogöra sig minsta lilla uns av kunskap eller insikt i vad som finns, eller inte finns, bortom de individuella enmansceller i vilka vi föds i, lever i, och slutligen befrias ifrån.
Nu, som då, kan allt destilleras ned till mycket banala frågeställningar. Frågeställningar som ter sig enormt lättformulerade, men som ruvar på kärnan, eller avsaknaden av densamma, av hela den kausala existensen. Det köttsliga fängelset, den till synes hopplöst sekulära och biologiskt fokuserade ”sanningen” bakom allt. Livet är signalsubstanser, är det inte så enkelt? Varje känsla, reflektion, rörelse och varenda jävla företeelse sen den tvehövdade ondskan, tiden och rummet, uppstod. Alla biologiska företeelser, allt planetärt och mänskligt, är enbart resultat av mikroskopiska partiklars interaktion med varandra. Även i de stunder då vi upplever den ljuvaste eufori och den djupaste ångesten ligger inget annat till grunden för det än just substansflöden i våra hjärnor. Otaliga är de gånger jag fått höra att denna radikalt sekulära livssyn logiskt sett måste leda till en total ovilja inför livet, men dylika uttalanden indikerar inget annat än renodlad jävla idioti. Vilken människa som helst med grundläggande vett kan dra dessa slutsatser och förlika sig med dem på ett intellektuellt plan. Den känslomässiga aspekten är ett helt annat kapitel. Allt jag nämnt är spiritualitetens totala antites, men trots detta utesluter de inte varandra. Det är den grundläggande paradoxen i en existens helt och hållet uppbyggd av paradoxer. Människor finner sig. De sekulära sanningarna om livet blir fullständigt ovidkommande, och man ger sig i stället ut på en livslång jakt efter neurologiska utsöndringar av belöningssubstanser. Medvetet eller omedvetet pågår det varje vaken och sovande sekund. Det är ett inprogrammerat mönster så fundamentalt att alla funderingar kring dess natur blir meningslösa, då även de härstammar därifrån. Således är vi köttsliga kugghjul vars patetiska försök att ifrågasätta och analysera vår egen existens på förhand är dödsdömda, oavsett av vilken natur de må vara. En solid mental mur, omöjlig att forcera, en manifestation av det simpla faktum att vi lever inom två dimensioner, tid och rum, orsak och verkan, och att varje atom och partikel är skapad för att agera enligt de begränsningar som de tillför. Således är det en fullbordad omöjlighet att tillgodogöra sig minsta lilla uns av kunskap eller insikt i vad som finns, eller inte finns, bortom de individuella enmansceller i vilka vi föds i, lever i, och slutligen befrias ifrån.