2010-06-15, 21:09
Medlem
Vilka namn uppfattar ni som kopplade till olika religioner? Vilka namn är neutrala, och vilka namn ”går emot” en viss livsåskådning/övertygelse? Alltså, finns det vissa namn man skulle välja bort för att man är ateist/kristen/muslim/annat?

Att många muslimer heter Muhammed har nog inte undgått någon. Men vilka namn skulle väljas bort utifrån en muslimsk övertygelse? Skulle det till exempel vara ”vanvördigt” för en muslim att kalla sitt barn för till exempel Jesus (som man ändå anser vara en profet), eller exempelvis Johannes?

Och även om ateister oftast bor i västerländska ”kristna” länder och inte drar sig för att välja bibliska namn som David eller Sara, finns det vissa namn ni skulle välja bort som ni tycker är ”för” kristna? Åtminstone i USA finns det ju en del namn som låter väldigt ”religiösa”, som Grace eller Faith eller något liknande, men det kanske även finns en del vanliga svenska namn som faller i den kategorin?

Och kristna, skulle ni välja bort vissa namn för att de uppfattas som för ”hedniska” eller vad vi nu ska kalla det?

Spelar det överhuvudtaget någon roll, är exempelvis betydelsen av vissa namn något som ni överhuvudtaget bryr er om?
Citera
2010-06-15, 21:41
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Spelar det överhuvudtaget någon roll, är exempelvis betydelsen av vissa namn något som ni överhuvudtaget bryr er om?

Inom Judendomen finns ibland mystiska tankegångar om att namnet påverkar personligheten, vilket gör det viktigt att välja bra namn.

Jag har hört en somaliska som hette Phalasine. Det namnet förekommer nog inte på judiska barn, för det betyder palestinska eller palestina.

En Iranska som jag kände döpte sin dotter till Gryningsljus, på persiska.

I Sverige är vi dåliga på att bry oss om vad namnen betyder, men det kanske kommer.

Jag skulle aldrig döpa en dotter till Ulla. Ull var en hednisk fruktbarhets-gud som folk tillägnade fruktbarhetsriter, ex kring midsommar då man (kn-)ulla-de.
Det är inget fel att älska eller koppulera, men det är hedniskt att kn-Ulla. Inget bra namn.

/Niklas
Citera
2010-06-16, 01:19
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Vilka namn uppfattar ni som kopplade till olika religioner? Vilka namn är neutrala, och vilka namn ”går emot” en viss livsåskådning/övertygelse? Alltså, finns det vissa namn man skulle välja bort för att man är ateist/kristen/muslim/annat?

Att många muslimer heter Muhammed har nog inte undgått någon. Men vilka namn skulle väljas bort utifrån en muslimsk övertygelse? Skulle det till exempel vara ”vanvördigt” för en muslim att kalla sitt barn för till exempel Jesus (som man ändå anser vara en profet), eller exempelvis Johannes?
Dessa namn är populära hos muslimer (Jesus/Isa och Johannes/Yahya)! Däremot har jag svårt att tro att namn som Kristoffer, Kristina, Dennis o.dyl... skulle vara accepterade.
Citera
2010-06-16, 16:00
Medlem
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig, men det känns som att inom exempelvis islam är det betydligt mindre spridning på namnen. Hur det är inom buddhism och hinduism har jag ingen aning om, någon som har koll?

För egen del skulle jag nog välja bort allt för hedniska namn och namn som jag tydligt förknippar med andra religioner. Men sedan finns det som sagt ganska många namn som uppfattas som ganska neutrala idag, just beroende på att vi i västerlandet inte reflekterar så mycket över namnens betydelse eller ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in