Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-15, 11:00
  #1
Medlem
biljons avatar
Jag är väldigt intresserad av nationalekonomi och jag tror att vi inom det närmsta 1-2 åren står inför en ganska kraftig kris inom den privata ekonomin.
Sverige skryter ju idag om dess fantastiska offentliga ekonomi men den beror ju till största del på att lånen och drivkraften inom ekonomin finns inom det privata. Under den senaste 2 års perioden har den privata skuldsättningen i det närmaste rusat tack vare den obefintliga räntan, detta kommer ju snart att ändra sig då "katten kommer att jaga svansen" när räntan börjar justeras uppåt.

En tanke som slagit mig är att de flesta politiska partierna har insett detta och därmed förstått att den som sitter vid rodret under denna krasch inte kommer att kunna bli omvald under de närmsta 2-3 valen. Det var ju i princip det som hände under tidigt 90-tal och vi fick då sitta med Persson i över 10 år.
Den politiska kampanjen har verkligen legat på sparlåga och det jagas inte runt i media som det brukar göra under valår.
Någon som har samma tankar eller tror ni att det finns någon annan anledning till det faktum att det ännu inte känns som valår?
Citera
2010-06-15, 11:02
  #2
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jag är väldigt intresserad av nationalekonomi och jag tror att vi inom det närmsta 1-2 åren står inför en ganska kraftig kris inom den privata ekonomin.
Sverige skryter ju idag om dess fantastiska offentliga ekonomi men den beror ju till största del på att lånen och drivkraften inom ekonomin finns inom det privata. Under den senaste 2 års perioden har den privata skuldsättningen i det närmaste rusat tack vare den obefintliga räntan, detta kommer ju snart att ändra sig då "katten kommer att jaga svansen" när räntan börjar justeras uppåt.

En tanke som slagit mig är att de flesta politiska partierna har insett detta och därmed förstått att den som sitter vid rodret under denna krasch inte kommer att kunna bli omvald under de närmsta 2-3 valen. Det var ju i princip det som hände under tidigt 90-tal och vi fick då sitta med Persson i över 10 år.
Den politiska kampanjen har verkligen legat på sparlåga och det jagas inte runt i media som det brukar göra under valår.
Någon som har samma tankar eller tror ni att det finns någon annan anledning till det faktum att det ännu inte känns som valår?

Nog är maktviljan större än rädslan att sitta vid en eventuell andra-dip. Annars är ju detta det mest dråpliga jag läst på länge:
http://www.dn.se/debatt/har-ar-var-p...bben-1.1122176

"Hela 86 procent av svenska folket uppger att de skulle arbeta lika mycket som i dag om de får ytterligare skattesänkningar. Fem procent säger att de faktiskt skulle arbeta mindre med ytterligare skattesänkningar. Bara fyra procent uppger att de skulle jobba mer. Fem procent vet inte. Regeringens uppfattning – att ytterligare skattesänkningar ska leda till jobb – finner inget stöd i människors egen verklighet."

Citera
2010-06-15, 11:08
  #3
Medlem
jag har länge tänk i samma bana därför hoppas jag rödgröna vinner iår. inga lätta år vi har framför oss ju längre de skjuter upp problemen ju värre blir det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback