Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-14, 03:43
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det går knappast en morgon utan att EKOT särskillt i sina tidiga morgonsändningar försöker ge oss dåligt samvete för hur vi behandlar våra utlandsfödda. Nu är det Centerpartiet som ställs i skamvrån för sin låga andel utlandsfödda i partiet. Jämfört met flumpartier som S, V och MP är siffran visserligen låg. Men vad beror det på kan undras? Kanske inte intresset för politiken är så utbredd i gruppen nysvenskar att dom hellre väljer att engagera sig i partier som tryggar deras framtida bidragsbehov och med tiden försöker smyga på oss en allt mer islamvänlig politik? Dessutom har det mestadels varit invandrarpoliker som varit inblandade i olika skandaler. Nu senast en som var inblandad inågon kidnappningshistoria. Är det rimligt att andelen utlandsfödda ska återspeglas i politiken bara därför att dom är utlandsfödda? Eller ska kompetens vara avgörande trots att den ändå är låg i jämförelse med många akademiska yrken?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3768453
Citera
2010-06-14, 06:21
  #2
Medlem
Bonzo666s avatar
Tycker att det är ointressant med dessa mätningarna allt som oftast. Om det inte visar på något extremt så känns det som om jag skiter i antal utrikes födda, eller om Fp och Kd har många äldre politiker på sina listor.

Det står medborgarna friatt engagera sig i de politiska partierna. Det gör att det blir ganska ointressant att "ställa partierna mot väggen" angående antal unga eller invandrare i partiet.. "Måste man inte bredda partiet nu?!" säga och bör besvaras med att det är väljarens/medborgarens eget val..
Citera
2010-06-14, 08:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Tycker att det är ointressant med dessa mätningarna allt som oftast. Om det inte visar på något extremt så känns det som om jag skiter i antal utrikes födda, eller om Fp och Kd har många äldre politiker på sina listor.

Det står medborgarna friatt engagera sig i de politiska partierna. Det gör att det blir ganska ointressant att "ställa partierna mot väggen" angående antal unga eller invandrare i partiet.. "Måste man inte bredda partiet nu?!" säga och bör besvaras med att det är väljarens/medborgarens eget val..

Bra skrivet. Jag ser inget konstigt i det. Snarare är jag lite orolig över att centern kvoterat in invandrare för att slippa denna smutskastning från storstadsmedia. Centerns rötter finns i den svenska myllan, ute i landet utanför städerna. Den som bott och levt i skogslänen, i orter som Lillhärdal, Sysslebäck, Storuman, Junsele, Hoting, Los, Älvdalen, Pajala, Malmberget osv, vet att det inte bor så många utrikesfödda där. Om det är centerns väljare och medlemmar ska det naturligtvis också synas i listorna.

Fram för mer mångfald i svensk politik! Mångfald i den bemärkelsen att bejaka att partierna representerar olika grupper och inte har samma demografiska och etniska struktur såsom landet i genomsnitt. Så sluta anpassa alla partier till Stockholms PK-elit.

En liten jämförelse: Om en förening består av 90% män och 10% kvinnor, vilken sammansättning av styrelsen är mest representativ/rättvis då: 9 män och 1 kvinna eller 5 män och 5 kvinnor? Ni kan nog gissa vad jag tycker.
__________________
Senast redigerad av Mmyhr 2010-06-14 kl. 09:02.
Citera
2010-06-14, 09:57
  #4
Medlem
the_dude82s avatar
Tycker det är skrämmande läsning. Det här visar att centerpartiet inte har gjort upp med sitt förflutna. Inte så konstigt att våra nya svenskar inte känner sig välkomna i ett parti med i princip ett nazistiskt förflutet. Det är hög tid att centern tvättar sin smutsiga byk!
Citera
2010-06-14, 10:42
  #5
Medlem
Bonzo666s avatar
Å ena sidan så köper jag argumentet att man i en representativ demokrati måste ha politiker som avspeglar väljarkåren någotsånär. Men utrikes födda är en kategori som inte bara kan inlemmas hur som helst, var som helst. Om en person som är utrikes född vill gå med i C så får h#n det. Det betyder ju dock inte att man kan representera ett parti om man inte avspeglar partiets politik och ideologi till väldigt hög grad.

Det kanske är så att många utrikes födda från tex Irak, Somalia och Afghanistan inte tycker att ett liberalt parti med rötterna på den svenska landsbygden känns direkt hemtamt. Och då kan man knappast ha dessa som representanter. Mahmoud Aldebe försökte ju, men fick lämna omedelbart när han ville gå längre än att vara medlem. Anledningen är att han är islamist och att detta inte går ihop med ett liberalt parti. Har inte precis dåligt samvete över att man summerade det med att "islamister inte hör hemma i centerpartiet". Känns ju minst sagt logiskt.

Men om möjligheten är öppen så länge man är med på de ideologiska baserna och dessa är välkommna så har jag svårt att förstå mediernas indignation..

Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Tycker det är skrämmande läsning. Det här visar att centerpartiet inte har gjort upp med sitt förflutna. Inte så konstigt att våra nya svenskar inte känner sig välkomna i ett parti med i princip ett nazistiskt förflutet. Det är hög tid att centern tvättar sin smutsiga byk!
Jag tycker att det är kränkande att du försöker avslöja vår nazism. Tycker att jag har gjort ett hästjobb i att hemlighålla det.
Citera
2010-06-14, 12:18
  #6
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Tycker det är skrämmande läsning. Det här visar att centerpartiet inte har gjort upp med sitt förflutna. Inte så konstigt att våra nya svenskar inte känner sig välkomna i ett parti med i princip ett nazistiskt förflutet. Det är hög tid att centern tvättar sin smutsiga byk!

Tvärtom menar du väl? Centerpartiet framstår ju som ett raltivt sunt och bra liltet parti till skillnad från vissa andra.
Citera
2010-06-14, 12:20
  #7
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Tvärtom menar du väl? Centerpartiet framstår ju som ett raltivt sunt och bra liltet parti till skillnad från vissa andra.

Han var ironisk.
Citera
2010-06-14, 12:39
  #8
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho
Han var ironisk.

Det tror jag inte, men han skrev nog fel.

"Det är hög tid att centern tvättar sin smutsiga byk!"

Tror jag skulle ha varit:
"Det är hög tid att vänstern tvättar sin smutsiga byk!"
Citera
2010-06-14, 13:47
  #9
Medlem
Svejks avatar
Med tanke på att bara 5 % av befolkningen röstar på centern, detta parti där ledningen knappast kan vara nöjd med antalet inrikesfödda heller, så känns nog sådana här jämförelser som det mindre av centerns problem.
Citera
2010-06-14, 19:42
  #10
Medlem
ambisckos avatar
Så det gnälls på att folk som inte ens är födda i Sverige inte i tillräckligt stor utsträckning erhålls maktpositioner över ursprungsbefolkningen. Det visar att vi bor i ett historielöst, sinnessjukt etnomasochistiskt och av svenskfientlig judaisering gravt besmittat land. :womit:
__________________
Senast redigerad av ambiscko 2010-06-14 kl. 19:44.
Citera
2010-06-14, 22:58
  #11
Medlem
Tjennstroums avatar
Alla på partiernas lista är politiker, men det är ju inte vanligt folk överlag. Är de inte orepresentativa hela djävla bunten? (Ja, jag tycker illa om alla mätningar om utlandsfödda, antal kvinnor, unga resp. gamla, vem bryr sig liksom)
Citera
2014-06-26, 04:39
  #12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Centern sämst av alla med "bara" fem % utlandsfödda på sina listor

T.om det alltid så hånade SD har fler representanter födda i ett annat land än "friinvandringspartiet" lyckats att uppbåda. Så liksom på våra större hycklande dagstidningar är det genuint svenskt som gäller när det gäller den egna vardagen såväl i boende som på redaktioner och skolval. Men är det rätt att som troligen kommer att ske låta etnicitet gå före kompetens och börja att kvotera för att snygga till statistiken? Och trots att partiet gett 10000kr extra till utlandsföddas kampanjer blev resultatet ändå så klent i slutänden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5898688
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback