Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-10, 23:16
  #25
Medlem
Underbar replik som jag hörde i en dröm, någon står och pratar i telefon och ur ingenstans kommer det:

"Polisen sade att mannen bar helskägg, och då måste det ju vara Sven Delblanc..."

http://kulturellaspar.se/litteratur/sven-delblanc

Citera
2018-06-11, 00:53
  #26
Medlem
Slottsherres avatar
Minns att jag för många år sedan satt på tåget och läste Primavera.
Den var så jävla bra att att glömde att jag skulle byta tåg i Herrljunga.
Jag fick gott om tid att läsa ut boken, om man säger så.
Citera
2019-05-21, 22:25
  #27
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Han hade förstås sina ögonblick. Som Änkan, som är någorlunda vital. Men även där följde han ju bara en ny tidsanda, yuppie-success-yran, som tillät att man skrev melodramer.
"Tidsandan" spelar ingen roll, "genrer" kan man oftast skita högaktningsfullt i. Delblanc är absolut oägd, stilen omissigenkännlig och obändigt levande. Delblancs profetior har ju realiserats många gånger om. Den frejdiga berättarglädjen och den suveräna moderna mytologin hos Delblancs författarskap gör det kanske till den svenska litteraturhistoriens intressantaste. Att folk numera inte läser dem är enkom ett uttryck för deras andliga försvagning.
Citera
2020-05-16, 16:47
  #28
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrywotton
Jag vet inget om Sven Delblanc, men hans böcker finns i drivor på loppisar. Uppenbarligen har de sålts mycket en gång i tiden och nu är det ingen som köper dem. Känns som hans böcker helt gott ur tiden. Men det är kanske oförtjänt? Vad för sorts böcker var det han skrev egentligen?

Jag har exakt samma uppfattning. Svaren vi fått hittills i tråden är för mig svåra att förstå då jag inte har doktorerat i litteraturvetenskap. Är det någon som skulle kunna svara på den här frågan lite tydligare? Vore kul att veta hur Delblancs verk har åldrats och hur de uppfattades under sin samtid. Hans böcker finns som sagt i överflöd på antikvariat, loppisar och secondhand.
Citera
2022-12-14, 14:19
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Jag har exakt samma uppfattning. Svaren vi fått hittills i tråden är för mig svåra att förstå då jag inte har doktorerat i litteraturvetenskap. Är det någon som skulle kunna svara på den här frågan lite tydligare? Vore kul att veta hur Delblancs verk har åldrats och hur de uppfattades under sin samtid. Hans böcker finns som sagt i överflöd på antikvariat, loppisar och secondhand.

I Sven Delblancs romaner förenas fantasifull fabulering med allegoriska och mytiska mönster. Han prosa växlar mellan frisk realism, uppsluppen grotesk och mörk nihilism.
Citera
2022-12-15, 05:41
  #30
Medlem
Idag är det 30 år sedan Kräftan allt för tidigt berövade oss en stor författare. Han var ju född 1931 så han hade mycket väl kunnat vara med oss än i dag.

Vi får glädja oss över det han trots allt hann med att skriva.

Vad har Sven Delblancs författarskap betytt för dig?
Citera
2022-12-15, 06:35
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Idag är det 30 år sedan Kräftan allt för tidigt berövade oss en stor författare. Han var ju född 1931 så han hade mycket väl kunnat vara med oss än i dag.

Vi får glädja oss över det han trots allt hann med att skriva.

Vad har Sven Delblancs författarskap betytt för dig?
Bara Hedebyborna än så länge, men ska kolla vidare.
Citera
2022-12-15, 14:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Bara Hedebyborna än så länge, men ska kolla vidare.

Det är en bra början. Man brukar säga att man behöver förstå Delblancs sörmländska hembygd, trakterna i och kring Vagnhärad (som är förebild för Hedeby) för att till fullo kunna ta sig till hans författarskap. Allt har sin grund där.

För den som vill verkligen lära känna Vagnhärad rekommenderas den å-vandring längs Trosaån vid Vagnhärad som Delblancsällskapet anordnar på författarens födelsedag 26 maj varje år.
Citera
2022-12-15, 17:34
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är en bra början. Man brukar säga att man behöver förstå Delblancs sörmländska hembygd, trakterna i och kring Vagnhärad (som är förebild för Hedeby) för att till fullo kunna ta sig till hans författarskap. Allt har sin grund där.

För den som vill verkligen lära känna Vagnhärad rekommenderas den å-vandring längs Trosaån vid Vagnhärad som Delblancsällskapet anordnar på författarens födelsedag 26 maj varje år.
Jag känner till trakten och har till och med haft båtplats i Trosa, men förstå trakten?
Citera
2023-02-07, 09:38
  #34
Medlem
Har nu plöjt sviten från Väse samt Hedebysviten en gång till och det är slående vilket helvete på jorden Sverige var förr i tiden. Inte bara Sverige, förresten. Då är det dags att kolla något mer av honom. Jag får se vad jag hittar.

Som tonåring var det mest komiskt med tv-serien och alkoholromantiken som de flesta tonåringar bekänner sig till. Mitt i all misär finns det ändå vissa inslag som man måste dra på smilbanden åt än i dag. Till exempel fjärsman med sina byråkratiska haranger när törsten sätter in eller när hallicken paraderar in på restaurangen med hororna i släptåg och vrålar ööööl.

Den hopplöshet som utmålas i sviten från Väse får en ofta att reflektera över sitt eget liv och fundera över hur man skulle ha betett sig om man levt på den tiden. Tänk att flytta till Kanada och kämpa i många år för att slutligen ge upp och flytta hem igen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback