Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-19, 13:43
  #1
Medlem
Ursas avatar
Jag hade en period då jag fullständigt åt Delblancs böcker, från omslaget till baksidestexten.

Har någon några tankar kring hans böcker eller författarskap?

Jag började läsa om Grottmannen i morse, min favorit i tonåren, och upplevde att den hade många ord- och tankevändningar från tidigare decennier. Dock kändes berättelsens mentalitet lite före sin tid (den utkom 1977). Kommentarer?
Citera
2004-04-19, 20:37
  #2
Medlem
Ezzelinos avatar
En av få moderna svenska författare jag känner verklig sympati för, fast det var ändå länge sedan jag läste honom...Ett generöst temperament, livligt intellekt, stor satirisk begåvning och som grundton en avgrundsdjup melankoli, tydligt framträdande i de episkt mäktiga Samuelsböckerna och de allra sista skrivna i dödens skugga, "Livets ax" och den andra vars titel fallit ur minnet.
Bäst tycker jag kanske spontant, och detta är bara minnesbilder från ett decennium tillbaka, om de uppsluppna, sexuellt laddade och skurrila civilisationssatirerna, "Prästkappan", "Nattresa", "Speranza"...
"Grottmannen" är också bra. Jag tror också att han hade flera stora verk framför sig när han togs av skelettcancern...ibland kan man ana en viss stress i det han skriver, att hans flyhänthet i skrivandet som hantverk och lusten att vara folkligt begriplig och gångbar till varje pris gjorde att böckerna inte tilläts mogna fullt ut. Fan, jag måste återknyta bekantskapen med Delblancs böcker!
Citera
2004-04-19, 20:52
  #3
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag hade en period då jag fullständigt åt Delblancs böcker, från omslaget till baksidestexten.

Har någon några tankar kring hans böcker eller författarskap?

Jag började läsa om Grottmannen i morse, min favorit i tonåren, och upplevde att den hade många ord- och tankevändningar från tidigare decennier. Dock kändes berättelsens mentalitet lite före sin tid (den utkom 1977). Kommentarer?
Jag har tyckt om de av hans böcker som jag har läst: "Primavera", "Speranza", "Homunculus", "Prästkappan", "Kastrater" och "Hedebyserien". "Livets ax" var rätt okey.

"Samuelserien" ligger nerpackad någonstans, ännu oläst.

Jag såg "Grottmannen" på loppis för ett tag sedan, men baksidestexten fick mig inte tillräckligt intresserad för att köpa den.

Om du har läst "Ifigenia", "Zahak" och "Jerusalems natt", och kommer ihåg vad de handlar om, kanske du kan berätta det kortfattat. Är det historiska romaner?
Citera
2004-04-19, 20:58
  #4
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
de allra sista skrivna i dödens skugga, "Livets ax" och den andra vars titel fallit ur minnet.
"Slutord" är andra delen av hans memoarer. Tredje delen, "Agnar", utkom året efter hans död.
Citera
2009-09-13, 22:19
  #5
Medlem
saftad_burks avatar
Någon som kan berätta kortfattat och spoilerfritt om Ifigenia?
Citera
2009-09-14, 10:47
  #6
Medlem
Tullamores avatar
Hans romansvit om Hedebyborna är fullständigt lysande.Man kan läsa dom om och om igen.
Citera
2009-09-14, 17:10
  #7
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Hans romansvit om Hedebyborna är fullständigt lysande.Man kan läsa dom om och om igen.
Eller se på tvserien som går eller har gått på svt på söndagar vid 18-tiden, fast böckerna är förmodligen bättre
Citera
2011-02-13, 12:59
  #8
Medlem
Samuelserien av Sven Delblanc?

Hur många böcker ingår i Sven Delblancs "Samuelserien"? Den börjar ju med Samuels bok och fortsätter sedan med några böcker, vilka?
Citera
2011-02-13, 14:00
  #9
Medlem
petter eremitens avatar
Enligt Sven Delblanc-sällskapets hemsida finns det bara två böcker om Samuel. Samuels bok och Samuels döttrar.
M v h
Petter Eremiten
Citera
2011-02-13, 15:15
  #10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Även Kanaans land och Maria ensam brukar dock räknas till sviten tror jag. De två första delarna minns jag dock som starkast.
Citera
2011-03-20, 01:00
  #11
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Även Kanaans land och Maria ensam brukar dock räknas till sviten tror jag.
Citera
2011-03-20, 08:13
  #12
Medlem
fbes avatar
Något som kanske är en smula vid sidan av ämnet, eller inte:
Jag hörde en gång Kerstin Ekman tala i radio om en bok av Sven Delblanc som hon menade uppenbart handlade om kvinnorna vid graven, och hon häpnade över att inga recensenter förstått detta. Hon sade aldrig vilken bok hon talade om, och jag är nyfiken. Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback