Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-12, 20:48
  #1
Medlem
EmzMadonnas avatar
Frågor från tjej/kille om vad som helst när det gäller hårstyling/färgning/permanent you name it.
Så ska jag försöka hjälpa till med lite tips och ideér
Citera
2010-06-12, 20:54
  #2
Medlem
Ettan^s avatar
Varför är det så jävla dyrt att klippa sig? Ni har ju kunder mer eller mindre konstant, folk måste alltid klippa sig och det är inget man kan göra själv hemma utan en jäkla massa utbildning. Är det helt enkelt på grund av att ni har så stor efterfrågan att ni kan sätta priset så högt?

Varför är det ingen som pressar priserna? Att ta 200 spänn för en klippning borde ändå kunna generera ~1500-2000 om dagen utan problem. Kostnaderna kan inte vara så extrema heller; ett par saxar, kam och vatten i sprayflaska är allt frisörerna använder när jag klipper mig (kille).

Kanske inte precis vad du väntade dig för fråga men, jag har alltid undrat över detta.
Citera
2010-06-12, 20:56
  #3
Medlem
Varför fick jag tunnare hår *pang* efter 30. Två veckor efter födelelsedagen blev jag sönderslagen /misshandlad. Gick med ryggskott i 2½ år. Åt en del starka värktabletter. Håret rasade av i tossar, iallafall mer än normalt. Blev väldigt traumad.

Nu rasar det inte längre, men jag har inte fått tillbaka mitt tjocka hår !!!

Gulle-dig för en bra trådstart. Vad ska jag göra ? Skriv allt du vet.
Citera
2010-06-12, 21:04
  #4
Medlem
EmzMadonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Varför är det så jävla dyrt att klippa sig? Ni har ju kunder mer eller mindre konstant, folk måste alltid klippa sig och det är inget man kan göra själv hemma utan en jäkla massa utbildning. Är det helt enkelt på grund av att ni har så stor efterfrågan att ni kan sätta priset så högt?

Varför är det ingen som pressar priserna? Att ta 200 spänn för en klippning borde ändå kunna generera ~1500-2000 om dagen utan problem. Kostnaderna kan inte vara så extrema heller; ett par saxar, kam och vatten i sprayflaska är allt frisörerna använder när jag klipper mig (kille).

Kanske inte precis vad du väntade dig för fråga men, jag har alltid undrat över detta.



Hej! Nej, jag som anställd frisör kan tycka att priserna är skamliga ibland.
Men om man tänker buisness som du säger så måste ju alla klippa sig, om du betalar mer så är det fortfarande ett måste. Tror det är vissa som utnyttjar detta.
Sen berors de ju lite på att man får det man betalar för oftast. går du till en drop in salong där dom tar 150 för en klippning och du kanske vill ha lite mer frisyr så går du kanske därifrån med en hellikopter platta fast det blev iaf kort.
Vissa tar extra för en tvätt så fråga innan om det kostar något, annars kan dom va sneaky på det.
frisörer klipper efter en linje genom håret och därför är det inte billigare om man "bara ska ta topparna" lika väl som man klipper av 10 cm eller 0.5 cm måste man gå igenom hela håret lika noggrant för de
Ställ fler frågor, eller så kanske svaret räckte till
hej svej =)
Citera
2010-06-12, 21:14
  #5
Medlem
negermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmzMadonna
Hej! Nej, jag som anställd frisör kan tycka att priserna är skamliga ibland.
Men om man tänker buisness som du säger så måste ju alla klippa sig
Men alltså, jag raka mig häromdagen. Innan hade jag 4 cm långt hår. Dom tog 200kr och det tog 5 minuter. Han behövde inte ens "förklippa". 200kr är ju lite väl mycket imo.
Citera
2010-06-12, 21:31
  #6
Medlem
Erikons avatar
har ni fått in kunder på folk som vill färga eller trimma pubeshåret? mins när man var liten och brusringde till stadens Frisörer men de ville inte ge ett seriöst svar på den frågan.
Citera
2010-06-12, 21:32
  #7
Medlem
LoaTs avatar
hej! jag undrar::
kineserna(eller alla asiater i allmänhet) brukar ju ha sjukt snygga frisyrer.. har de något speciellt hår för att kunna fixa håret sådär?

lite dum fråga kanske :E
Citera
2010-06-12, 21:35
  #8
Medlem
Mamma är frisör. Jag skulle ALDRIG betala pengar för en sån skitgrej. Köp en såndär "urtunnings" sax som är lite kam formad på ena sidan så klarar man det bra själv.

Fastän mamma är frisör måste jag säga att priserna är helt hutlösa. Förutom vid färgning kanske, det är det enda som kräver någon form av skills - blandningen.

Blä
Citera
2010-06-12, 21:41
  #9
Medlem
EmzMadonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierso
Varför fick jag tunnare hår *pang* efter 30. Två veckor efter födelelsedagen blev jag sönderslagen /misshandlad. Gick med ryggskott i 2½ år. Åt en del starka värktabletter. Håret rasade av i tossar, iallafall mer än normalt. Blev väldigt traumad.

Nu rasar det inte längre, men jag har inte fått tillbaka mitt tjocka hår !!!

Gulle-dig för en bra trådstart. Vad ska jag göra ? Skriv allt du vet.


Hej du!
Det var tråkigt att höra, fick du huvudet skadat ?
jag kan ju inte säga exakt va som skett, enbart min logiska förklaring.

Såhär ligger det till håret sitter fast i hårsäcken o via en liten papill som tar upp näring från blodet.
håret har en såkallad tillväxtcykel som är indelad i 3 olika faser.
och den här fasen blev förmodligen störd pga att du åt starka tabletter och Det verksamma ämnet togs upp via blodet, vilket kan ge negativ inverkan på håret. Därmed håravfall slitet och sköra hår.
framåt 30-40 ård åldern har tillväxtfaserna gjort sitt och "dör" då sker det normala håravfallen.
kan hända att du skyndade på tillväxtfasen och tappade fortare än normalt.
Omedveten eller medveten stress och dåliga kostvanor hjälper oxå till en hel del.
Där emot är håravfall mycket genetiskt man brukar se efter sin far eller morfar om dom tappat håret så är det väldigt vanligt att man ryker med på samma spår.
I dom flesta fallen har männen sin "krans kvar" som sträcker sig nedanför hjässan och från öra till öra.

Det har blivit mer o mer hårtransplantationer och de innebär att kirurgen flyttar hår från nacken till hjässan. Och lämpar sig bäst för män, vars håravfall är begränsat till den främre delen av bottnen. Dock finns det inte så mycket mer att göra mer än att försöka o varva ner för de går inte långsammare för att man tänker varje morgon " fan nu är ju ännu mer tunnhårig!!"
fråga mer om du vill ha ett annat svar =) tack för frågan
Citera
2010-06-12, 21:47
  #10
Medlem
EmzMadonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoaT
hej! jag undrar::
kineserna(eller alla asiater i allmänhet) brukar ju ha sjukt snygga frisyrer.. har de något speciellt hår för att kunna fixa håret sådär?

lite dum fråga kanske :E

Det var en bra fråga.

Ja, deras hår är grövre/styvare och innehåller mer pigment.
Därför tål deras hår att färga o mixtras med lite extra medans våra nordiska hår bränns eller bryts av på mitten.
Dom har även en bra hårväxt och vet att det växer ut lika fort igen, däremot krävs det rätt mycket jobb att få till kinesiskt hår tar evigheter att bleka upp det och man får vara noga med klippningar. annars ser man "jack" i hela frisyren.
eftersom dom har ett kraftigt hår så får dom volymen på köpet. vilket vi andra oftast inte har och får lägga förmögenheter på stylingprodukter
tack för frågan =)
Citera
2010-06-12, 21:49
  #11
Medlem
EmzMadonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
har ni fått in kunder på folk som vill färga eller trimma pubeshåret? mins när man var liten och brusringde till stadens Frisörer men de ville inte ge ett seriöst svar på den frågan.

Haha! nee inte på dom salongerna där jag har jobbat, hade dock varit roligt att få ge ett svar på tal =)
Citera
2010-06-12, 21:50
  #12
Medlem
Odi-et-amos avatar
Har lockigt hår men vill ibland få andra lockar. Har en vågtång, locktång och en kombinerad lock -och plattång. Inget av dessa fungerar på mitt hår trots att det inte är några skitmärken. Vad ska jag egentligen göra för att det ska bli det? Brukar rakföna håret med hårskum innan. Kanske jag ska göra på något annat sätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback