Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-11, 14:04
  #5329
Medlem
Datorn vill inte boota, W8

Hej

När jag skulle starta min dator ville den inte boota. Den hittar inte hårddisken.
Har försökt installera ett nytt Windows med hjälp av CD-boot men det vill den inte heller eftersom det redan ligger ett aktivt Windows i burken. Är inte speciellt datakunnig så jag vet inte hur jag ska göra.

Man kan ta bort Windows helt på något sätt eller hur ska jag göra? Jag tror inte att hårddisken är paj eftersom jag kan se mina filer genom System Image Recovery via skivan och hårddisken syns även i Boot Menu.
Någon kunnig som vill göra min dag?
Citera
2016-04-11, 14:39
  #5330
Medlem
whaks avatar
Syns disken i BIOS?
Citera
2016-04-11, 14:50
  #5331
Medlem
Svar ja
Citera
2016-04-11, 15:26
  #5332
Medlem
whaks avatar
Du får inget meddelande eller liknande?
Citera
2016-04-11, 15:54
  #5333
Medlem
No Bootable disk found or the harddrive failed, nånting sånt.
Citera
2016-04-25, 14:00
  #5334
Medlem
Hej!

Har senaste dagarna fått ett märkligt problem. Alla min "överkanter" är helt orimligt mycket mer inzoomade än vad de var förut. Detsamma gäller menyn som kommer upp vid högerklick. Har tittat runt i grafikkortsinställningarna och skärmupplösningsinställningarna osv men inte hittat något som hjälper. Bifogar en länk till exempel på hur det ser ut, vore sjukt tacksam för hjälp då det är irriterande när överdelen täcker halva skärmen! http://imgur.com/a/6dtsL
Citera
2016-04-25, 15:44
  #5335
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eichwald
No Bootable disk found or the harddrive failed, nånting sånt.

Aj då. Stor risk att disken är trasig.
Citera
2016-04-28, 09:17
  #5336
Medlem
Elwisps avatar
För att kunna använda min externa hårddisk till mac så lade jag över allt innehåll på PC:n och formaterade om den till exFAT. Allt väl så långt och nu kan jag lägga in saker från macbooken. När jag ska flytta tillbaka filerna från PC:n till hårddisken får jag ett meddelande som säger något i stil med att objektet inte längre finns på [platsen jag la filerna] och att jag måste verifiera platsen. Det går fint att flytta filerna till t ex skrivbordet men jag får inte in dom på den externa hårddisken igen. Vad gör jag?
Citera
2016-05-12, 00:34
  #5337
Medlem
-X-hellfires avatar
Har windows 8.1 (och det är det jag vill ha) med "manuell" uppdatering vald i windows update att den bara skall informera om att det finns uppdateringar men inget annat. Det har funkat förut, inga konstigheter.

De senaste dagarna har jag dock sett att cpu användningen helt plötsligt gå upp rejält vid några tillfällen, såg att Windows Update tog 25% av min quad core, och skulle titta närmare på det men då slutade det och hittade inte att den installerat något heller.

Idag så blev det samma sak men den fortsatte när jag tittade närmare på det så jag stoppade processen gick därefter in i Windows Update inställningar (notiferings-center eller vad det kallas) och ser där att det är 129 Important Windows Updates and 6 Optional, lol, det brukar vara som mest ca 30 uppdateringar.

Stängde då av att den skulle visa några uppdateringar eller göra något alls men då drar Windows Update igång igen som någon jävla trojansk virus helvete.

Dödade processen igen, men har Task Manager synlig, så jag ser när det försöker gå igång igen.


Antar att jag får köra en Windows Update men då jag vet att Microsoft försöker tvångsuppgradera alla datorer till Windows 10 med alla möjliga och omöjliga "Recommeded Update" så har jag dragit mig för att strula med det. Min dator, som har Raid 10, mår inte bra av omstarter, raid:en crashar men det ordnar sig tillslut men det är riskabelt, därför är det äventyrligt att köra windows update.


Har sett att det finns en WU tool på MDL som skall kunna hantera och visa vilka uppdateringar som är microsoft-spyware, tvångs-nedladdning-och-installering-av-windows-10, etc

Vet inte om jag vill offra hela natten på att försöka få ordning på det, antar att det kommer att strula men samtidigt behöver datorn några utav de uppdateringarna.



Är det fler som märkt av att WU börjat ta massor processorkraft de senaste dagarna?
__________________
Senast redigerad av -X-hellfire 2016-05-12 kl. 00:51.
Citera
2016-05-19, 21:40
  #5338
Medlem
JazzMassaks avatar
w8.1 vilken tangent jag än ttrycker på tycks ett snabbkomando triggas. vad har jag kommit åt och hur löser jag detta.
lenovo thinkpad.
__________________
Senast redigerad av JazzMassak 2016-05-19 kl. 21:43.
Citera
2016-05-19, 21:48
  #5339
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
w8.1 vilken tangent jag än ttrycker på tycks ett snabbkomando triggas. vad har jag kommit åt och hur löser jag detta.
lenovo thinkpad.
Win + v löste problemet. Tack ändå, eller något.
Citera
2016-05-25, 21:12
  #5340
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det ingen kalkylator i Windows 8?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback