Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-12, 11:28
  #13
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
A roadmap timeline slide shown by Microsoft at the 2009 Professional Developers Conference shows that code name "Windows 8" is scheduled to be released sometime around 2012. Development and other aspects of Windows 8 have not been detailed in public, although job listings have mentioned improved functionality for file access in branch offices.

A recently-departed Microsoft employee's blog has revealed a rough version of Microsoft's roadmap for key software, including Windows 8. According to the information, Microsoft aims for Windows 8 support to start on July 1, 2011. Support for Windows Server 2012 starts on July 2, 2012.

A Microsoft KB article confirmed that Windows 8 is the next version of Windows. The article has now been changed to remove references to Windows 8.

Så svårknäckt var den nöten, TS kan pröva Wikipedia nästa gång.
Citera
2010-06-12, 11:36
  #14
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Så svårknäckt var den nöten, TS kan pröva Wikipedia nästa gång.

Men sen beror det ju på hur man ska tolka det, När publika beta på W7 kom ut så gick det rykten om att det skulle komma ut juni/juli 2009. och ja dom blev ju lite försenade. Men runt 2012/2013 skulle jag tro.
Citera
2010-06-12, 11:42
  #15
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Men sen beror det ju på hur man ska tolka det, När publika beta på W7 kom ut så gick det rykten om att det skulle komma ut juni/juli 2009. och ja dom blev ju lite försenade. Men runt 2012/2013 skulle jag tro.

Den här preliminära faktan är ju för tillfället det enda vi vet, och utifrån det får vi bilda våra egna uppfattningar och antaganden. Personligen tror jag inte heller att den här kommer komma ut riktigt så fort som beräknat, men det är upp till framtiden att avgöra.
Citera
2010-06-12, 11:51
  #16
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Den här preliminära faktan är ju för tillfället det enda vi vet, och utifrån det får vi bilda våra egna uppfattningar och antaganden. Personligen tror jag inte heller att den här kommer komma ut riktigt så fort som beräknat, men det är upp till framtiden att avgöra.


Precis vad jag menar. Vad jag kommer ihåg så var MS försenade med Vista också. Dock så är jag för ung för att komma ihåg innan XP. Då var jag heller inte intresserad av datorer som jag är idag.
Citera
2010-06-12, 12:01
  #17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Windows 8 kallar microsoft det änsålänge bara för att dom har inte kommit på något namn. Namnen Vienna och Blackbomb var arbetsnamnen på Se7en (precis som XP hade arbetsnamnet Whistler), ingen av dom passade dock enligt MS så det fick bli se7en.
Microsoft har kört samma tema på interna namn sen XP, det vill säga saker som har med bergen att göra.
  • XP - Whistler
  • Windows XP Media Center Edition 2004 - Harmony
  • Windows XP Media Center Edition 2005 - Symphony
  • Windows XP Media Center Edition 2005 Update Rollup 2 - Emerald
  • Windows Small Business Server 2003 - Bobcat
  • Windows Vista - Longhorn
  • Windows Small Business Server "Longhorn" - Cougar
  • Windows 7 - Blackcomb, Vienna
Inget utav dessa namn har någonsin varit aktuella för de färdiga produkterna och handlar alltså inte om att det inte passade.
Citera
2010-06-12, 12:24
  #18
Avstängd
polisen-goteborgs avatar
windows 8 ska den ha den nya NTFS vet inte vad den nya heter.
Citera
2010-06-12, 12:36
  #19
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumzo
Känns en aning trist om framtida system kommer heta windows 8,9,10 osv...

Du menar jämfört med de skojiga namn som Windows haft tidigare? 2000, NT 4, NT 3.51, XP, 95, 98, 3.11 etc... Tråkiga namn är väl en tradition?
Citera
2010-06-12, 16:04
  #20
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Inget utav dessa namn har någonsin varit aktuella för de färdiga produkterna och handlar alltså inte om att det inte passade.

Precis; det har varit namn endast för internt bruk inom Microsoft.
De har aldrig varit menade att bli "officiella" produktnamn för RTM-byggena.

Att kodnamnen sedan har läckt ut i samband med att de första Alpha/Pre-Beta byggena läckte ut är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av polisen-goteborg
windows 8 ska den ha den nya NTFS vet inte vad den nya heter.

Antar att du syftar på WinFS?
http://en.wikipedia.org/wiki/WinFS

Bör påpekas att det från Microsofts sida inte har officiellt uttalats att filsystemet kommer att ingå i nästkommande Windows-version.
Så att säga att Windows 8 kommer att ha WinFS är att dra alldeles för förhastade slutsatser.

Men som nämns i Wikipedia-artikeln så planerar Microsoft att använda WinFS som datalagringsbas för diverse applikationer.
Detta är dock långt ifrån samma sak som att säga att WinFS kommer att vara en integrerad del i ett kommande OS.
__________________
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-06-12 kl. 16:11.
Citera
2010-06-13, 12:59
  #21
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Det var ju meningen att Windows Se7en egentligen skulle heta Windows Vienna eller Blackbomb. Dock så blev detta ändrat senare.

Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Totalt fel.
"Blackcomb" och "Vienna" var s.k. kodnamn (code names) - alltså namn som endast användes internt inom Microsoft i utvecklingsfasen innan det officiella namnet spikades.

Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
What?
Namnen Vienna och Blackbomb var arbetsnamnen på Se7en




Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Ja då blir det ju ca 5 år? dom började utveckla se7en 2007 och första alphan kom ut sommaren 2008, första betan i oktober och första officiella öppna betan kom i december 2008.

Skärp dig.
XP kom 2001, Vista kom 2007, 7 kom 2009 och 8 är planerat till 2012. Minns jag rätt från skolan så är tre år färre än sex. Du sa att det kommer vara lika långt mellan 7 och 8 som det var mellan XP och Vista.
Citera
2010-06-13, 13:12
  #22
Avstängd
polisen-goteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700






Skärp dig.
XP kom 2001, Vista kom 2007, 7 kom 2009 och 8 är planerat till 2012. Minns jag rätt från skolan så är tre år färre än sex. Du sa att det kommer vara lika långt mellan 7 och 8 som det var mellan XP och Vista.

kommer windows 8 vara sam vista många buga ?
Citera
2010-06-13, 18:16
  #23
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisen-goteborg
kommer windows 8 vara sam vista många buga ?
Tänker du såhär:

Uppföljare till XP = Vista = dåligt.
Uppföljare till 7 = 8 = dåligt.

?

Annars förstår jag inte dig.
Citera
2010-06-13, 21:06
  #24
Avstängd
polisen-goteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Tänker du såhär:

Uppföljare till XP = Vista = dåligt.
Uppföljare till 7 = 8 = dåligt.

?

Annars förstår jag inte dig.

alla vet att vista suger
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback