Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-10, 19:56
  #1
Medlem
Jag vet att det finns ett par liknande trådar redan, men alla är så flummiga.. tänkte reda ut det här en gång för alla!

Vad krävs för att börja på Harvard eller likande prestigefyllda universitet?

Betyg? Pengar? Bra intervju? Tidigare meriter så som volontärtjänst?
Citera
2010-06-10, 19:58
  #2
Medlem
brajzillas avatar
amerikanskt medborgarskap? eller studievisum?
Citera
2010-06-10, 20:08
  #3
Medlem
Holmertzs avatar
Topp-betyg
Visa att du klarar av många bollar i luften/mycket arbete (t ex sporta + skola + extrajobb samtidigt)
Högt ansedda tidigare skolor
Ha en historia att berätta om dig själv som är intressant (dvs; gör dig intressant. T ex hur du volontärjobbade som lärare i Afrika. Vilken större livsförändrande bedrift som helst, egentligen)
Ledarskapsförmågor (typ tidigare ledare för organisation på förra skolan, t ex)
Rekommendationsbrev från folk i din närhet, helst en politiker eller chef för stort företag.
Citera
2010-06-10, 20:40
  #4
Medlem
BadCops avatar
Allt som Holmerts sager samt ordentligt med pengar!

EDIT: Medborgarskap inget krav, men studentivisum torde vara uppenbart att man behover om man inte har uppehalls/arbetstillstand eller ar amerikansk medborgare.

Den amerikanska ambassaden har sakert massor med info om att plugga har i Amerikalandet.
Citera
2010-06-10, 21:03
  #5
Medlem
hur kan man visa att man klarar av många bollar i luften?
Angående högt ansedda skolor, syftar du främst på Sveriges anrika universitet?

Vad kostar det att gå på Harvard? kan man inte få stipendium eller liknande? hörde också från någon att harvard betalade för ens studier om man inte hade råd?
Citera
2010-06-10, 21:33
  #6
Medlem
Adomskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmSimon
Jag vet att det finns ett par liknande trådar redan, men alla är så flummiga.. tänkte reda ut det här en gång för alla!

Vad krävs för att börja på Harvard eller likande prestigefyllda universitet?

Betyg? Pengar? Bra intervju? Tidigare meriter så som volontärtjänst?

När det kommer till pengar så är du körd så vida du inte får ett riktigt bra stipendium eller är relativt förmögen.. det kostar minst 3 miljoner kronor för 4 års studier... och det är fakta, i know.
Citera
2010-06-10, 21:55
  #7
Medlem
www.fulbright.se (ja, även för gymnasister)

Det är inte omöjligt men förbered dig på konkurrens.


EDIT: För övrigt ser jag att du vill komplettera betyg osv. Jag vill inte avskräcka dig men du är högst troligt inte Harvardmaterial. Däremot finns andra attraktiva skolor (mindre namnkunniga, givetvis).

Man kan inte bara komma på en dag att, fan, nu vill jag satsa på skolan och gå på Harvard.
Många är "indoktrinerade" med detta sedan flera år och ligger före dig.

Med detta sagt önskar jag dig lycka till och kör hårt! Du kommer knappast förlora på det i längden.
Försök dock vara lite mer innovativ, tänk själv vad du vill göra med ditt liv.

Volontärarbete tex är inte alls vanligt i Sverige (till skillnad från USA) och du blir lite av en kuf om du gör det här. (Harvard, m.fl., vill inte ha kufar).

Dessutom kan du byta skola osv om du bevisar att du jobbar hårt/får bra betyg.
Du kanske är ett hopplöst fall i Sverige men inte i USA.
__________________
Senast redigerad av ybx 2010-06-10 kl. 22:02.
Citera
2010-06-10, 22:46
  #8
Medlem
ag har bra betyg i nuläget, även då det inte är 20,0. mitt mål är att just få 20,0 genom att tenta upp allt till mvg. det kanske är en dålig idé?

vilka andra attraktiva skolor finns som du rekomenderar?

Så det är alltså negativt att göra volontärtjänst som svensk? vad skulle du rekomendera att man gör istället?

Vad menar du med att man kan byta skola om man bevisar att man jobbar hårt/får bra betyg?
Citera
2010-06-10, 22:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmSimon
vilka andra attraktiva skolor finns som du rekomenderar?
Vad vill du studera? Du inser att Harvard inte är bäst för alla utbildningar va?
Citera
2010-06-10, 23:08
  #10
Medlem
Min polare ska börja på Harvard till hösten. Han får mest troligt 20,0 nu när han tar studenten imorgon. Förutom betygen har han haft ett UF-företag som gick långt i SM, fick väldigt bra på SAT-provet (2080), samt anordnat diverse ungdomskonvent. Han har även fått rekommendationsbrev från rektorn och från andra lärare på skolan.

Det är väl det som krävs, I guess.
Citera
2010-06-10, 23:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av er1ksson1
Min polare ska börja på Harvard till hösten. Han får mest troligt 20,0 nu när han tar studenten imorgon. Förutom betygen har han haft ett UF-företag som gick långt i SM, fick väldigt bra på SAT-provet (2080), samt anordnat diverse ungdomskonvent. Han har även fått rekommendationsbrev från rektorn och från andra lärare på skolan.

Det är väl det som krävs, I guess.

ProCivitas?

Vad ska han läsa förresten?
Citera
2010-06-10, 23:39
  #12
Medlem
FreeThinkers avatar
Din SAT, SAT II, TOEFL, och IELTS bör vara absolut toppklass. Har du inte grymmt bra score kvittar det vad du har för extras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback