Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-08-15, 00:56
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elspermelino
Har sökt men inte hittat nåt så jag startade en ny tråd.

Fråga är alltså om fryst färdig mat som man värmer upp i micron verkligen är så dålig mat egentligen. När jag kolla på en sån här fryst pizza som man värmer i microcon så står det faktiskt att den har ungefär 30g protein (om jag kommer ihåg rätt). Det är väl helt okej med andra att äta en sådan (speciellt om man bulkar och inte är rädd för lite extra kalorier).

Eller ska man helt enkelt undvika fryst mat även ifall de många gånger har en bra mängd med protein.

Tycker du att frysmat smakar gott?
Biffen smakar som kokta frikadeller och potatisen blir till mos när man försöker ta den på gaffeln. inget tuggmotstånd och löser upp sig till gegga i munnen. Det enda som skiljer smaken åt är sitt saliv så gör det allt mer blaskigare.

Så har vi fryspizzorna som är det vanliga, att degen smakar som misslyckad pepparkaksdeg smaklös och bränd. Påläggen är blaskiga som inte smakar

Men köper du kylmat så smakar det som hemlagat. Det går att skära potatisen. Det är tuggmotstånd i biffen. Köper du kylpizza så är degen god och knapprig, påläggen smakar

Vissa undantag på fryspizzor. Lidl.s fryspizza nja det går an. Ristorante och ICA.s fryspizza är bäst
Citera
2017-08-19, 19:15
  #62
Medlem
Redors avatar
Varför är alla "stjärnkockar" så emot fryst mat egentligen?!. I varenda tv-program t.ex går de ju igång på att kritisera saker som finns i frysen hos olika krogar.

Det är väl orimligt för en normal krog att ha enbart färska livsmedel. Det funkar inte ekonomiskt.

Jag äter ju hellre en biff som varit fryst och ordentligt upptinad än en som legat i kylen över natten pga man inte sålt allt dagen innan, eller dagen innan dess
Citera
2017-08-19, 19:44
  #63
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudanR
det är ingel fel på den matan. men men kanske inta det bästa att äta varje dag kanske

Om det inte är något fel på den maten -- Varför inte äta den hela livet ? varje dag ?
Citera
2017-08-22, 13:47
  #64
Medlem
Gullegubbens avatar
Färdigmat är dyrare än hemlagad mat och har sämre makrosammansättning (mindre protein, mer fett och processade kolhydrater) och mindre vitaminer och fibrer. Det som säljs är convenience.

Däremot kan den typen av lättillgänglig och icke mättande mat vara bra för hårdtränande i konditionsidrotter, vilka kan ha svårt att få i sig tillräcklig med energi. Typ fotbollsungdomar på ett fotbollsläger.

Lyssna på Tyngre Träningssnacks intervju med ett cykelteams kock.
Citera
2017-08-23, 20:15
  #65
Avstängd
SmokyBacons avatar
Nu antar jag vi diskuterar färdig frysmat, typ Findus köttbullar med potatis och lingon. Gör man sin egen frysmat så är det fantastiskt näringsrikt och gott.

Vi ska nog inte glömma att frysta grönsaker oftast har bättre näringsvärde än färska.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback