Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-08, 16:33
  #1
Medlem
Drumsticks avatar
Ladda ner (rar/ 112mb) : http://www.mediafire.com/?jm5dqjmn3vh

Här kommer lite historia och info om själva händelsen:
(Bilderna är tagna i kronologisk ordning med historien nedan)
Det hela började med att vi noterade att ett av fönstrena till det gamla vattentornet i Skara var öppet. Tornet byggdes 1898 och är inte öppet för allmänheten (vaktmästare inne då och då), dock har tornet ej används sedan 1965 då Nya vattentornet (ful rostig 'burk') byggdes. Vi gjorde massa tappra försök att komma upp och lyckades tillslut. Eftersom vi var oförberedda på detta så bestämde vi oss för att ta med lite utrustning så vi kunde ta oss upp på ett enklare sätt. Sagt och gjort lyckades vi med hjälp av en gammal käpp dra oss upp. Observera att det var ca 4-5 meter upp.

Väl inne noterade vi den gamla dammiga och knakiga trappan och nån form av salt eller mögel över hela väggarna. För varje steg vi tog hörde vi hur det knakade och nervositeten steg att något skulle rasa men det hände som tur aldrig. Vi var nu uppe högst upp (trodde vi) där fanns en gammal vattenpump som ledde upp till en stor tank. När vi väl var uppe kom vi till en gigantisk vattentank, säkert 10-15 meter hög och rymmer säkerligen tusentals kubikmeter vatten. Jag knäppte några foton ner i tanken (vilket var väldigt svårt, även med blixt). Observera på bild 0118 att det ligger en sko där nere .

Efter lite inspekterande av den stora tanken så upptäckte vi att man kunde gå ännu högre upp. Vi kom till en jätteliten dörr/ingång och vi fortsatte men allra högst upp fanns det ingenting förutom några fönster (kolla bilderna!). Utsikten var fantastisk då man såg hela Skara och lite till. Vi var nu jävligt högt upp och när jag tog kort nedåt till botten så såg man inte botten för det var så himla högt. När vi kom ner så upptäckte vi att det fanns en lucka i golvet, vi öppnade den och tog två kort ner, dock fann vi ingenting där nere. Vi begav oss sedan ut och fotograferade tornet en sista gång. Sedan begav vi oss hemåt till FB's UE forum . Jag kommer nog återvända till detta torn någon gång för mer inspektion, det var rätt fint där inne.

Kan även tillägga att jag har nästan inga tidigare erfarenheter av UE:ande så jag är ny i klubben. Hoppas på att kunna posta mer här i framtiden
/Drumstick

ps. Här kommer lite länkar om ni är intresserade av tornet

http://www.vastergotlandsmuseum.se/k...e.aspx?id=6566
http://www.eber.se/torn/gota/skara.htm (även bilder och info om nya vattentornet)
__________________
Senast redigerad av Drumstick 2010-06-08 kl. 17:08.
Citera
2010-06-08, 16:46
  #2
Medlem
labanlingons avatar
Galet stor tank!
Citera
2010-06-08, 16:51
  #3
Medlem
Drumsticks avatar
Haha, ja! Det gick knappast att ta kort på tanken (utsidan), så stor var den. Ser mest ut som jag fotograferat en vägg
Citera
2010-06-09, 12:45
  #4
Medlem
-Mackan-s avatar
Synd att ni var lite darrhänta Annars bra bilder! Trevligt text och en underbar utsikt!
Flera expeditioner som denna behövs!
Citera
2010-07-15, 23:01
  #5
Medlem
KimNeilJungs avatar
Tufft. Jag har alltid undrat hur det ser ut därinne.
Citera
2010-10-28, 22:51
  #6
Medlem
Drumsticks avatar
Bor du i närheten?
Citera
2011-02-01, 15:07
  #7
Medlem
Bra bilder, även fast några var lite suddiga. Riktigt intressant! Skara ska väl vara en "gammal" stad, känns som det borde finnas fler intressanta ställen? Själv är jag rätt nyinflyttad så kan ej komma på några andra ställen dock
Citera
2011-02-15, 02:35
  #8
Medlem
Drumsticks avatar
Tyvärr så kryllar det ju inte av ställen i stan men det finns enstaka ställen och mindre gamla hus utanför stan som står övergivna. Har även noterat flera gånger att när man åker E20 (?) mot Trollhättan så åker man förbi tonvis med gamla hus. Allt från gamla villor till lador och stugor längst vägen.

Är någon stans runt Ardala / Synnerby trakten, skall försöka konfirmera nästa gång jag åker förbi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback