Något som är vanligt av studenter är att de alltid lägger brödet i kylen, har inte fattat varför då de inte lär bli godare att äta kalla.
Hinner nästan aldrig äta upp allt bröd i påsen förrens bästföre-datumet gått ut och det är dags att slänga skiten så detta skulle eventuellt vara en lösning på detta problem för mig.
Så..
Håller bröd längre om man förvarar det i kylen än om man förvarar det i skafferiet?
Kan flika in med en liknande fråga, är det samma sak med ägg?
Med tiden kommer brödets inkråm att hårdna och bli torrt och sprött. Det beror på att stärkelsen i brödet övergår från gel struktur till en mer gryniga struktur. Strukturförändringen sker snabbast mellan -7 grader upp till + 4 grader. Kylskåpet är därför brödets värsta fiende. Alla typer av bröd håller sig färskt längre om det förvaras i rumstemperatur.
Jag ett litet tips åt dig.
1. Använd frysen, om du köper en limpa; Frys in halva och ta fram bitvis vartefter.
Något som är vanligt av studenter är att de alltid lägger brödet i kylen, har inte fattat varför då de inte lär bli godare att äta kalla. Hinner nästan aldrig äta upp allt bröd i påsen förrens bästföre-datumet gått ut och det är dags att slänga skiten så detta skulle eventuellt vara en lösning på detta problem för mig.
Så..
Håller bröd längre om man förvarar det i kylen än om man förvarar det i skafferiet?
Fråga: Kastar du ditt bröd för att det står några siffror på påsen eller för att det blivit torrt/mögligt etc.?
1. Använd frysen, om du köper en limpa; Frys in halva och ta fram bitvis vartefter.
Fyfan så det är alltså tvärtom. Att bröd blir sämre fortare i kylskåp än rumstemp. Låter ändå lite osannolikt men jag får väl lita på "brödsinstitutet".
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fråga: Kastar du ditt bröd för att det står några siffror på påsen eller för att det blivit torrt/mögligt etc.?
Brukar alltid kasta brödet exakt det datumet som det står bästföre på. Då har brödet ändå blivit så torrt. Ibland har jag sparat det ändå någon dag extra och då har det alltid kommit mögel, då åker de ner i papperskorgen direkt..
Något som är vanligt av studenter är att de alltid lägger brödet i kylen, har inte fattat varför då de inte lär bli godare att äta kalla.
Hinner nästan aldrig äta upp allt bröd i påsen förrens bästföre-datumet gått ut och det är dags att slänga skiten så detta skulle eventuellt vara en lösning på detta problem för mig.
Så..
i "den tekniske kocken" (väldigt bra böcker f.ö. speciellt den andra) så står det att man inte ska ha brödet i kylen för att stärkelsen kristalliserar (retrograderar) och brödet hårdnar mycket fortare
ägg håller längre om man vänder kartongen vart 3e dag, var något program på radio där dom pratade med en som skulle segla jorden runt som tipsade om det, skulle hålla "hur länge som helst", verkar fungera bra
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!