• 38 846 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 537 559 inlägg
2010-08-05, 05:45
Medlem
håller med dig ts. fattar inte hypen riktigt! ska snart köpa lur och det lutar mot se x10 mini pro eller någon htc-lur. känns myyyyyyycket mer prisvärt.
Citera
2010-08-05, 06:26
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
FaceTime
Retina-skärm
Multitasking
HD-videoinspelning

...massa text...
För dessa fyra funktioner är de enda som en iPhone tillhandahåller. Att tro något annat vore galet.

Inte för att jag förespråkar iPhone. Vill man ha en iPhone, köp den. Vill man ha en lur med Android, köp en.
Citera
2010-08-05, 06:29
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Steve Jobs ÄR en turk. Det säger jag och jag är ändå en stolt iPod touch ägare

Retina skärm? Fler pixlar än ögat kan se? Om det inte låter lockande så vet jag inte vad du kräver av en telefon. Ska den torka dig i skjärten också?

Multitasking? Ja, bättre sent än aldrig. Speciellt inte på en iPhone 4 MED 512MB RAM OCH 1GHz PROCESSOR! En jävla gigahertz! Min dator har 3GHz! Telefonerna går snart om min dator när det gäller hårdvara! iPhone 4 har en tredjedel av min processor och en fjärdedel av mitt RAM-minne.

HD-videoinspelning? Som sagt, bättre sent än aldrig. Snälla, iPhone har nästan gått om Android.
Fråga vem som helst med en androidburk. Apparna suger. Android Market är Androids försök att slå App Store. Lyckat eller vad?

Du jämför iPhone med Nokia hela tiden.
VAD GÖR NOKIA SÅ JÄVLA PERFEKT DÅ??!!

Nokia kör inte Android. Och det lär dröja innan de gör det. I sina rena telefoner kommer de att köra Symbian ett bra tag till, och i surftablets har de kört Maemo sedan 2006. Och nästa surfplatta kommer att ha en vidareutveckling av Maemo. Allt är byggt runt en Linux-kärna. Största delen är öppen källkod. Jag får, om jag vill, modifiera operativsystemet. Utan att jailbreaka. Utan att fimpa garantin.

N900 är den första surfplattan från Nokia, som faktiskt kan kallas telefon, men som telefon betraktat, har den några tillkortakommanden. Man kan t.ex. inte gruppera kontaktboken och kombinera det med profiler för att bara släppa igenom vissa samtal. Men ser man den för vad den är, en fickdator med telefonifunktioner, är den oslagbar.

Klockren multitasking. Jag har haft tolv fönster igång samtidigt; fyra ganska tunga websidor, två worddokument, programhanteraren sökandes efter uppdateringar, mediaspelaren, e-post, en sms-konversation och två MSN-konversationer. Till detta ska läggas ett antal widgets och animerade bakgrunder på alla fyra skrivbord. När jag öppnade det tolfte fönstret, började man känna att det segade en aning, men det var fortfarande fullt användbart.

Om kameran är bättre i iPhone eller inte, skiter jag i. Tar jag bilder med telefonen, är det bara dokumentation. Ska jag ta bra bilder, använder jag en riktig kamera. De bilder jag tar med telefonen, räcker om man ser vad de föreställer.

Nokia lägger sig inte i vad jag installerar för program i min N900. De kommer inte med pårökta uttalanden om att "för att bibehålla öppenhet och säkerställa kvalitet har vi valt att..." De låter mig bestämma vad jag installerar. Jag behöver inte jailbreaka. Jag behöver inte fimpa garantin. Visst får man upp en varning om att Nokia inte garanterar kvaliteten om jag installerar tredjepartsprogramvara. Men de hindrar mig inte att installera. Jag kan själv ta ställning. Jag blir inte omyndigförklarad.

Nokia lägger sig inte i om jag använder tillbehör från en annan tillverkare. Jag använder ett bluetooth stereo-headset från Sony Ericson. Det fungerar utmärkt. Jag kan skicka bilder och ljud och allt vad fan jag vill via bluetooth till kompisars telefoner, oavsett om de har Nokia, Sony Ericson eller Samsung. Försök det med en iPhone.

Visst lämnar batterikapaciteten mycket att önska hos N900. Den är nästan lika dålig som på iPhone 3G (och nej, jag talar inte av egen erfarenhet, utan av observationer av andra som är ägare till iPhone 3G, och jag brukar klara mig något längre än dem, men marginalen är liten). Men jag kan ha extrabatterier och byta batteri, när det börjar ta slut. Jag behöver inte ha en laddare eller ett powerpack med mig. Jag kan ladda upp mina extrabatterier, vilka sedan ledigt får plats i bakfickan eller rent av i plånboken.

iPhone har BARA pekskärm. Och detta är, förutom Äppelskruttets begränsningspolitik, det viktigaste skälet till att jag väljer bort iPhone. Jag gillar pekskärm. Det är grymt bra. Till det mesta utom att skriva på. Då behövs ett tangentbord, eller allra minst en fysisk knappsats med T9.

Och jag upprepar frågorna från mitt förra inlägg...
Om 70-80% av dem som äger en produkt är nöjda med den, är den förmodligen klockren. Men om mer än 90% är helt nöjda, och de som uttrycker missnöje gör det endast motvilligt är något fel.
Är det kanske hjärntvätt?
Eller skäms man för att man gått på niten, och vågar inte erkänna att det man betalat flera tusen för inte är så bra som man trodde?

Jag säger inte att Maemo eller Nokia är perfekt (till skillnad från iPhone-ägare, som i blint raseri hävdar att iPhone är Guds gåva till människan), men det är det bästa jag hittat. Och jag vågar säga att det finns brister. Jag vågar berätta för Nokia. För jag rättar inte in mig i ledet och lyssnar på vad andra tycker att jag ska vilja ha.
Citera
2010-08-05, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeAvenue
Apple är varken först med videosamtal, multitasking eller något annat... de är dock helt klart bäst på det!

fanboys! Videosamtal som bara fungerar över WiFi och bara till apple produkter?
Ej äkta multitasking.. pinsamt.

Folk köper inte iPhone för att dom är bra. Typisk Audi ägare. Kan inget om bilar men måste ha en Audi pga att alla som är hippa inne och Coola har en sådan. Då kan man design.
Citera
2010-08-05, 07:28
Avstängd
urban_legends avatar
har en stationär dator hemma det räcker. När jag är hemma sitter jag vid datorn och är jag "ute på stan" så är jag det för att göra andra saker, inte t.e.x kolla på film med mobilen eller nått av de andra totalt onödiga funktionerna. Varför tramsa med sånt när man är ute och gör annat?

visst, jag köpte också de nyaste "heta" prylarna som man köpte "bara för att alla andra hade en", men då var jag 14-15 år, och har vuxit ifrån det nu. men tydligen gör inte alla det.

jag skulle ärligt talat sälja Iphonen om jag skulle få en.

likadant bärbar dator. jag hade en för flera år sedan som jag sålde redan efter ett par månader, kändes bara onödigt att ha en.

kan förstå om folk har iphone eller laptop i jobbet t.e.x, men inte privat för nöjde. bara önödigt och tråkigt.
Senast redigerad av urban_legend 2010-08-05 kl. 07:34.
Citera
2010-08-05, 07:46
Medlem
jarlens avatar
Till alla er som förutsätter att Samsung Galaxys super Amoled skärm är bättre än Retina-skärmen på iPhone 4 bör ta en lång och nogrann titt på denna sida:

http://www.engadget.com/photos/iphon...play-face-off/

Det är helt klart att denna poäng i matchen vinns av iPhone 4, hands down.
Citera
2010-08-05, 08:10
Medlem
Behåller min hederliga iPhone 3GS, säger absolut inget dumt om galaxy S eftersom jag inte testat den men INGEN annan mobil från samsung jag ägt / testat har jag ens gillat lite. Nej min jailbreakade 3GS får allt hänga med ett tag till. Aldrig varit så nöjd med en mobil faktiskt.
Anledningar? jo för det e enkelt, bra och roliga spel (spelar väldigt mycket) och vafalls, alla appar e ju gratis
Citera
2010-08-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen
Till alla er som förutsätter att Samsung Galaxys super Amoled skärm är bättre än Retina-skärmen på iPhone 4 bör ta en lång och nogrann titt på denna sida:

http://www.engadget.com/photos/iphon...play-face-off/

Det är helt klart att denna poäng i matchen vinns av iPhone 4, hands down.

Hahaha onekligen.
Nu kommer fanboysen börja bråka om något annat antar jag.
Fan låt folk föredra vilken mobil dom vill. Gillar jag iPhone så gör jag väl det.
Citera
2010-08-05, 08:16
Medlem
Den dag Apple har följande eller liknande funktioner ska jag köpa en iphone direkt! För design och kvalitetskänslan en iPhone har ligger väldigt högt på min prioriteringslista, nuvarande antenn kan man dock exkludera ifrån detta.

- Widgets, så att jag kan få information och ändra inställningar utan att gå in i menyer och program.
- Slipper använda itunes, vill kunna plugga in den snabbt i vilken burk som helst och kunna överföra filer som jag själv vill utan att behöva installera ett program. Som dessutom starkt begränsar vad jag får göra.
- Har en ordentlig filhanterare, till och med min gamla SE hade ju detta. Vill snabbt och smidigt kunna se vilka filer jag har i telefonen och kunna hantera dessa genom att skapa mappar och flytta filer.
- kan skicka filer via bluetooth som man själv vill, vill jag skicka över mina filer till andra ska fan inte telefonens tillverkare lägga sig i och begränsa detta.
- ett appstore där inte tillverkarens moraliska och etiska principer går före användarnas.
Senast redigerad av sajberdajn 2010-08-05 kl. 08:19.
Citera
2010-08-05, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knakis
Vad finns det för attraktiva appar på Cydia som man inte kan få på Appstore?

Att förändra gränssnittet eller att köra flera program samtidigt som inte går utan jailbreak är inga anledningar som får mig att vilja röra telefonens garanti. Ändå tycks det självklart att man ska jailbreaka, och den första kommentaren jag fick då en kompis fick reda på att jag köpt telefonen är om jag jailbreakat den än. Multitasking var ju en tidigare ganska stark anledning åtminstone.

Det är ju så att Jailbreaka (JB) är väldigt upphypat och detta har gjort att en herrans massa folk JB:ar sina iPhones bara för att det är fränt och det går, trots att de egentligen inte verkligen behöver det.

Som du säger så var möjligheten till multitasking tidigare det tyngsta argumentet för att multitaska, men inte ens då så bar det absolut nödvändigt för alla. Därför att hade man inget intresse av Spotify (jo det finns sådana människor) utan nöjde sig med att lyssna på webradio eller musik från iPod-delen i iPhone, så klarade man sig bra utan multitasking. Då kunde man t ex surfa eller skriva email/sms samtidigt som man lyssnade vilket räckte för väldigt många.

Det verkar som att lusten att multitaska sina iPhone var som allra störst i yngre åldersgrupperna som hade iPhone, och sen blev lägre och lägre ju högre ålder ägarna hade, generellt sett alltså.

Själv så blev det JB på den första iPhone 2G som jag hade, då den bara såldes i USA låst till operatören AT&T och inte funkade alls med svensk abonnemang utan upplåsning, så det fick bli en upplåsning och JB på den.

På den 3Gs som jag nu haft i ett år så funderade jag först på att JB:a, men efter lite funderande och för att man läste om folk som fått olika problem som knasig telefon eller kraftigt försämrad batteritid så kändes det som jag var nöjd ändå utan JB. Jag har ju aldrig ens provat Spotify, är inte intresserad ens då jag har musik så det räcker och blir över i den egna musiksamlingen och sen alla möjligheter till webradio och annat. Jag har heller inga intressen av att sitta och pilla med en massa olika teman och bakgrundsbilder i luren även om jag testat det. Jag tröttnar helt enkelt på att leka med sådant efter ett tag och brukar då ändå hamna på en standardbakrund eller liknande till slut.

Dr Tinnitus
Citera
2010-08-05, 08:42
Medlem
MRs avatar
Jag har aldrig ägt en iPhone så jag kan tvvärr inte mycket om dom.
Däremot köpte jag en android telefon för några veckor sedan, den var billig och bra.
Och av det jag läst i denna tråd tror jag att android vinner helt klart enligt mig.
Citera
2010-08-05, 09:16
Medlem
knakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju så att Jailbreaka (JB) är väldigt upphypat och detta har gjort att en herrans massa folk JB:ar sina iPhones bara för att det är fränt och det går, trots att de egentligen inte verkligen behöver det.

Som du säger så var möjligheten till multitasking tidigare det tyngsta argumentet för att multitaska, men inte ens då så bar det absolut nödvändigt för alla. Därför att hade man inget intresse av Spotify (jo det finns sådana människor) utan nöjde sig med att lyssna på webradio eller musik från iPod-delen i iPhone, så klarade man sig bra utan multitasking. Då kunde man t ex surfa eller skriva email/sms samtidigt som man lyssnade vilket räckte för väldigt många.

Det verkar som att lusten att multitaska sina iPhone var som allra störst i yngre åldersgrupperna som hade iPhone, och sen blev lägre och lägre ju högre ålder ägarna hade, generellt sett alltså.

Själv så blev det JB på den första iPhone 2G som jag hade, då den bara såldes i USA låst till operatören AT&T och inte funkade alls med svensk abonnemang utan upplåsning, så det fick bli en upplåsning och JB på den.

På den 3Gs som jag nu haft i ett år så funderade jag först på att JB:a, men efter lite funderande och för att man läste om folk som fått olika problem som knasig telefon eller kraftigt försämrad batteritid så kändes det som jag var nöjd ändå utan JB. Jag har ju aldrig ens provat Spotify, är inte intresserad ens då jag har musik så det räcker och blir över i den egna musiksamlingen och sen alla möjligheter till webradio och annat. Jag har heller inga intressen av att sitta och pilla med en massa olika teman och bakgrundsbilder i luren även om jag testat det. Jag tröttnar helt enkelt på att leka med sådant efter ett tag och brukar då ändå hamna på en standardbakrund eller liknande till slut.

Dr Tinnitus

Jag resonerar på precis samma sätt! Jag antar att mobilen är optimerad när jag får den och att ett pillande av mig för att utöka multitaskingen, att telefonen inte stänger av program som den vill, att byta utseende med widgets och dylikt, riskerar att samtidigt försämrar telefonens prestanda. Dessutom är jag ju löjligt nöjd redan! Nåväl, nu vet jag.
Citera