Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-09, 14:27
  #121
Medlem
Revileds avatar
Just nu kör jag nexus 1, men när denna kommer till Sverige kan det mycket väl bli ett köp, det finns ju dock problem som med allt.

-
Führer Jobs tillåter inte allt för frispråkiga saker i sin perfekta appstore (tex sync over wifi programmet)
Man får inte ändra saker som tangentbord och tom wallpaper (iaf i gamla iOS)
iOS ser ut att vara designat för barn och andra tekniskt retarderade personer
Inom ett halvår från lansering kommer varenda bloggerska, lattédrickare och fauxhemian ha en
Ingen usb micro/mini port
Går bara att köpa på abonnemang
Ingen riktig bluetooth
Ingen wifi-hotspot

men det finns ju plus också te x upplösningen!

har dock otroligt svårt för Apple som företag, så nära super evil corp alá James Bond story som de trots allt är. Dessutom snor de många av sina "innovationer" från andra företag...
Citera
2010-06-09, 14:39
  #122
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapixel
Jag har följt debatten i denna tråd sedan starten. Men du är vinnaren. HTC-fanboys hittar alltid ett sätt att gnälla, men om man skulle åtgärdat det så skulle de gnällt över det också. Klockrent exempel med skärm kontra batteri.

Likadant är det med designen. Hade iPhone varit i plast hade de gnällt, nu är det glas och de gnäller.
Men herre-jävla-gud, ni är ju precis likadana själva. Fast värre, och definitivt mer irriterande.

MMS saknades på iPhone 2G = bara idioter använder MMS.
Det går inte att byta tema = bara sjukliga individer sitter och byter tema hela dagarna.
Kameran tar dåliga bilder = vill man ha en bra kamera köper man en kamera.

...och mycket, mycket mer.

Man kan ge sig fan på att om någon av dessa funktioner saknats på konkurrenterna men funnits på iPhone hade de varit absolut livsviktiga.
Ingen hade kunnat leva utan dem.
Citera
2010-06-09, 15:59
  #123
Medlem
fiskfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagerune
Men herre-jävla-gud, ni är ju precis likadana själva. Fast värre, och definitivt mer irriterande.

MMS saknades på iPhone 2G = bara idioter använder MMS.
Det går inte att byta tema = bara sjukliga individer sitter och byter tema hela dagarna.
Kameran tar dåliga bilder = vill man ha en bra kamera köper man en kamera.

...och mycket, mycket mer.

Man kan ge sig fan på att om någon av dessa funktioner saknats på konkurrenterna men funnits på iPhone hade de varit absolut livsviktiga.
Ingen hade kunnat leva utan dem.
Haha, det är precis vad jag också säger. Apple-zombierna kan inte erkänna att deras lilla älskling faktiskt har brister och det är det som gör hela den här debatten så löjlig. Jag fattar inte varför Apple ens bryr sig om att släppa några nya produkter, deras kunder har ju ändå alltid allt som dom någonsin kan tänkas behöva
Hade inte nya iPhonen släppts nu så hade folk säkerligen suttit i två år till och hävdat att deras 3GS är "the shit".

Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Problemet är att om en kommissionär "hotar" så är det långt från samma sak som "EU har bestämt".
Nu var väl poängen mest att Apple inte vill följa en standard som verkar ha accepterats av i princip alla andra tillverkare. Föga förvånande, må jag säga.
Känns faktiskt som en stor fördel att t ex. kunna låna en polares Nokia-laddare om man nån gång glömt sin egen. Ur miljösynpunkt är det ju också riktigt bra.
Citera
2010-06-09, 16:04
  #124
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfisk
Nu var väl poängen mest att Apple inte vill följa en standard som verkar ha accepterats av i princip alla andra tillverkare. Föga förvånande, må jag säga.
Känns faktiskt som en stor fördel att t ex. kunna låna en polares Nokia-laddare om man nån gång glömt sin egen. Ur miljösynpunkt är det ju också riktigt bra.

Håller helt med dig i sakfrågan om fördelen med standardkontakt. Men ännu så länge är det ju bara Kina i hela världen som faktiskt fatta ett beslut om gemensam kontakt.
Citera
2010-06-09, 21:08
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Problemet är att om en kommissionär "hotar" så är det långt från samma sak som "EU har bestämt".
Nej, det är det det inte är. Nja ska vi klyva hår så är det ingen formell lag eller så. Men i praktiken är det EU som har sparkat dem i röven och först då händer det saker. Faktum är att jag har läst på nätet att de hade stiftat en bestämmelse. Men man kan tydligen inte lita på allt som står på E24 . Jag kommer inte att fortsätta denna icke diskussionen. Utan bara konstatera att EU har sparkat röv, tillverkare har ändrat sig. Ja inte Apple då. Men de är ju ganska egna.
Citera
2010-06-09, 21:11
  #126
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Nej, det är det det inte är. Nja ska vi klyva hår så är det ingen formell lag eller så. Men i praktiken är det EU som har sparkat dem i röven och först då händer det saker. Faktum är att jag har läst på nätet att de hade stiftat en bestämmelse. Men man kan tydligen inte lita på allt som står på E24 . Jag kommer inte att fortsätta denna icke diskussionen. Utan bara konstatera att EU har sparkat röv, tillverkare har ändrat sig. Ja inte Apple då. Men de är ju ganska egna.

Det är inte hårklyveri. Det finns ingen lag, förordning eller ens överenskommelse om gemensam standard för kontakt inom EU, inte ens nåt så simpelt som för vägguttag.
Citera
2010-06-09, 21:16
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hade du sagt samma sak om det varit nya HTC Ultramegasuperbravo som kommit med exakt samma skärm? Hade du klagat och gnölat likadant då? Eller hade du sagt att Apple vad kassa och efter som inte hade en lika fin skärm....?
Var har jag gnölat?? jag skrev bara att det fanns baksidor med att köra IPS också. Det är säkert en mycket trevlig skärm att kolla på.
Citat:
et Apple gjort nu är att lägga sig i upplösning strax över vad mänskliga ögat kan uppfatta på normalt tittaravstånd på en mobil, och de säger att det inte är någon mening med högre upplösning i skärmen över det så ögat ändå inte kan uppfatta det.
Stämmer säkert. Men det är fortfarande en bakgrundsbelyst skärm. Dvs med de för och nackdelar det har.

Citat:
Med lägre upplösningar än det så kan alltså ögat uppfatta ev. brister i upplösningen. Därmed inte sagt att det är kassa skärmar på alla andra mobiler. Jag tycker t ex att skärmen på 3Gs är riktigt trevlig att kika på t ex foton med, trots att den är klart sämre än den i nya iPhone 4 och många andra nyare mobiler. Ska bli intressant att se hur man upplever den nya skärmen, blir kanske en chock och så vill man inte se åt sin gamla 3Gs längre...
jo precis, det duger gott med en lägre upplösning. Jag tycker att Apple skulle ha skapat två nya modeller en med 4" skärm och en med 3" och som också skulle fått ett betydligt lägre pris. Nu kommer man aldrig att nå den stora massan av mobilanvändare.
Citera
2010-06-09, 21:18
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är inte hårklyveri. Det finns ingen lag, förordning eller ens överenskommelse om gemensam standard för kontakt inom EU, inte ens nåt så simpelt som för vägguttag.
Ok, du har rätt. Är du nöjd???? Men du missa poängen med att Apple INTE har USB vilket är skit IMHO.
Citera
2010-06-09, 21:18
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Är det skitsnack att en pryl med lägre kvalité går sönder oftare? Förklara gärna det på ett begripligt sätt då.

Menar du verkligen på fullt allvar att ajfån ligger etta på skadelistan för att det är _HÖG_ kvalité? Du skriver ju själv att de valt fel kvalité på materialet.

På ajfån fyra har ny genierna på apple valt TVÅ glasytor!!! Det kommer då att betyda att de inte alls kommer att toppa skadelistan, eller...?

Som sagt, kolla upp exakt vad den statistiken handlade om. Jag vill minnas att det var skador på just skärmarna på olika mobiler.

Låt säga att iPhone ligger illa till på det, men har t ex minst fel på batteriet där någon annan mobil har mest problem. Hur blir det då...?

Jag har sett olika statistiker på vilka mobiler som har haft mest skador och problem, och det är inte iPhone som toppar dem alla. Så generellt sett har iPhone mycket bra kvalitet vilket intygas av de flesta mobilförsäljare som säger att de inte alls får lika mycket reklamationer m.m. på iPhone som på många andra mobiler.

Vi kan också ta det på detta sätt. Låt säga att det sålts 10 miljoner iPhones och 500 000 klantat till det och fått problem. Det betyder att det ändå finns 9,5 mille iPhones utan problem.



Dr Tinnitus
Citera
2010-06-09, 21:21
  #130
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi kan också ta det på detta sätt. Låt säga att det sålts 10 miljoner iPhones och 500 000 klantat till det och fått problem. Det betyder att det ändå finns 9,5 mille iPhones utan problem.

Var har du hittat den statistiken att 5% av ägarna "klantat till det"?
Citera
2010-06-09, 21:22
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Jo jag vet ju det... men ibland är det så svårt att låta bli att svara på hans urkorkade ursprårningar.

Tja du, nu kanske jag är konstig som försöker i första hand se positivt på det mesta här i livet, oavsett iPhone HTC eller vad som, då det helt enkelt känns trevligare. Man undrar ju stilla hur du och andra egentligen mår som bara måste se allt nattsvart och negativt och verkar ha nåt maniskt beteende att ni bara kan och bara ska skriva negativa saker om Apple oavsett vad de gör och vad de stoppar in i iphone, det ska ändå bara vridas till att vara värdelöst fånigt och sågas. Men om HTC/Android gör liknande saker då går det bra utan att klaga.... Märkligt.....


Dr Tinnitus
Citera
2010-06-09, 21:23
  #132
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Var har du hittat den statistiken att 5% av ägarna "klantat till det"?
Vad i ett hypotetiskt påstående förstår du inte?


Citat:
Ursprungligen postat av estone
ch nackdelar det har.
jo precis, det duger gott med en lägre upplösning. Jag tycker att Apple skulle ha skapat två nya modeller en med 4" skärm och en med 3" och som också skulle fått ett betydligt lägre pris. Nu kommer man aldrig att nå den stora massan av mobilanvändare.

Tycker vi lämnar marknadsanalyserna åt experterna tycker du inte det? Apple skrattar nog gott hela vägen till banken som det är.
__________________
Senast redigerad av torrenttobbe 2010-06-09 kl. 21:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback