Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-05, 23:42
  #1
Medlem
Fisksoppans avatar
Hej!

Jag funderar på att sticka iväg till Amalfikusten i Italien för en avslappnad vilosemester. Har kollat bilder därifrån och det ser helt underbart ut med alla hus och höga klippor längs kusten.

Någon som har varit där och vet vilket område som är bäst att bo på?

Tack på förhand!
Citera
2010-06-06, 17:34
  #2
Medlem
osiriz88s avatar
Min moster har vart där en gång. Har inte pratat så mycket med henne om den resan, men hon sa iaf att själva Amalfi-byn är det härligaste stället att bo på.
Citera
2017-07-25, 22:35
  #3
Medlem
Jaha, är det någon som har någon färsk input att komma med rörande denna kuststräcka inklusive Sorrento?
Övergripande restaurangstandard i jämförelse med exempelvis (den i mitt tycke mycket höga) diton på Sicilien?
Prisläge?
Transport från "charmiga" Neapels flygplats? Läste något om en direktbuss som skall vara bra, vad kostar i annat fall en taxiresa till Sorrento?

Annan viktig information. Kan man fortfarande se dessa stackars "EEEeeenzooo!" släpandes tunga Prada-kassar åt sina krävande kvinnor i den fuktiga värmen, eller har ryssarna tagit över?
Hur många människor kan man, på ett ungefär, vänta sig om man åker på utflykt till Capri i augusti?
Citera
2017-07-26, 02:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jaha, är det någon som har någon färsk input att komma med rörande denna kuststräcka inklusive Sorrento?
Övergripande restaurangstandard i jämförelse med exempelvis (den i mitt tycke mycket höga) diton på Sicilien?
Prisläge?
Transport från "charmiga" Neapels flygplats? Läste något om en direktbuss som skall vara bra, vad kostar i annat fall en taxiresa till Sorrento?

Annan viktig information. Kan man fortfarande se dessa stackars "EEEeeenzooo!" släpandes tunga Prada-kassar åt sina krävande kvinnor i den fuktiga värmen, eller har ryssarna tagit över?
Hur många människor kan man, på ett ungefär, vänta sig om man åker på utflykt till Capri i augusti?

Det går inte riktigt att jämföra Campanianskt kök med Sicilianskt. Två olika världar. Betydligt mer ost och mejeriprodukter involverat. Pizza, förstås.
Prisläget är överlag högre.

Svenne-turister, färglatt öststatsfolk och sandal-tyskar intar i regel Amalfikusten under Juni-Juli, medan italienare tar vid under de traditionella industrisemester-veckorna i Augusti.
Capri brukar vara välbesökt ända fram mot mitten av September.
Citera
2017-08-20, 18:12
  #5
Medlem
289s avatar
Hyr bil och åk runt för att uppleva Amalfikusten på bästa sätt. Det är makalöst fint.
Citera
2017-08-20, 19:15
  #6
Medlem
Jag uppskattade min resa mycket. Har länge velat åka dit men det har inte blivit av tidigare. Sorrento, Capri och Amalfikusten kändes liksom som definitionen av tidlöshet. Även de mest svårflirtade och kräsna kapitulerar inför vyerna och atmosfären. Äkta syditaliensk karaktär korsat med tidlös, klassisk lyx av bästa märke.
Citera
2017-08-21, 10:13
  #7
Medlem
Ser helt underbart ut! Hur tar man sig lättast med flyg? Flyger man på Neapel?
Citera
2017-08-21, 17:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wendten
Ser helt underbart ut! Hur tar man sig lättast med flyg? Flyger man på Neapel?

Bor för tillfället i Schweiz och härifrån flyger Easyjet mycket frekvent direkt till Neapel under sommaren. Från Sverige fanns det tidigare inte direktflyg, har inte kollat hur det ser ut i år. Från Kastrup kunde man flyga direkt till Neapel förut i alla fall, antagligen fortfarande.

Annars är det väl tåg i typ tre timmar från Rom som gäller, tror jag(eller så klart mellanlandning någonstans i centraleuropa...).
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-08-21 kl. 17:03.
Citera
2017-08-29, 10:38
  #9
Medlem
Snabbtåget mellan Rom och Neapel tar nästan exakt en timme. Flygbussen från neapels flygplats till centralen tar kanske 25 min, Avståndet är väldigt kort mellan centralen och flygplatsen, men extremt mycket trafik så resan kan säkert ta en timme med. Tipset är att inte bo eller röra sig nära centralen.
Citera
2018-07-05, 12:57
  #10
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Det går inte riktigt att jämföra Campanianskt kök med Sicilianskt. Två olika världar. Betydligt mer ost och mejeriprodukter involverat. Pizza, förstås.
Prisläget är överlag högre.

Svenne-turister, färglatt öststatsfolk och sandal-tyskar intar i regel Amalfikusten under Juni-Juli, medan italienare tar vid under de traditionella industrisemester-veckorna i Augusti.
Capri brukar vara välbesökt ända fram mot mitten av September.

Kan själv varmt rekommendera ett besök på Capri i slutet av april. Motsvarande svensk sommar där då, perfekt för promenader i 20-25 grader och mycket sol, nyutslagna väldoftande blommor, inte så mycket turister då heller.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1213382

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback