Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-06, 03:13
  #13
Medlem
Jag har spelat mycket datorspel sedan sju~ års åldern och är väldigt intresserad av litteratur, så påståendet att litteratur blir tråkigt av datorspel är jag tveksam till.
Däremot är det inte omöjligt att datorspel, på grund utav hur lätt det är att byta mellan olika spel om något blir tråkigt, gör så att personer får koncentrationssvårigheter när man måste lära sig något som man inte är intresserad av.
Citera
2010-06-06, 06:44
  #14
Medlem
KentLangs avatar
Jag har som personen ovanför spelat mycket dator men tycker dock inte att litteratur är intressant. Ändå lär jag mig mycket mer från lärare och skolböcker än från datorspel och det föredras också. Jag vet inte om det är bara jag som tycker så här men enligt mig så har alla former av media sin specifika funktion. Skönlitteratur är enligt mig en utdöende underhållningssätt som inte alls formar människor. Visst kan musik, skönlitteratur och andra media inspirera men det är ju bara vi själva som kan utvecklas av det och effekt av denna utveckling är oftast väldigt subtil och svår att spåra så vi kan ju inte veta om det är litteraturen som har utvecklat oss eller något annat vi har upplevt.

Och innan någon påstår något så tycker jag inte heller att datorspel eller film utvecklar folk. Utveckling är som jag har skrivit tidigare något som bara vi ensamma kan åstadkomma.
Citera
2017-10-15, 15:49
  #15
Medlem
Ja, det är klart att det är svårt att lära sig saker om man gillar att spela datorspel. Att t.ex. bygga gaming-datorer och leta komponenter och kringutrustning för att få bra framerate (fps) och respons i skärm, mus och tagentbord. Det tar tid. Därefter spelandet tar många timmar. Frestelsen att spela datorspel blir såpass stor att man kan komma att skolka från skola/gymnasium. Denna datorspelsfrestelse ger dessutom en njutningsinställning till livet som därefter kan övergå och kombineras med filmtittande och musiklyssnande i timtal också.

En av drivkrafterna att komma ut ur datorspelande/musik/filmtittande och bli en student är att veta att man kan få en bra lön ifall man jobbar med en utbildning i bagaget. Därefter alla, de är ganska många, föräldrar och samhällsdebattörer som säger att utbildning är jätteviktigt, de driver också folk till att studera kurslitteratur som kan anses tråkig för datorspelarna.

Det finns en student i naturvetenskapliga ämnen på en högskola som jag känner, som har spelat datorspel samtidigt som han studerat på högskolan utan avbrott i studierna. Så det går att göra det, om man vill verkar det som. Fast frågan är om man inte som student börjar anse datorspelen som en broms i samhällets utveckling. Vilket jag börjar tro att de är.

Vad tror ni, bromsar datorspelen samhällets utveckling genom att tillfredsställa njutning (hedonism) istället för att datorspelarna ska ta sig an autentiska samhällsproblem?
__________________
Senast redigerad av Katolik2 2017-10-15 kl. 15:50. Anledning: Stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback