Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-04, 10:06
  #1
Medlem
bjo10tons avatar
Ja precis som rubriken så undrar jag vad som är effektivast jogga 5 km eller gå 5 km ganska fort, då jag har kroppsfett på 18% och vill gå ner lite, tränar gym annars 4 gånger i veckan så nu vill man få bort lite fett Självklart drar jag ner på kolhydrater osv.
Citera
2010-06-04, 10:08
  #2
Medlem
Bättre att gå fort 120 min än att jogga i 60 min =) Du orkar nog också lättare gå 120 min istället för att jogga 60min
Citera
2010-06-04, 10:10
  #3
Medlem
Nu gjorde jag misstaget att bara läsa rubriken och sedan svara och av någon anledning så har editera inlägg knappen försvunnit i min webbläsare men i det falet du beskriver är det bättre att jogga.
Citera
2010-06-04, 10:14
  #4
Medlem
bjo10tons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Nu gjorde jag misstaget att bara läsa rubriken och sedan svara och av någon anledning så har editera inlägg knappen försvunnit i min webbläsare men i det falet du beskriver är det bättre att jogga.

tack så mycket, har funderat länge på de efter att jag har hört att man bränner mer fett om man går fortare av någon ja inte minns nu
Citera
2010-06-04, 10:18
  #5
Medlem
Om du joggar och höjer konditionen så ökar också ämnesomsättningen, på det sättet är det bättre.Därför får du också en mer långvarig förbränning. Men det kan säkert vara så att man bränner mer för stunden när man går. Men det är la en mer långvarig förbränning du vill ha?
Citera
2010-06-04, 10:22
  #6
Medlem
bjo10tons avatar
Jag vill försöka få ner kroppsfett så fort som möjligt, men även ett resultat som jag ska försöka behålla.
Citera
2010-06-04, 10:33
  #7
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjo10ton
Ja precis som rubriken så undrar jag vad som är effektivast jogga 5 km eller gå 5 km ganska fort, då jag har kroppsfett på 18% och vill gå ner lite, tränar gym annars 4 gånger i veckan så nu vill man få bort lite fett Självklart drar jag ner på kolhydrater osv.

Det beror på hur dygnet ser ut i övrigt med energiintag/åtgång, men eftersom maximal fettförbränning ligger på ca. 70-75% av maxpuls så är mitt svar löpning med en relativt hög intensitet.
Citera
2010-06-04, 11:08
  #8
Medlem
MrOaikis avatar
Jag kan väl bara tala för mig själv, men förut brukade jag gå snabbt. Väldigt mycket. När jag bytte jobb, och inte hade tid att gå lika mycket, så började jag jogga/springa istället. Och kilona rasade.

Jag tror definitivt du bränner mer, både på kort och lång sikt, om du springer i säg en timme än att du går samma sträcka på två timmar.
Citera
2010-06-04, 11:35
  #9
Medlem
19801s avatar
Jag skulle jogga med MP3-spelare. Tråkigt att bara promenera.
Citera
2010-06-05, 12:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Jag skulle jogga med MP3-spelare. Tråkigt att bara promenera.


Tråkigt att promenera själv kanske. Men med rätt "träningspartner" så är gång ett väldigt roligt och socialt motionssätt. Däremot så tror jag att jogging är att föredra om man har konditionen till det. För oss med obefintlig kondition är långpromenader dock fantastiskt givande om än lite tidskrävande.

Men tiden går fort när man har roligt, så med rätt sällskap är det bara ett problem för de lyckligt lottade som uppfattar tid som en bristvara.
Citera
2010-06-05, 12:46
  #11
Medlem
Prometeuss avatar
Gå tills du har konditionen att varva gång med löpning.
Varva tills du har konditionen att löpa hela tiden.
Löp.

Att springa blir rätt skönt, till slut
Citera
2010-06-05, 13:52
  #12
Medlem
Satsa på joggingen istället om du har konditionen, du ökar ämnesomsättningen som någon tidigare nämnt samt att joggingen i en hög intensivitet är även bra som cardio-träning och för hjärtat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback