• 1
  • 2
2010-06-03, 16:54
Medlem
buyzabas avatar
Hej,

Är på jakt efter en bra advokat inom arvsrätt. Min familj har dock dåligt med pengar, finns det advokater som arbetar på provision? Eller arbetar alla så? Hur bär man sig åt för att hitta en bra sådan? Jag menar att jag vill kunna skicka över en bunt papper gällande ärendet, kvitteringar och hela historian osv. sedan bedömer advokaten om det är värt att gå vidare med, och får i gengäld en provision på ärendet om det vinns. Annars nada / en liten summa.

Det gäller förskinkring från dödsbo, eventuell urkundsförfalskning. Det gäller hundratusentals, och kanske miljoner kronor.

Mina föräldrar vill gå till advokat men känner att det förmodligen kostar för mycket. Jag vet inte hur starka misstankar de har, eller om de bara är giriga eftersom arvet blev så litet som det blev. Men det kan ju vara värt att höra vad en yrkesman tycker om alla papper läggs på bordet...

Sydsverige.

Vänliga hälsningar,
buyzaba
Citera
2010-06-03, 17:08
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Hej,

Är på jakt efter en bra advokat inom arvsrätt. Min familj har dock dåligt med pengar, finns det advokater som arbetar på provision? Eller arbetar alla så? Hur bär man sig åt för att hitta en bra sådan? Jag menar att jag vill kunna skicka över en bunt papper gällande ärendet, kvitteringar och hela historian osv. sedan bedömer advokaten om det är värt att gå vidare med, och får i gengäld en provision på ärendet om det vinns. Annars nada / en liten summa.

Det anses är i strid mot god advokatsed i Sverige att driva mål mot provision.

Däremot kan det ju alltid finnas någon mindre nogräknad och fattig jurist som kan tänkas göra det.
Citera
2010-06-03, 17:16
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det anses är i strid mot god advokatsed i Sverige att driva mål mot provision.

Däremot kan det ju alltid finnas någon mindre nogräknad och fattig jurist som kan tänkas göra det.
Men det är inget olagligt? Vad får man räkna med att betala en bättre jurist i timmen, och hur många timmar kan man tänkas lägga ner på ett sådant fall? Det blir ju säkert en jävla massa timmar för att gå igenom papper, signaturer, bankkonton, inventarier osv. Ingen har ju råd att betala 100.000.....

Edit: Med ingen, menas vanliga dödliga icke-miljonärer.
Senast redigerad av buyzaba 2010-06-03 kl. 17:21.
Citera
2010-06-03, 21:16
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Men det är inget olagligt? Vad får man räkna med att betala en bättre jurist i timmen, och hur många timmar kan man tänkas lägga ner på ett sådant fall? Det blir ju säkert en jävla massa timmar för att gå igenom papper, signaturer, bankkonton, inventarier osv. Ingen har ju råd att betala 100.000.....

Edit: Med ingen, menas vanliga dödliga icke-miljonärer.
Advokater får inte göra upp om betalning i form av procentuell andel av vad parten vinner i en tvist och ta mindre betalt om parten förlorar, helt eller delvis. Det strider mot god advokatsed. Som Mihajlovic var inne på kan det dock finnas en eller annan jurist som är hyfsad på området och som inte lyder under advokatsamfundets regler, som kan tänkas sig något liknande, dvs en jurist som inte är advokat eller biträdande jurist på advokatbyrå. Räkna dock med att få betala något för genomgång av handlingar och en rättslig bedömning. Rådet kan ju bli att inte driva saken vidare, och den genomgången/rådet är det nog ingen jurist som gör gratis om det inte är väldigt enkelt att bedöma.
Citera
2010-06-03, 22:48
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Lite OT men någon som vet varför det inte är förenligt med god advokatsed? Jag känner rent spontant att det är tvärtom (dvs möjlighet att hjälpa även de som inte har pengar).
Citera
2010-06-03, 23:39
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Lite OT men någon som vet varför det inte är förenligt med god advokatsed? Jag känner rent spontant att det är tvärtom (dvs möjlighet att hjälpa även de som inte har pengar).

Det är ju så i USA - där kör man ganska rakt av med contingent fee systemet, som det heter där - alltså att målsägande/kärande får betala en provision på vad han/hon vinner. Däremot brukar de svarande/tilltalande få betala en timtaxa istället.

Anledningen där är att de inte har något utbyggt rättshjälpssystem, något som vi faktiskt har i Sverige.
Citera
2010-06-03, 23:42
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Det är ju så i USA - där kör man ganska rakt av med contingent fee systemet, som det heter där - alltså att målsägande/kärande får betala en provision på vad han/hon vinner. Däremot brukar de svarande/tilltalande få betala en timtaxa istället.

Anledningen där är att de inte har något utbyggt rättshjälpssystem, något som vi faktiskt har i Sverige.

Jo i för sig men ett provisionssystem får också till följd att advokaterna jobbar hårdare. Nu får de sin lön i vilket fall så vad spelar det för roll hur man går in i fallet. Vad är nackdelen med ett provisionssystem?
Citera
2010-06-03, 23:45
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Jo i för sig men ett provisionssystem får också till följd att advokaterna jobbar hårdare. Nu får de sin lön i vilket fall så vad spelar det för roll hur man går in i fallet. Vad är nackdelen med ett provisionssystem?

Att du bara kommer ta dig an säkra fall där du kommer att tjäna mycket, medan tveksamma fall, som kanske är där man behöver juridisk rådgivning som mest, kommer att nerprioriteras, eftersom man inte är säker på att få betalt?
Citera
2010-06-03, 23:48
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Att du bara kommer ta dig an säkra fall där du kommer att tjäna mycket, medan tveksamma fall, som kanske är där man behöver juridisk rådgivning som mest, kommer att nerprioriteras, eftersom man inte är säker på att få betalt?

Helt rätt naturligtvis! Kanske en kombination skulle vara något att satsa på? Om inte annat för att höja advokatlönerna
Citera
2010-06-04, 22:51
Medlem
slabadans avatar
För att vara lite teoretisk så finns det en (eller egentligen två, men i detta fall är bara ett av intresse) möjlighet för advokater att få göra upp om contingency fees, och det är om det är den enda möjligheten för klienten att få s.k. access to justice. Regelmässigt borde det krävas att klienten inte har hemförsäkring (och av någon anledning inte kan anses borde ha haft) eller att tvisten inte täcks av denna, samt att rättshjälp av en eller annan anledning inte kommer ifråga.
Citera
2010-06-05, 00:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Normalt får den förlorande parten betala båda parters kostnader för juridiskt ombud. Rätten skulle därför knappast gå med på den typen av tricks.
Citera
2010-06-05, 02:09
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Normalt får den förlorande parten betala båda parters kostnader för juridiskt ombud. Rätten skulle därför knappast gå med på den typen av tricks.
Varför tror du att rätten skulle bestämma arvode? Naturligtvis skriver den vinnande parten in erforderlig timtaxa, men det finns ju inget som senare hindrar dem att dela på skadeståndet. Ofta jämkas även arvodet för den vinnande parten när dom avkunnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in