• 1
  • 2
2004-04-14, 17:56
Medlem
mind_crazys avatar
Detta blir ett klassikt; Tnk-om-scenario-inlgg.

Jag har funderat ver hur skulle andra vrldskriget ha sett ut, samt eventuellt slutat, om man frn Tyskland sida hade utvecklat jetflygplanet Messerschmitt Me 262 tidigare n vad man egentligen gjorde.

Me 262 var verlgset alla andra flygplan under denna tidsperiod, gllande fart, rckvidd samt stigning. Sen vet jag inte hur det var med manvreringsfrmgan med detta jetplan.

Men lt oss sga att Tyskland tillverkade lika mnga av Me 262 som deras mest anvnda jaktplan Bf 109. Och att detta jetplan anvndes redan i brjan av kriget. Samt att Tyskland forsatte att utveckla detta flygplan under krigets gng.

Skulle d Tyskland ha vunnit "Slaget ver Storbritannien" r 1944?
Hade Luftwaffe erhllit herravldet i luften med detta plan?

Personligen tror jag att herravldet i luftrummet skulle ha varit solklar. Och vore manvreringsfrmgan lika bra som i Bf 109, skulle nog Slaget om Storbritannien slutat p ett helt annorlunda stt.
Men om Tyskland skulle ha "vunnit" andra vrldskriget tack vare detta jetflygplan? Den frgan r jag dock lite osker p.

Ngra ider?
Citera
2004-04-15, 12:52
Medlem
Fonuss avatar
S vitt jag vet s hade Willy Messerchmitt planerna fr ME262 klara redan 1940 men Hitler och Gring frstod sig inte p nymodigheter som jetmotorer. Gring hade ju varit pilot i frsta vrldskriget och "dg det med propellerar d s duger det nu". Messerchmitt frbjds uttryckligen att arbeta med 262an men gjorde det end i smyg.
Nr ME262 slutligen sattes i produktion hsten 1943 s lade sig Hitler i igen och krvde att bevpningen skulle ndras. Hittler ville ha OFFENSIVA vapen och krvde att 262an skulle gras om frn jakt- till attackplan. Den kade vikten av bevpning med bomber eller raketer gjorde att planet blev lngsammare och drmed frlorade sin verlgsenhet.
Endast ett begrnsat antal 262or anvndes som rena jaktplan, d bevpnade med fyra stycken 30mm Mauserkanoner monterade i nosen. Dessa plan var avsevrt snabbare n USAs P51 Mustang. Dessutom gjorde 30mm kanonerna att de kunde ppna eld p skert avstnd frn B29ans .50 kulsprutor.
Sedan r det ju en helt annan sak om fler jetjaktplan hade ndrat krigets utgng. Jag skulle sga frmodligen inte. Tyskland slogs i ett tvfronts krig mot USA och Sovjetunionen, vid den tidpunkten vrldens tv strsta industrinationer. Tyskland med 80 milj. innevnare mot USA med 150 miljoner och Sovjet med ca 2-250 miljoner. Det r nog ren matematik att det inte gr i lngden.
(TigerII var vrldens bsta stridsvagn men fr varje Tiger byggde Ryssarna 100 st T37.)
Citera
2004-04-15, 12:53
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Eftersom jag knner mig s knappologisk ida s mste jag sga Slaget om storbritannien anno 1940...Vid 44 var det vl rtt s ver p Alles Fronten...Om man sger s...

Men resonemanget r frvisso intressant...Nazisterna var ju rtt s bra p inortodoxa lsningar nr det gler krigsmaskiner...Lyckligtvis saknades resurser...Sen har jag en liten egen teori om att ingengrerna var rtt sugna p att visa Der Fuhrer hur smarta dom var s att man frevisade en massa prylar som inte var praktiskt genomfrbara...Och gamle Adolf bidde njd och ingenjrerna slapp parta loss i koncentrationslger...

Men tillbaks till mnet...Det r ju en hel massa Om hr...Om tyskarna hade kommit p jetjakten i tid, Om planen hade haft kapacitet att ta sig in ver England, Om dom hade haft samma manverfrmga som Me109 osv...Och Om man svara ja p alla dessa "Om" s skulle givetvis tyskarna ha segrat i slaget om storbritannien...Sen om denna seger skulle ha lett till en total seger r ju en annan frga...Man har en hel del andra faktorer att ta med...Resurser, Adolfs tilltagande paranoia och allmnna hopplshet som fltherre...Dessutom s skulle det vl inte ha drjt s lnge innan de allierade hade stoltserat med alldeles egna sm reaplan...Spioneri i krig r ju rtt vanligt...
Citera
2004-04-15, 13:27
Bannlyst
En annan sak som mer eller mindre avgjorde slaget om de brittiska arna var dock ngot s pass simpelt som ett enda ensamt tyskt flygplan.
Visst spelade fler faktorer in, men detta ensamma bombplan spelade strst roll i avgrandet.

Tyskarna hll p att bomba snder alla Spitfire-fabriker och andra fabriker i sdra England och britterna sjlva ansg att de endast hade resurser och plan kvar att st emot hunnern i ca. 2 veckor till, sedan var de frlorade.
D... Ett tyskt bombplan p vg in ver england frvirrade sig i dimman och kom ur kurs.
Planet missade helt sitt ml, men nr de ftt sikt var de i nrheten av London.
De insg att de var lngt ifrn sitt ml, s de slppte bomberna ver London istllet.

Churchill & grabbarna lt som hmnd skicka en bunt flygare p ett i det nrmaste sjlvmordsuppdrag att bomba Berlin som hmnd.
Skadorna blev minimala, men hmnden tog skruv och Hitler & the funky boys blev tokiga.
S tokiga att de genast bytte taktik i england och slutade att bomba fabriker, till frmn fr att skicka 300 bombplan och 600 jaktplan mot civila ml i London.

Sledes fick fabrikerna i sdra England en vlbehvd paus och fick upp produktionen av jaktplan igen.
Och sledes kunde de terigen utmana de germanska herrefolket.
Citera
2004-04-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Detta blir ett klassikt; Tnk-om-scenario-inlgg.

Jag har funderat ver hur skulle andra vrldskriget ha sett ut, samt eventuellt slutat, om man frn Tyskland sida hade utvecklat jetflygplanet Messerschmitt Me 262 tidigare n vad man egentligen gjorde.

Me 262 var verlgset alla andra flygplan under denna tidsperiod, gllande fart, rckvidd samt stigning. Sen vet jag inte hur det var med manvreringsfrmgan med detta jetplan.

Men lt oss sga att Tyskland tillverkade lika mnga av Me 262 som deras mest anvnda jaktplan Bf 109. Och att detta jetplan anvndes redan i brjan av kriget. Samt att Tyskland forsatte att utveckla detta flygplan under krigets gng.

Skulle d Tyskland ha vunnit "Slaget ver Storbritannien" r 1944?
Hade Luftwaffe erhllit herravldet i luften med detta plan?

Personligen tror jag att herravldet i luftrummet skulle ha varit solklar. Och vore manvreringsfrmgan lika bra som i Bf 109, skulle nog Slaget om Storbritannien slutat p ett helt annorlunda stt.
Men om Tyskland skulle ha "vunnit" andra vrldskriget tack vare detta jetflygplan? Den frgan r jag dock lite osker p.

Ngra ider?

Nja, 262:an var en utprglat interceptor som var framtagen fr att anfalla allierade bombplan, och det hade inte srskilt bra manveregenskaper. Det var faktiskt underlgset de vanliga propellerjaktplanen i rena "dogfights". Bevpningen med fyra 30 mm kanoner var dessutom inte srskilt bra med tanke p kanonernas lga eldhastighet. Desto bttre fungerade dretmot de R4M raketer som planen utrustades med. Dessa skts i salvor och sprngde bombplanen i smbitar. Tyskarna hade ven mlskande robotar p gng men dessa hann man inte brja serietillverka nnan krigsslutet.

Messerschmitt hade dock en enmotorig prototyp p gng som skulle ha en toppfart p 1000 km/h som dremot skulle varit ett utmrkt jaktplan i rena luftstrider, USA tog ver den prototypen och anvnde dem som grund nr man byggde F86 Sabre, det plan som spade skiten ur MiG 15 ver Korea.
Citera
2004-04-15, 15:57
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Eftersom jag knner mig s knappologisk ida s mste jag sga Slaget om storbritannien anno 1940...Vid 44 var det vl rtt s ver p Alles Fronten...Om man sger s...

Du har s rtt s. Sjlvklart utspelade sig "Slaget om Storbritannien" r 1940. "My mistake"

Citat:
Ursprungligen postat av darth
Messerschmitt hade dock en enmotorig prototyp p gng som skulle ha en toppfart p 1000 km/h som dremot skulle varit ett utmrkt jaktplan i rena luftstrider, USA tog ver den prototypen och anvnde dem som grund nr man byggde F86 Sabre, det plan som spade skiten ur MiG 15 ver Korea.

Det r ju ocks ett "OM" scenario... tnk OM Tyskland hade utvecklat Me 262 under krigetsgng. S som du skriver, darth, hade man en prototyp p gng med en otroligt hg hastighet. Tnk om denna model han ut p "marknaden" innan kriget tog slut. Raketer + hg hastighet skulle verkligen ha gynat tyskarna i luften.
Citera
2004-04-16, 20:32
Bannlyst
Slaget om lufthrvldet var ju det som slutgiltigen avgjorde kriget,om Messerschmitt 262 hade kommit tidigare i krigets skede, s hade det nog med strsta sannolikhet frlngt kriget med flera r,men vunnit hade dem knappast pga Hitlers envishet att sjlv lgga sig i och styra stora som sm militra detaljer utan hnsyn till sina generalers synpunkter,fr att inte tala om paronian mot krigsslutet.

Tyskarna var ju oerhrt framgngsrika p tekniska invationer under kriget,tex Flygplan ,Raket forskning som ledde fram till V1 och V2 raketerna ,dock till ett Oerhrt pris , 100 000 tals slavarbetare tvingades arbeta under omnskliga och fruktansvrda frhllande i gigantiska underjordiska industri bunkrar ,tex mittelwerke i Nordhausen ,dr bla V1 och V2 raketerna monterades

en lnk om detta finns p :http://www.v2rocket.com/start/start.html
Citera
2004-04-26, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ett tyskt bombplan p vg in ver england frvirrade sig i dimman och kom ur kurs.
Planet missade helt sitt ml, men nr de ftt sikt var de i nrheten av London.
De insg att de var lngt ifrn sitt ml, s de slppte bomberna ver London istllet.

Churchill & grabbarna lt som hmnd skicka en bunt flygare p ett i det nrmaste sjlvmordsuppdrag att bomba Berlin som hmnd.
Du har rtt, thompa, att det var krigsfrbrytaren Churchill som startade den terrorism som utan effekt p krigets utgng, kom att mrda miljoner civila och elda upp europas kulturarv.

Hade Me262 (svalan) kommit ett r tidigare, s hade Tyskland vunnit kriget! Man lyckades i krigets slutskede tilverka 2000 jet- och raketplan. Med ett rs tidigare startdatum s hade siffran varit 20 000 fre maj 1945! Me262 var totalt verlgsen. Det finns bara enstaka incidenter dr allierade flygare lyckades skjuta ned nt tyskt jetplan, pga total kvantitativ verlgsenhet och oftast under landning.

Det var faktiskt professor Messerschmidt sjlv som fresprkade Me262 som jaktbombare (JaBo). Det hade ocks varit tt mycket effektivt vapen om det som Hitler hoppades kunde ha satts in fr frsta gngen vid Normandie. Trots allt var det utvecklingen av jetmotorerna, inte anpassningen till jaktbombare, som frsenade utvecklingen. Problemet med motorer prglade hela det tyska jetprogrammet nda till krigsslutet. Och de jetplan som byggdes hade nackdelen att de endast kunde accelerera lngsamt, ven om tophastigheten var hg. Drfr var raketplanen vrdefulla, fr att de inom ngra minuter efter start kunde n upp till de hgtflygande allierade terrorbombplanen. Efter kriget, nr jetmotorn utvecklats ytterlgiare, s tappade raketplanet sin frdel (om n vrldens hittills snabbaste flygplan nnu r ett raketplan)

Briternas jetplan var f.. bde senare och underlgset!
Citera
2004-04-26, 01:57
Medlem
Azraels avatar
Novotny, R.I.P...
Citera
2004-04-26, 20:18
Medlem
Mnga skickliga tyska piloter dog ju pga problem med jetmotorerna, tex Nowotny som Azrael ppekade. Nr det gller hitlers insistering p att gra det till bombplan s frsenade detta bara utvecklingen med ngra veckor.
Citera
2004-04-30, 20:19
Medlem
Hade tyskarna utvecklat 262 tidigare s hade UK skyndat p utvecklingen av sitt jetplan Meteor och sedan ntt jmvikt i luften igen

snackats mycket p althistory.net om just detta. Tyvrr r diskussionssidan nere av nn anledning

Hade inte tyskarna vergtt till att bomba stder hade RAF flyttat sina jaktplan norrut och frberett sig fr invasionen. Fr att den skulle lyckas var tyskarna beroende av tur. Engelsmnnen hade snt varenda bombplan mot flottan och luftwaffe piloterna hade d haft tre saker att vlja p. 1. bomba och skydda ev brohuvuden och drmed lmna luften ppen ovan skeppen fr RAF. 2 anvnda jaktplanen mot bombarna och d hade RAFs jakt attackerade dem 3. attackera jaktplanen och d lta bombplanen vara. Hur mnga plan luftwaffe n hade var det omjligt fr dem att gra alla tre

Dessutom var det Rehnprmar som skulle anvndas i invasionen och d rcker det fr jagare att kra fort frbi fr att svallet skulle snka dessa btar. Kriegsmarine hade inte tillrckligt med u-btar eller vervattensfartyg fr att skydda invasionsflottan mot Home fleet
Citera
2004-07-18, 21:09
Medlem
Strayns avatar
hmmm...

Citat:
Ursprungligen postat av Fonus
(TigerII var vrldens bsta stridsvagn men fr varje Tiger byggde Ryssarna 100 st T37.)

Menar du inte T-34/76 eller T-34/85?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in