Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-02, 20:57
  #1
Medlem
Jag får fnatt av att sitta hemma från gymmet, så antingen blir det så att jag splittar så jag i princip kör en muskel per pass, eller så kör jag med bestämda vilo dagar.

Kanske inte spelar någon roll om musklerna är vana vid att tränas men vad är cirkus minimum återhämtnings tid egentligen, antar att detta är individuellt som allt annat men borde finnas ett snitt tycker jag?

Om någon har studier på detta som är vettiga så vill jag gärna läsa dem.

träningen sköts bra, kosten sköts också bra, hur optimal blir då återhämtningen? 24h, 48h, 72h, mer?

Så hur länge vilar du innan du bryter ner din muskel igen?
Citera
2010-06-02, 21:00
  #2
Medlem
General987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crankshaft5
Jag får fnatt av att sitta hemma från gymmet, så antingen blir det så att jag splittar så jag i princip kör en muskel per pass, eller så kör jag med bestämda vilo dagar.

Kanske inte spelar någon roll om musklerna är vana vid att tränas men vad är cirkus minimum återhämtnings tid egentligen, antar att detta är individuellt som allt annat men borde finnas ett snitt tycker jag?

Om någon har studier på detta som är vettiga så vill jag gärna läsa dem.

träningen sköts bra, kosten sköts också bra, hur optimal blir då återhämtningen? 24h, 48h, 72h, mer?

Så hur länge vilar du innan du bryter ner din muskel igen?
Det är ganska optimalt att köra en muskel grupp fokuserad i veckan på mer "nybörjar - svensson" nivå för det ska bli effektivt

Rätta mig om jag har fel, det är 16 dagar för en muskel ska kunna bli upp till 100% återhämtad? men efter 48 timmar ska de va möjligt att träna den "effektivt" igen.

mvh
__________________
Senast redigerad av General987 2010-06-02 kl. 21:03.
Citera
2010-06-02, 21:01
  #3
Medlem
Thomaspunkts avatar
Mellan 1-3 dagar oftast. Men ibland blir det upp emot 6-7 dagar. Beror på dagsformen
Citera
2010-06-02, 21:02
  #4
Medlem
48 timmar, man hade ju MVG på styrkestäningsprovet i ettan ^^
Citera
2010-06-02, 21:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Mellan 1-3 dagar oftast. Men ibland blir det upp emot 6-7 dagar. Beror på dagsformen

okej, det var en ganska stor skillnad där.

Jag kan inte träna ben just nu så jag vill köra en 2 splitt.

hur hade du kört ett sånt upplägg just angående vilan,

gympass 1 - vila - gympass 2 - vila - gympass1 - vila - osv.

det blir ju ändå dugligt med tid emellan passen?
Citera
2010-06-02, 21:16
  #6
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crankshaft5
okej, det var en ganska stor skillnad där.

Jag kan inte träna ben just nu så jag vill köra en 2 splitt.

hur hade du kört ett sånt upplägg just angående vilan,

gympass 1 - vila - gympass 2 - vila - gympass1 - vila - osv.

det blir ju ändå dugligt med tid emellan passen?
Jo men det är så min split är. Blir ofta att jag kör axlar, triceps, biceps, baksida lår och korsrygg 2 dagar efter varandra.

Som du har planerat att köra fungerar utmärkt, jag körde så under nästan 9 månader och gillar det skarpt.
Citera
2010-06-03, 19:15
  #7
Medlem
Jag kör 1,2,3,vila,1,2,3vila osv. Alltså 3split, med rullande schema. Ibland tar jag extra vilodagar, ibland inte. Kör på känn.
Citera
2010-06-03, 19:18
  #8
Medlem
Dreass avatar
Rygg och ben på måndag, tisdag är det axla, bröst triceps, onsdag vila, torsdag rygg och ben, fredag bröst,axlar, triceps, mage, biceps och övre ryggen. Så 3 dagar vila blir det ungefär.
Citera
2010-06-03, 19:48
  #9
Medlem
megablast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Rygg och ben på måndag, tisdag är det axla, bröst triceps, onsdag vila, torsdag rygg och ben, fredag bröst,axlar, triceps, mage, biceps och övre ryggen. Så 3 dagar vila blir det ungefär.

Dreas funkar de bra för dig att köra samma muskel grupp 2 gånger i veckan?

Jag har kört hårt med att bara ta en muskelgrupp i veckan, kanske är för lite.
Citera
2010-06-03, 21:06
  #10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megablast1
Dreas funkar de bra för dig att köra samma muskel grupp 2 gånger i veckan?

Jag har kört hårt med att bara ta en muskelgrupp i veckan, kanske är för lite.
Japp, det funkar super. Betydligt bättre än när jag körde en gång. Har ju dragit ner på antalet övningar per muskelgrupp, kör bara 1övning per muskelgrupp ungefär, fast då tunga basövningar vilket ger kringliggande muskler pisk. Du får kolla in i journalen för lite mer info eller fråga här.
Citera
2010-06-03, 21:14
  #11
Medlem
Att träna igenom musklerna 2 ggr/veckan med lite lägre intensitet istället för att köra 1 gång/veckan med många set och övningar ger bättre resultat för mig iaf
Citera
2010-06-03, 21:22
  #12
Medlem
SiSeniors avatar
Jag vilar dom 96 timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback