Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-02, 11:12
  #1
Medlem
Storblottarns avatar
Hej!

Jag har börjat med löpning och har en del frågor jag skulle vilja ha svar på. Så ni som springer mycket kanske kan hjälpa mig?

Jag har inga riktiga löparskor utan kör i ett par vanliga allt i ett skor, eller vad man ska kalla dom. Tycker det är så dyrt med riktiga skor. Så jag antar att det är därför jag får så ont i både knä och smalben efter jag sprungit bara dryga kilometern? Jag misstänker därför att jag måste lägga ut pengar på ett par bra joggingskor.

Hur väljer man rätt skor för sina fötter? Jag har märkt att jag är ganska tung i nedslaget av fötterna när jag joggar, så jag antar att det också har sin påverkan på knä och leder? Sedan tror jag att mina fötter lutar en bit inåt också, så borde jag rådfråga någon så att jag verkligen får rätt skor? Jag vill gärna inte lägga ut 1500 kr på ett par skor som sedan inte alls funkar för mina fötter, för man kan väl knappast lämna tillbaks dom efter man sprungit i dom ett par ggr?

Jag har tänkt att springa både i spåret och på asfalt. Målet är att klara av halvmaran om ett par månader och jag skulle vilja ha ett par skor som jag dels kan träna med på de underlagen jag nämnde och också kunna använda då jag springer halvmaran.

Hur gör ni när ni väljer rätt skor? För bara för att ett märke är bra betyder väl inte att det passar alla fötter eller?
Citera
2010-06-02, 11:23
  #2
Medlem
wwlovers avatar
Jag skulle rekommendera att du går in på närmsta löplabb. Där får du springa på band medan de filmar dina fötter och analyserar nedslaget så ni får en bild av hur du springer --> vilka skor du behöver. Där finns skor för allt möjligt. Prislappen brukar väl inte överstiga 2000 tror jag. Så kika in Löplabbet, vet ej hur vanliga de är dock. Jag själv köpte bara ett par skor för 600 spänn som jag har sprungit med men jag har ju inte heller fått ont.

Tungt nedslag borde man kunna "springa" bort. Prova att inte gå så högt upp med benen, utan satsa på att benen ska gå mer framåt än uppåt, slicka marken. Svårt att förklara, men lycka till.

Jo, skor är dyrt!
Citera
2010-06-02, 11:53
  #3
Medlem
När jag har köpt skor har det varit i butiker där man kan använda skorna i fyra veckor och då avgöra om de funkar för en.
Jag har bara haft Asics men även provat Nike, Reebok, Puma mfl.

Nu har vi inte Löplabbet här i Halmstad vad jag vet, men om det finns ett sånt där du bor är det helt klart värt ett besök.
Tror nog du ska räkna med att lägga ut minst en tusing på skor.
Citera
2010-06-02, 12:23
  #4
Medlem
anderssonskanss avatar
Mina skor fick jag för 400 på en rea och de fungerar bra. Men då springer jag nog inte så mycket som du. 2000 är nog vart det, du slipper skador som förstör nöjet med alltihop.
Benhinneinflammation och knäskador är väldigt vanligt om man har dåliga skor.
Citera
2010-06-02, 13:15
  #5
Medlem
Storblottarns avatar
Jag har insett att jag får lägga ut en slant på ett par bra skor, men det tycker jag det är värt också. Tycker det är riktigt skoj att springa så ett par bra skor lär ju vara ett måste.

Vi har tyvärr inget Löparlabbet här i Västerås där jag bor, men däremot har jag sett att dom har något liknande på Team Sportia vid skoavdelningen. Det kanske funkar likadant?
Citera
2010-06-02, 13:28
  #6
Medlem
anderssonskanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storblottarn
Jag har insett att jag får lägga ut en slant på ett par bra skor, men det tycker jag det är värt också. Tycker det är riktigt skoj att springa så ett par bra skor lär ju vara ett måste.

Vi har tyvärr inget Löparlabbet här i Västerås där jag bor, men däremot har jag sett att dom har något liknande på Team Sportia vid skoavdelningen. Det kanske funkar likadant?

Det tror jag att det gör om jag inte minns helt fel.
Citera
2010-06-02, 13:31
  #7
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssonskans
Det tror jag att det gör om jag inte minns helt fel.
Right! Då drar jag dit imorron och fixar allt.
Citera
2010-06-02, 13:34
  #8
Medlem
onceuponatimes avatar
Du upptäcker rätt snabbt ifall affären har kunskapen du behöver.
De flesta seriösa butikerna brukar vara helt ok i att ta fram ett par lämpliga skor

Man kollar mest på din vikt, fotstruktur (plattfot osv..) och om du har någon form av pronation.

Sen så låter det som att du inte är en som löper tillräckligt mycket för att behöva de allra dyraste skorna oavsett hur seriösa skor du vill ha (sen kan du behöva det av lite andra faktorer). Tänk på att löparskor är lite av en färsk vara.


Men som sagt du kan i stort gå in i vilken sportaffär som helst säga att du vill ha ett par löparskor och sen fråga om de har ett band du får springa på där de analyserar ditt löpsteg. Kör hårt i spåret.
Citera
2010-06-02, 16:07
  #9
Medlem
Magnanimitys avatar
Tycker absolut att du ska ta hjälp av personalen i en butik med löpband och kamera, eller något liknande. Som flera här har sagt så märker du om personen är kunnig.

Fast jag gjorde så och åkte tyvärr på en nit. Mina Adistar-dojor är perfekta och jag får inte längre de smärtor som jag brukade få, men det är tyvärr så att stenar hela tiden fastnar mellan dämparna: http://www.shoes.com/productimages/S...AEC1041459.jpg

Ett riktigt dumt konstruktionsfel. De måste ha testat skorna i lab och på vanliga löpbanor/band och inte kommit på problemet. Så jag hade inte rekommenderat såna iaf.

Bra skor behöver inte kosta mer än 600 kr om du inte väger extremt mycket, springer väldigt långa sträckor eller har nåt konstigt stegfel. Har du ett neutralt steg eller pronerar så kommer du billigt undan.
__________________
Senast redigerad av Magnanimity 2010-06-02 kl. 16:09.
Citera
2010-06-02, 23:25
  #10
Medlem
groovesnuss avatar
Nu när pundet är lågt så kan man göra klipp på nätet. Jag kör t ex med Asics Gel Kayano, brukar byta efter 9-10 månader (120-130 mil). Kostar i Sverige 2000 kr men på http://www.soleobsession.co.uk/index.php kan jag få hem dom till Sverige för 100 pund (89.99 + 10 i frakt).
Det blir 1200 spänn...
Citera
2010-06-02, 23:43
  #11
Medlem
Köpte ett par Nike skor för 999:- nedsatt från 1395! Hade dessutom 500kr presentkort sedan julafton så det blev ett kap!

I och med att du är tung så kan de vara bra att köra med en heldämpad sula. Med joggningskor så är det oftast att kvalite motsvarar priset.
Om man inte springer så mkt så kan du hitta ett bra skor för 600-700 men springer man en del och längre sträckor så är en heldämpad sula att rekommenderas.

Men som sagt, butikspersonal vet bäst så fråga alltid!
Citera
2010-06-03, 00:53
  #12
Medlem
Krafses avatar
Att foten dimper i marken hårt kan bero på att du tar för stora kliv i förhållande till färdhastigheten.

Det råder nästan lite hysteri kring skor tycker jag. Skador och problem skylls direkt på skorna men ofta visar det sig att det endast beror på fel springteknik.
Spring inte vidare om du stampar, försök först hitta en bättre teknik. Men visst, lite trail & error måste man pina sig igenom, men du måste vara försiktig och inte pressa dig trots att det klampar. Jag lovar dig, det ÄR, för vem som helst, möjligt att springa effektivt och utan klampande.

Landa med fötterna _under_ kroppen, inte långt framför. Du kan behöva springa mer på mittfoten eller rent av framfoten, (tar dock hårt på hälsenor och vader) men detta är bra då du kan utnyttja fotledernas fjädrande effekt bättre, istället för att knäna ska ta alla stötar och vridningar.

Ha något böjda knän när foten dimper i marken. Raka knän brukar resultera i att man landar med fötterna för långt fram och då stampar man. En bra löpare kan se lite kortare ut än han är just pga de böjda knäna. Nu ska du iofs inte överdriva det, se bara till att inte sätta ner foten framför dig med rakt ben.

Titta inte på fötterna. Spring bara och försök hitta "the magic spot" då du springer mjukt och skönt. Lyssna gärna på fötterna också, det ska inte låta mycket om dina fötter.

Håller med de andra förresten, kolla gärna upp ditt löpsteg och om du pronerar och sånt. Detta är inte mitt område riktigt, jag springer främst sprint och då håller jag mig på framfötterna så de sneda belastningarna tas mest upp av fotlederna, så jag har aldrig behövt bry mig så mycket. Men det är jävligt viktigt ändå det måste jag säga, snedbelastningar som går upp i knäna, det trycker ju extra hårt på menisker och sånt, lägger man då till för stora kliv OCH att man sätter ner foten med raka knän, så blir det som att åka på en smörgåsmacka rakt till doktorn.

En sak som jag dock inte håller med om, är det där om att kasta fram benen och "dra sig fram", då får du, iaf om du springer lite snabbare, problem med musklerna i ljumsktrakten. Detta har jag själv haft problem med när jag sprang med fel teknik, (även i lägre hastigheter) så jag vet hur stor skillnaden är på fel teknik vs rätt teknik.

Försök istället att "trycka dig uppåt/framåt". När du tryckt ifrån med en fot, så kan du utnyttja den rörande massan i benet (det känns så iaf, svårt att förklara) för att trycka fram knäet igen. Du lyfter i princip bara foten en bit bakom dig (typ upp mot rumpan) så kan du få fram knäet UTAN att sparka fram underbenet. Och det är bra.

Kolla gärna slow-motion videor i profil när de springer, notera då hur knäna trycks framåt i princip automatiskt efter att foten lyfts upp lite.

Bra video här: http://www.youtube.com/watch?v=b3Nt4WgQed8

Här går det lite snabbare: http://www.youtube.com/watch?v=sFhoD...eature=related

Du ser att han tar ut löpsteget lite mer då det går fortare, men principen är samma. MEN kom ihåg att inte ta större kliv än du klarar av. Som sagt, sparka aldrig fram benen. Det är ju då, om man tar större kliv än man borde, som man börjar klampa eftersom foten dimper i marken för långt fram. Man brukar väl säga att man ska rätta löpstegets längd efter hastigheten och inte tvärtom.

Nu pallar jag inte att skriva mer! Jo en sak till, läs på som attan om "pose running" och "barefoot running". Ta dock viss information med en nypa salt (Även det som jag skriver! Allt jag skriver kanske inte passar dig.) tills du personligen, genom erfarenhet är övertygad om att det är bra tips. En del "proffs" sprider rent farliga råd (exempelvis det där om att dra sig framåt) så lyssna på din egen kropp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback