2010-06-08, 15:18
Medlem
Om man äns tänker tanken på att köpa ormar för att släppa ut i naturen eller undrar om flygande ekorrar har det nog gått för långt....
Citera
2010-06-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedwind
Om man äns tänker tanken på att köpa ormar för att släppa ut i naturen eller undrar om flygande ekorrar har det nog gått för långt....
Word

Ren idioti att ta djur från andra sidan jorden och sätta in i Sverige. Se hur det gått för svenska flodkräftan, hur det gått med ormar i Everglades, vad råttor gjort i världen, vad en ny musselart ställer till med på västkusten, vad jättekrabban gör utmed norra delen av Norska kusten, vad mårdhunden kan ställa till med om den lyckas etablera sig i Sverige, vad mördarsnigeln ställer till med för förtret, vad... ja man fortsätta flera A4-sidor med exempel på inplanterade, medvetet eller av olycka, arter som vänt upp och ned på hela ekologiska balansen. Inte minst eftersom de kan ta med sig sjukdomar som slår ut släktingar eller att de helt enkel konkurrerar ut likartade arter och inte har några direkta fiender i som håller ner populationerna.
Citera
2010-06-08, 16:01
Medlem
Antagligen har vi en mycket sjuk man att göra med.. Sök hjälp eller flytta utomlands om du nu så gärna vill ta del av fler slemmiga djur..
Citera
2020-04-06, 00:32
Medlem
bunjackens avatar
En bump men som flera har sagt en mycket idiotisk ide även om djuren rent överlevnadsmässigt skulle klara sig skulle gissa att den bästa orm att sätta ut men totalt livsfarligt är vissa arter ur skallerormssläktet de lever som vår huggorm mer eller mindre och är biologiskt huggormar med kategori näsgropsormar de kan se en mus via temperaturförändringar.

Snokar kan klara sig också men det kan få förödande konsekvenser

Se på kanadagåsen den togs in ifrån kanada för många år sen och den trivs dock kan de vara aggressiva och skitar ner mycket och äter säkert upp en massa som inte bör ätas upp
Citera
2020-05-12, 23:42
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
Läste att ngn hade släppt ut en sköldpadda i malmö förra året och den lever fortfarande, så jag fick en idé att göra så fast med ormar.
Upplysningsvis så är det olagligt att släppa ut djur i den Svenska naturen.

Vattensköldpaddorna äter många duniga and-ungar. Jag har sett en stor rödörad sköldpadda bita en liten andunge i två delar. Blodigt.

Utsläpp av främmande arter stör den naturliga balansen i Svensk natur och ibland konkurerar främmande arter ut Svenska arter. Ibland sprider främmande arter sjukdomar till djuren i vår natur.

Rent hypotetiskt: Arter som kommer från länder med liknande klimat som Sverige har en hypotetisk förmåga att överleva i Svensk natur.
Meeen... Svensk natur behöver inte förändras, vår natur är bra som den är.
Citera
2025-10-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
Vad finns det för ormar (helst inte för giftiga) som klarar svenskt klimat?
Tänkte liksom köpa lite ormar och släppa ut i skogar, tror ni även att flygande ekorrar klarar svenskt klimat?

Varför om jag får fråga, är ju helt BIG NO i reptil världen.
Citera
2025-10-26, 22:58
Avstängd
Svaret är enkelt ormar som finns i nästan hela Canada Alaska Minnesota Wisconsin Illinois
Siberien o Mongoliet kommer att klara sig bra här - det är bara att åka dit o leta

Colorado borde också funka
Citera
2025-10-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Svaret är enkelt ormar som finns i nästan hela Canada Alaska Minnesota Wisconsin Illinois
Siberien o Mongoliet kommer att klara sig bra här - det är bara att åka dit o leta

Colorado borde också funka

Rödsidig strumpebandssnok introducerades tydligen i Sverige på 1800-talet. Eventuellt finns den i Halland. Och rödsidig strumpebandssnok kommer just från Nordamerika.
Citera
2025-10-27, 22:49
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag vill inte ha några andra ormar än huggormar, snokar, strumpebandsnokar eller andra passande ormar i Sverige.

Små huggormar är så söta, när de i panik ringlar sig över cykelvägen för att ej bli manglade.

Jag tvärnitar, för att ej köra över de små rackarna.

Att ta upp en av dem och pussa den på munnen, är nog ej min sak, för då skulle jag svullna upp i halsen och dö av bettet.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-27 kl. 23:09.
Citera
2025-10-29, 07:09
Medlem
Det är väll mer eller mindre bara ormar som går i "ide" eller vad det heter som klarar sig i kalla områden som Sverige?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in