Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-05, 16:16
  #4549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Fältlinjerna bildar cirklar kring ledarna. Rita en cirkel med centrum i varje ledare med en radie sådan att den går genom mittpunkten.

Ta nu högerhanden och krök fingrarna runt en tänkt toapappersrulle. För de tre ledarna där strömmen går in i pappret riktar du din utsträckta tumme in i pappret. Dina krökta fingrar pekar nu medurs längs cirklarna. För dessa ledare går alltså strömmen medurs i cirklarna. Det motsatta gäller för den ledare där strömmen går ut ur pappret.

Titta nu i mittpunkten. Hur pekar fälten från de fyra ledarna?


https://www.pixeltopic.com/image/sihujnhgmykysoq/

Tillämpar samma princip och får att de två övre adderas och påverkar den undre. Dock är lösningen 4,0 mikrotesla, vilket innebär att de inte tagit hänsyn till att avståndet mellan den övre vänstra och nedre högra är sqrt(2*0,3^2). Är mitt svar fel? Bifogar bild på min beräkning.

https://www.pixeltopic.com/image/shozwnklvndzhmv/
Citera
2016-12-06, 15:04
  #4550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag förstår att ett emissionsspektrum visar de våglängder som ett visst ämne avger, alltså kommer våglängderna att synas som färgade linjer i spektrumet. Jag förstår även att ett absorptionsspektrum visar de våglängder som ett ämne absorberar, därför kommer alla våglängder som ämnet absorberar att synas som svarta streck i spektrumet. Jag förstår dock inte varför det i ena fallet sker en absorption medan de i andra fallet sker en emission. Det är väl elektroner som exciteras i båda fall?


Ingen som har någonting att säga?
Citera
2016-12-06, 16:16
  #4551
Medlem
När blir felvisningen som störst om man har en kompassnål som påverkas av en elledning (likström)? Om ledningen är x meter under kompassen när man tar ut riktningen, hur ska dennas magnetfält vara riktat för att ge en så stor avvikelse som möjligt? Kompassens magnetfält är väl riktat i nord-sydlig riktning, borde inte ledarens magnetfält vara riktad i syd-nordlig riktning så att fälten "subtraheras" från varandra så mycket som möjligt?
Citera
2016-12-06, 21:52
  #4552
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
När blir felvisningen som störst om man har en kompassnål som påverkas av en elledning (likström)? Om ledningen är x meter under kompassen när man tar ut riktningen, hur ska dennas magnetfält vara riktat för att ge en så stor avvikelse som möjligt? Kompassens magnetfält är väl riktat i nord-sydlig riktning, borde inte ledarens magnetfält vara riktad i syd-nordlig riktning så att fälten "subtraheras" från varandra så mycket som möjligt?

En kompassnål visar ingen storlek, enbart riktning. Med maximal avvikelse torde således menas maximal avvikelse i riktning, inte i storlek.
Citera
2016-12-07, 08:15
  #4553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
En kompassnål visar ingen storlek, enbart riktning. Med maximal avvikelse torde således menas maximal avvikelse i riktning, inte i storlek.

Jag menade riktning, såklart. Kompassmålet pekar ju i nordsydlig-riktning, ska då ledarens magnetfält vara riktat i sydnordlig-riktning för maximal avvikelse?
Citera
2016-12-07, 08:16
  #4554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
https://www.pixeltopic.com/image/sihujnhgmykysoq/

Tillämpar samma princip och får att de två övre adderas och påverkar den undre. Dock är lösningen 4,0 mikrotesla, vilket innebär att de inte tagit hänsyn till att avståndet mellan den övre vänstra och nedre högra är sqrt(2*0,3^2). Är mitt svar fel? Bifogar bild på min beräkning.

https://www.pixeltopic.com/image/shozwnklvndzhmv/

Någon som har en tanke?
Citera
2016-12-07, 18:31
  #4555
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag menade riktning, såklart. Kompassmålet pekar ju i nordsydlig-riktning, ska då ledarens magnetfält vara riktat i sydnordlig-riktning för maximal avvikelse?

Jo men jag tänkte att om ledarens magnetfält är mindre än jordens magnetfält (vilket känns troligt?), så kommer det ju inte märkas någon skillnad över huvud taget om du placerar dem så. Kompassnålen kommer fortsätta peka i exakt samma riktning.
Å andra sidan, om det inte är väldigt troligt att antagandet att jordens magfält är betydligt större stämmer, så är det väl den största avvikelsen du kan få att kompassnålen gör en 180-sväng, så som du tänkte. Så jag vet inte. Men det känns som att de söker att fälten ska vara ortogonala, vinkelräta, mot varandra i jordplanet.
Citera
2016-12-08, 17:25
  #4556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
https://www.pixeltopic.com/image/sihujnhgmykysoq/

Tillämpar samma princip och får att de två övre adderas och påverkar den undre. Dock är lösningen 4,0 mikrotesla, vilket innebär att de inte tagit hänsyn till att avståndet mellan den övre vänstra och nedre högra är sqrt(2*0,3^2). Är mitt svar fel? Bifogar bild på min beräkning.

https://www.pixeltopic.com/image/shozwnklvndzhmv/


Någon som har något att bidra med?
Citera
2016-12-08, 17:26
  #4557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Jo men jag tänkte att om ledarens magnetfält är mindre än jordens magnetfält (vilket känns troligt?), så kommer det ju inte märkas någon skillnad över huvud taget om du placerar dem så. Kompassnålen kommer fortsätta peka i exakt samma riktning.
Å andra sidan, om det inte är väldigt troligt att antagandet att jordens magfält är betydligt större stämmer, så är det väl den största avvikelsen du kan få att kompassnålen gör en 180-sväng, så som du tänkte. Så jag vet inte. Men det känns som att de söker att fälten ska vara ortogonala, vinkelräta, mot varandra i jordplanet.


Okej, fast hur menar du att ledaren ska vara riktad för att den ska påverka kompassnålens riktning så att den avviker så mycket som möjligt från "det riktiga värdet"?
Citera
2016-12-08, 20:27
  #4558
Medlem
Hur ska man tolka att en planet står i strålningsbalans med en annan planet? Gäller det att emittansen för den ena planeten är lika med emittansen för den andra? Vilka avståndet gäller?
Citera
2016-12-08, 22:42
  #4559
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Okej, fast hur menar du att ledaren ska vara riktad för att den ska påverka kompassnålens riktning så att den avviker så mycket som möjligt från "det riktiga värdet"?

Så att magnetfälten blir vinkelräta mot varandra i jordplanet, tänkte jag. Det kan ju förstås vara fel, men kändes mest rätt.
Usel analogi men ändå: tänk att du har en pistolkula som flyger rätt emot dig, hur påverkar du dess riktning lättast/mest? genom att applicera en kraft i dess motsatta färdriktning eller vinkelrätt mot dess riktning?
Citera
2016-12-09, 08:49
  #4560
Medlem
Vad innebär det att en foton absorberas? Vilken betydelse har det för energin hos fotonen (h*f)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback