Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 14:34
  #4513
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
http://www.acc.umu.se/~olletg/donner...rmagnetism.pdf

Uppgift 540. Bör det inte bli 0 eftersom det finns två magnetfält som är riktade uppåt, i motsatt riktning varandra, och två som är riktade nedåt, i motsatt riktning varandra? Jag förstår inte hur högerhandsregeln fungerar här, man kan ju skruva på fingrarna så att man både får att magnetfältet går neråt och uppåt trots att tummen pekar i samma riktning i båda fall.

Inte i centrum
Citera
2016-12-03, 14:40
  #4514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Inte i centrum


Kan du förklara hur jag ska lösa den?
Citera
2016-12-03, 14:53
  #4515
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kan du förklara hur jag ska lösa den?

Använd högerhandsregeln på var och en av de fyra ledarna och fundera över vilket håll magnetfältet pekar i punkten C. Ledtråd: tänk även på hur en spole fungerar.
Citera
2016-12-03, 14:54
  #4516
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kan du förklara hur jag ska lösa den?

Jag ska inte svära på att jag kan - inte utan att räkna ordentligt på det med hjälp av den teoretiska elektroteknik-kunskap på högskolenivå jag suger på - men jag kan gissa att: Av symmetriskäl så tar i centrum av kvadraten alla riktningar på flödestätheten förutom den rakt ned i pappret ut varandra. "Långa och raka" innebär att du kan se dem som oändligt långa och tillämpa B=μI/(2*pi*r), där r större eller lika med radien på varje tråd, men i detta fall är r=5 cm.

"från varandra isolerade från varandra" bör kunna vara en hint att helt enkelt ta fyra gånger formeln ovan.

Värt att testa i alla fall
Citera
2016-12-03, 16:34
  #4517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Använd högerhandsregeln på var och en av de fyra ledarna och fundera över vilket håll magnetfältet pekar i punkten C. Ledtråd: tänk även på hur en spole fungerar.


Nu får jag att varje ledares magnetfält pekar in i pappret (cirkel med ett kryss) i centrum. Flödestätheten för en rak ledare är B = 2*10^-7*I/(a) där a är avståndet till ledaren.

4*2*10^-7*2/(0,05) = 32 mikrotesla vilket stämmer med facit.

Jag förstår den nu, tack!
Citera
2016-12-03, 16:34
  #4518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Jag ska inte svära på att jag kan - inte utan att räkna ordentligt på det med hjälp av den teoretiska elektroteknik-kunskap på högskolenivå jag suger på - men jag kan gissa att: Av symmetriskäl så tar i centrum av kvadraten alla riktningar på flödestätheten förutom den rakt ned i pappret ut varandra. "Långa och raka" innebär att du kan se dem som oändligt långa och tillämpa B=μI/(2*pi*r), där r större eller lika med radien på varje tråd, men i detta fall är r=5 cm.

"från varandra isolerade från varandra" bör kunna vara en hint att helt enkelt ta fyra gånger formeln ovan.

Värt att testa i alla fall


Tack för svar, löste den nu. Jag förstår även principen för dessa uppgifter nu.
Citera
2016-12-03, 16:35
  #4519
Medlem
http://www.acc.umu.se/~olletg/donner...rmagnetism.pdf

Uppgift 546.

Jag får det till 14 mT men det stämmer inte. Hur ska man resonera här?
Citera
2016-12-03, 16:46
  #4520
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
http://www.acc.umu.se/~olletg/donner...rmagnetism.pdf

Uppgift 546.

Jag får det till 14 mT men det stämmer inte. Hur ska man resonera här?

Tänk på att den översta och den nedersta ursprungligen båda har sydpolen vända mot punkten P. Det betyder alltså att de två magneterna tar ut varandras verkan. Fältet 21 mT kommer alltså enbart från den högra.

När man vänder den nedersta så kommer alltså både den översta och den nedersta att bidra med 21 mT vardera, som går vinkelrätt mot de 21 mT som kommer från den högra. Använd alltså Pythagoras sats för att få det resulterande magnetfältet.
Citera
2016-12-03, 16:48
  #4521
Medlem
http://www.acc.umu.se/~olletg/donner...rmagnetism.pdf

Uppgift 547. Ännu en liknande sådan. Jag får rätt på principen men tar fel på cos och sin. Jag förstår inte situationen. Någon som vill göra en skiss för att kasta lite klarhet?
Citera
2016-12-03, 16:56
  #4522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Tänk på att den översta och den nedersta ursprungligen båda har sydpolen vända mot punkten P. Det betyder alltså att de två magneterna tar ut varandras verkan. Fältet 21 mT kommer alltså enbart från den högra.

När man vänder den nedersta så kommer alltså både den översta och den nedersta att bidra med 21 mT vardera, som går vinkelrätt mot de 21 mT som kommer från den högra. Använd alltså Pythagoras sats för att få det resulterande magnetfältet.


De två motsatta bildar den ena kateten på 21*2 mT och den andra kateten är 21 mT, alltså resulterande 47 mT?

Aldrig använt Pythagoras sats i dessa sammanhang.
Citera
2016-12-03, 17:12
  #4523
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Tack för svar, löste den nu. Jag förstår även principen för dessa uppgifter nu.

Gick det att göra som jag tänkte eller var jag fel ute?
Citera
2016-12-03, 17:46
  #4524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Gick det att göra som jag tänkte eller var jag fel ute?


Eftersom riktningen är samma för alla magnetfält kan man bara ta 4*B där B är magnetfältet för en av ledarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback