Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-31, 10:39
  #1
Medlem
Jag har jobbat ca ett år hos denna arbetsgivare, det är i norge ska tilläggas. Har ställt rätt stora krav innan som jag fått igenom, nu har jag ställt ett ultimatum igen, men denna gång tror jag kanske jag inte får igenom det. Man kan väl inte backa? vore ju rätt pinsamt så jag måste nog säga upp mig, tur det finns gott om jobb iallafall. Hur har ni hanterat sådana här saker?
Citera
2010-05-31, 11:54
  #2
Medlem
Du kan börja med att ge fan i att ställa ultimatum från början. Det är lite som att spela rysk roulette; ibland går det bra, men förr eller senare så sitter du i skiten.
Men för att ge dig ett svar på vad du ska göra så behöver vi mer information än så. Vad har du hotat med, vad vill du ha, och vad har du fått tidigare?
Citera
2010-05-31, 12:22
  #3
Medlem
Jag funkar så som person, allt eller inget, nu får man stå sitt kast och säga upp sig då kanske, får se imorgon vad de kommer fram till. Sitter i skiten gör jag inte, får nog ett nytt jobb på några dagar men jag vill ha detta jobb.

jag har sagt att jag slutar om jag ej får jobba natt istället för dag, så det är ej så märkvärdigt, dock blir det en löneökning för mig på ca 14000 i månaden, det gillar de väl inte alltför mycket. Det är inte enbart pengarna jag är ute efter, jag sover så mycket bättre när jag jobbat natt. Det är minst lika viktigt som lönen.

Ja vad har jag fått igenom tidigare, de står för bostad, fick gå in på maxlön direkt, har kunnat styra hur jag jobbar, jobba 4 veckor fri 2, jobba 3 fri 2 etc etc etc. Ja det var väl inte så mycket mer än så, har bara jobbat 1 år så.
Citera
2010-05-31, 17:19
  #4
Medlem
dataSaras avatar
Inte minst så låter det ganska barnsligt att "hota" med att säga upp sig så fort du kommer på att du vill ha/ändra något.
Citera
2010-05-31, 18:27
  #5
Medlem
burfogels avatar
Knepig sits. En tumregel är att man aldrig ska hota med något man inte kan backa upp.

Backar du nu kan arbetsgivaren tycka att dina framtida hot inte är värda mer än vatten, eftersom du har bevisat att du inte genomför hotet om du inte får din vilja fram.

Citat:
Jag funkar så som person, allt eller inget, nu får man stå sitt kast och säga upp sig då kanske, får se imorgon vad de kommer fram till.

Men dåså, då har du ju själv kommit på svaret.

Citat:
får nog ett nytt jobb på några dagar men jag vill ha detta jobb.

Otroligt korkat IMHO att hota med att säga upp dig om du inte får din vilja igenom.

Citat:
jag har sagt att jag slutar om jag ej får jobba natt istället för dag, så det är ej så märkvärdigt, dock blir det en löneökning för mig på ca 14000 i månaden, det gillar de väl inte alltför mycket. Det är inte enbart pengarna jag är ute efter, jag sover så mycket bättre när jag jobbat natt. Det är minst lika viktigt som lönen.

Har du berättar det fetmarkerade för din arbetsgivare?

Citat:
Ja vad har jag fått igenom tidigare, de står för bostad, fick gå in på maxlön direkt, har kunnat styra hur jag jobbar, jobba 4 veckor fri 2, jobba 3 fri 2 etc etc etc. Ja det var väl inte så mycket mer än så, har bara jobbat 1 år så.

Du tycker inte att arbetsgivaren har gett dig tillräckligt mycket redan? Ge och ta, hört talas om det? Du verkar oerhört bortskämd.
Citera
2010-05-31, 19:27
  #6
Medlem
baila
nej bortskämd vill jag inte påstå, men jobbar man 30 % av ens liv så ska man ju givetvis kräva saker, jag pallar inte att stå och mesa på ett arbete och inte trivas. Tänk på att detta är Norge, folk är mer livegna här än i Sverige, jag är inte unik utan här säger folk vad de tycker och tänker till sin arbetsgivare.

Jo jag har nämnt det angående nattjobb, att jag sover bättre, hade jag erbjudit mig att jobba 100% fast anställd så hade jag fått jobbet, det vet jag, men jag vill inte jobba fast, givetvis kompromissar jag också, erbjuder mig exempelvis att jobba 4 veckor på och en fri.
Citera
2010-05-31, 19:47
  #7
Medlem
dataSaras avatar
Vad är det för sorts jobb du har?
Citera
2010-05-31, 19:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Vad är det för sorts jobb du har?

spelar ingen roll, däremot är det brist på folk inom yrket.
Citera
2010-05-31, 20:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
spelar ingen roll, däremot är det brist på folk inom yrket.

Antingen så är det brist på folk, och då får du genom kraven, eller så är det inte tillräcklig brist och du får se dig om efter ett nytt jobb.
Citera
2010-06-01, 13:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Antingen så är det brist på folk, och då får du genom kraven, eller så är det inte tillräcklig brist och du får se dig om efter ett nytt jobb.


Det har du ju rätt i, utfallet blev iallafall en kompromiss, vart lite ändringar i arbetstid så jag får ca 7000 mer iallafall, vi möttes halvägs, hade kunnat kräva mer fick jag reda på efter mötet av en av cheferna men det vart som det vart. Dumt av honom att säga det eftersom vi ska ha en ny förhandling om 6 månader hehe, då kommer jag inte va lika snäll.
Citera
2010-06-01, 15:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
Det har du ju rätt i, utfallet blev iallafall en kompromiss, vart lite ändringar i arbetstid så jag får ca 7000 mer iallafall, vi möttes halvägs, hade kunnat kräva mer fick jag reda på efter mötet av en av cheferna men det vart som det vart. Dumt av honom att säga det eftersom vi ska ha en ny förhandling om 6 månader hehe, då kommer jag inte va lika snäll.

Fast vad är det som säger att de kommer ge med sig nästa gång? Tiderna kan ha förändrats, nya chefer, fler som vill arbeta inom det du gör? Arbetsmarknaden är inte statisk.
Citera
2010-06-01, 15:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast vad är det som säger att de kommer ge med sig nästa gång? Tiderna kan ha förändrats, nya chefer, fler som vill arbeta inom det du gör? Arbetsmarknaden är inte statisk.

skulle kunna vara så, men har det varit kaos i 20 år så lär det inte förändras så snabbt, men jag tror om 5-10 år så bör det se lite annorlunda ut, jag hoppas då att jag inte är kvar i yrket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback