Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-31, 00:44
  #1
Medlem
Stina08s avatar
Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb hos en konkurrent till min nuvarande arbetsgivare, bättre lön och villkor. När jag berättade det för min chef sa hon att hon skulle höra med sin chef om han kanske kan ordna samma jobb som hos konkurrenten, men på min nuvarande arbetsplats. Jag stormtrivs på företaget ifråga och vill egentligen inte byta arbetsgivare, men rent ekonomiskt vore det idioti att inte ta jobbet hos konkurrenten om jag inte kan få samma jobb där jag jobbar nu. Konkurrenten vill ha svar på tisdag (jobbet börjar nästa vecka), men jag kan inte få svar från min nuvarande arbetsgivare förrän i slutet av veckan..

Hur hade ni gjort? Rent moraliskt känns det supersvinigt att tacka ja till jobbet hos konkurrenten och sedan ångra mig om jag får jobbet på min nuvarande arbetsplats, men samtidigt så vet jag att de klarar sig utan mig - de hade egentligen inte tänkt anställa fler, men eftersom att jag passar bra för tjänsten ifråga så fick jag jobbet. Om jag får jobbet hos min nuvarande arbetsgivare så är lönen i princip densamma, kanske nån tusenlapp mer.

Hoppas att det inte blev alltför rörigt!

edit: stavfel
Citera
2010-05-31, 00:47
  #2
Medlem
Lt-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb hos en konkurrent till min nuvarande arbetsgivare, bättre lön och villkor. När jag berättade det för min chef sa hon att hon skulle höra med sin chef om han kanske kan ordna samma jobb som hos konkurrenten, men på min nuvarande arbetsplats. Jag stormtrivs på företaget ifråga och vill egentligen inte byta arbetsgivare, men rent ekonomiskt vore det idioti att inte ta jobbet hos konkurrenten om jag inte kan få samma jobb där jag jobbar nu. Konkurrenten vill ha svar på tisdag (jobbet börjar nästa vecka), men jag kan inte få svar från min nuvarande arbetsgivare förrän i slutet av veckan..

Hur hade ni gjort? Rent moraliskt känns det supersvinigt att tacka ja till jobbet hos konkurrenten och sedan ångra mig om jag får jobbet på min nuvarande arbetsplats, men samtidigt så vet jag att de klarar sig utan mig - de hade egentligen inte tänkt anställa fler, men eftersom att jag passar bra för tjänsten ifråga så fick jag jobbet. Om jag får jobbet hos min nuvarande arbetsgivare så är lönen i princip densamma, kanske nån tusenlapp mer.

Hoppas att det inte blev alltför rörigt!

edit: stavfel

Känns nästan som ett "George Costanza-problem". Se bara till så att du har ett av jobben innan det är slut
Citera
2010-05-31, 03:07
  #3
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Moraliskt eller inte moraliskt? Bara en blind eller forvirrad man hade stannat pa sitt nuvarande arbetsplats - en mojlighet att gora progress i livet speciellt inom arbetsmarknaden ar inte en chans som kommer varje dag. Ta mojligheten istallet for att leva i angest av de mojligheterna det kunnat bidra med.
Citera
2010-05-31, 12:14
  #4
Medlem
kör hårt på det andra hos konkurrenten, det finns 3 scenarios:
1. du stannar kvar och får jobbet, yippie, du trivs, yadda yadda
2. du stannar och får INTE jobbet <- SUCK
3. du byter och får garanterat jobbet

ok, statistiskt sett så har du 100% garanti till avancemang ifall du byter, och det är också coolare att komma tillbaka till ett gammalt företag för att gå upp där.
Det vore ganska roligt att få reda på vilka sorts jobb det är frågan om
Citera
2010-05-31, 12:20
  #5
Medlem
mattpolancos avatar
Ta ett nytt steg i karriären. Alla erfarenheter är bra, ditt nya jobb garanterar dig en bättre lön och ditt gamla jobb garanterar dig en bra referens. Jag tycker du borde byta.
Citera
2010-05-31, 13:50
  #6
Medlem
Stina08s avatar
Tack för svaren! Jag börjar att få klarhet i hur jag ska göra och jag kommer att tacka ja till jobbet hos konkurrenten. Om jag talar om vad det är för jobb så röjer jag min identitet helt, vilket jag inte vill. Det är skönt att vara anonym på Flashback tycker jag. Det är inget höjdarjobb med en månadslön på 300 000 kr, men det är ett avancemang för min del. Än en gång, tack för hjälpen!
Citera
2010-05-31, 14:35
  #7
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Om jag talar om vad det är för jobb så röjer jag min identitet helt, vilket jag inte vill. Det är skönt att vara anonym på Flashback tycker jag.

Finns det bara ett sådant jobb i hela Sverige menar du? Om inte så röjer man ju inte sin identitet om man säger vad för jobb det är. Så så länge det inte är ministerjobb du funderar på så tror jag inte du behöver oroa dig över att igenkänd.
Citera
2010-05-31, 15:18
  #8
Medlem
Gluttis avatar
Kan ju vara bra att "sluta när man är på topp" som det så fint kan sägas. Om du slutar på ett jobb för att du tröttnat på människorna och ledningen går man inte från företaget glad och nöjd, utan mer less på "skiten". Därför tycker jag att du ska ta det nya jobbet hos konkurrenten och behålla dem glada minnerna och känslan för det gamla jobbet. Blir dina nya medarbetare lite paffa kanske när de förväntar sig höra massa skit från konkurrenterna men det visar sig att de är också ett gäng goa människor.
Citera
2010-05-31, 16:59
  #9
Medlem
Stina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Finns det bara ett sådant jobb i hela Sverige menar du? Om inte så röjer man ju inte sin identitet om man säger vad för jobb det är. Så så länge det inte är ministerjobb du funderar på så tror jag inte du behöver oroa dig över att igenkänd.

Nej, men om jag talar om det kan den som vill ta reda på vem jag är, vilket jag inte vill. Punkt.
Citera
2010-05-31, 21:32
  #10
Medlem
Jag gissar på att det är Ebba Von Sydow som funderar på att göra bröllopsbevakningen på TV4 istället.

Alternativt Barack Obama som funderar på att bli president i Ryssland.

För att vara lite seriös så tycker jag att du skall ta det nya jobbet, har man väl en gång öppnat dörren till att man är missnöjd (eller inte supernöjd) på sitt nuvarande jobb är det svårt att stänga den dörren - då är det bara att gå vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback