Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-30, 23:15
  #1
Medlem
NeutronStars avatar
Om någon tycker jag är fördomsfull får vederbörande ursäkta, men när jag ser en piercad eller tatuerad person så antar jag automatsikt att denna kommer ur samhällets bottenskrap. Undantag finns, men de är ovanliga.

Även om tatueringar är rätt dyra och bildade människor också använder smycken, så tycker jag att dessa fördomar verkar stämma rätt bra - tatueringar och piercings är riktiga underklassmarkörer!

Stämmer detta? Varför är det så?



Jag lade inte tråden i "Tautering och piercing"-forumet eftersom jag tyckte det var en mer allmän frågeställning.
Citera
2010-05-30, 23:21
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Om någon tycker jag är fördomsfull får vederbörande ursäkta, men när jag ser en piercad eller tatuerad person så antar jag automatsikt att denna kommer ur samhällets bottenskrap. Undantag finns, men de är ovanliga.

Även om tatueringar är rätt dyra och bildade människor också använder smycken, så tycker jag att dessa fördomar verkar stämma rätt bra - tatueringar och piercings är riktiga underklassmarkörer!

Stämmer detta? Varför är det så?



Jag lade inte tråden i "Tautering och piercing"-forumet eftersom jag tyckte det var en mer allmän frågeställning.
Man förknippar det inte med underklass, du gör det.

Enda gången jag är fördomsfull mot tatuerade människor är när dom antingen har en tramp stamp, eller en tatuering i ansiktet/halsen/huvudet. Annars tycker jag bara att tatueringar och piercingar är ett sätt att uttrycka sig själv. Eller, kanske inte piercingar, det beror lite på vart dom sitter.
Citera
2010-05-30, 23:25
  #3
Medlem
micaeles avatar
Jag är beredd att hålla med dig, TS. Allt som oftast tillhör, precis som du säger, tatuerade och piercade människor det man i dagligt tal kallar för bottenskrap eller lowlife.
Varför? Jag gissar på att tatuering och piercing är ett sätt att stå ut från medelmåttan, att vara någon som inte är som alla andra. Folk som kommer från högre klasser (vad nu det kan innebära) har redan ett mått av egenhet och finner nog inte samma behov som andra att märka sig.

Nej, jag har inga tatueringar. Men jag vill nog ha - trots att man kanske inte tillhör det lägsta i samhället...
Citera
2010-05-30, 23:31
  #4
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Man förknippar det inte med underklass, du gör det.

Enda gången jag är fördomsfull mot tatuerade människor är när dom antingen har en tramp stamp, eller en tatuering i ansiktet/halsen/huvudet. Annars tycker jag bara att tatueringar och piercingar är ett sätt att uttrycka sig själv. Eller, kanske inte piercingar, det beror lite på vart dom sitter.

OK - jag kanske skulle ha skrivit "jag" i rubriken, men jag tror knappast att jag är ensam om min åsikt. Även om det kan se coolt ut med en tatuering och en piercad tjej kan se lite kinky-sexig ut så verkar det mest vara trash-typer som har dem - eller?
Citera
2010-05-30, 23:52
  #5
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Håller fullständigt med dig är mest low-life typer som har tatuering eller piercings!

Undantag!
Tjejer som har peircat öronen (självklart!)
Killar som har en piercing i örat (Det är såpass vanligt idag att jag inte anser att det automatiskt gör en till underklass, även om det oftast är fallet, men finns som sagt ett fåtal män som har piercingar i öronen och som jag ändå inte skulle klassa som smuts/low-lifers. Dock kan jag ju inte påstå att det är ett utbrett överklass fenomen)

Vissa tatueringar (Finns trots allt tatueringar som jag inte klassar som low-life. Har väldigt svårt att säga exakt vad jag syftar på men det är väl dels motivet dels storleken men även hur personen ser ut och uppför sig i övrigt, är man sofistikerad, välklädd och artig kan man ha "rätt" sorts tatuering utan att jag skulle se det som trashigt!
Citera
2010-05-31, 00:03
  #6
Medlem
tryffs avatar
svar ja

Om man lägger sina pengar på sådan skit kommer man aldrig att få pengar till något vettigt och altid tillhöra underklassen

Jag växte upp i göteborg där många av tradition hade tatueringar (sjömän) en annan grupp var kriminella människor...
Tatuerade tjejer e det äckligaste jag vet...men det säger jag inte till dem. Man vill ju trotts allt stoppa in den.
Citera
2010-05-31, 00:14
  #7
Medlem
mr.chongs avatar
haha.. Då skulle var och varannan svensk vara underklass då?..Jag skulle tro att nästan 40 % av dom jag känner har nån form av tatuering el Piercing,och så gott som ingen tillhör samhällets sk underklass..
Citera
2010-05-31, 00:42
  #8
Medlem
Chupacabras avatar
Det finns ett självändamål i att som välbeställd och överklass ändå tatuera sig. Dels för att chocka resten av överklassen, dels för att "smälta in" i medel/underklassen.

Jag har inga tatueringar jag inte kan dölja med t.ex. kostym.

De som verkligen har mycket pengar har inget behov av att visa det och flasha med det. Det är oftast "övre medelklassen" du ser springa runt och vara extremt brydd om vilka kläder och frisyrer de har.

Ta en titt på Lundsberg, många där är överklass men har ändå tatueringar och sunkiga kläder, just för att sticka ut från "överklassmängden" och för att de inte behöver bevisa något.
Citera
2010-05-31, 17:40
  #9
Medlem
Sergantens avatar
Vad jag har läst. Så började man med tatueringar för några tusen år sedan.

Men senare vid 1800- talet började fiskemän och kriminella tatuera sig, det var inte fören 70-talet som det blev vanligare.
Citera
2010-05-31, 17:52
  #10
Medlem
Jag skulle vilja påstå att det beror helt på vad det är för tatuering. Allt beror på motivet, storleken, placeringen, hur personen uppträder i övrigt. Men generellt sett så håller jag med dig om att det mestadels är arbetarklassen som väljer att utsmycka sig på detta vis.
Citera
2010-05-31, 18:02
  #11
Medlem
eXtremos avatar
Det är bara sjömän och prostituerade som har tatueringar, och du har väl aldrig varit på sjön?
Citera
2010-05-31, 21:21
  #12
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Det beror naturligtvis på vad det är för piercings/tatueringar. Hål i tungan/ögonbrynet/mouche känns ju inte så djävla fräscht, och en tribaltatuering i svanken är lika sexigt som en trafikolycka. Däremot kan små diskreta utsmyckningar slinka förbi. Jag är själv piercad i både septum och tragus och, för att hävda mig själv och försvara mig innan diverse påhopp kommer, tillhör jag inte samhällets bottenskikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback