Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-04, 17:49
  #913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Vad är oddsen för att mina föräldrar ens skulle få mig. Vad hade hänt då? Hade jag blivit något annat? Vi vet ej om livet är som en lott eller inte. Vi kan bara spekulera

"Du" hade inte blivit något annat, ty "du" är inte en komponent som stoppas in i något levande.

"Du" är bara benämningen på det din hjärna upplever.

Ska man vara noga så är odds/sannolikhet något som inte kan appliceras på dåtid, bara framtid. En vinnande lottorad kunde antagligen inte blivit någon annan lottorad, men människan pratar om oviss framtid i termer av odds.
Citera
2022-10-13, 00:33
  #914
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
En tanke slog mig häromdagen.
Jag satt och tänkte på vilken datakraft det skulle krävas att simulera hela universum.

Då kom jag att tänka på att om hela universum är ett dataprogram/simulering då borde ju denna allsmäktige gud som så många tillber vara den maskin som utför programmet. Denna maskin skulle ju verka allsmäktig inför oss eftersom allt som händer beror ju på vad den vad maskinen vill ska hända.

Om gud vore maskinen som utför programmet så varför skulle han då bevisa sin existens inför delar av det program han utför.
Det är ungefär som om en dator skulle börja förklara sin existens och uppgift för ett dataspel. Det enda datorn bryr sig om är ju att utföra programmet.

Sen kan man ju undra vem som skapade maskinen som utför programmet.
Och varför programmet utförs.

Kan ju tillägga att jag inte är det minsta religös själv.

Jag antar att det redan finns folk som har tänkt i dessa banor.
Vad är detta då för religion/tro ?
Finns det mer info i ämnet ?

föreställ dig att du åker igenom ett maskhål, föreställ dig att den andra sidan av maskhål och svarta hål är som en magnettunnel. Genom processen till andra sidan plockar du upp kasserade pusselbitar utanför tunnels bubbla för en helhet.

När du kommer till andra sidan har du lagt alla pusselbitar som du har plockat upp via maskhålet och du börjar få en glimt av bild en ny verklighet / universum som du har skapat genom att ("plocka upp massor av pusslet"). du blir som orsaken till att nya multiuniversiella univserum existerar eftersom du har sett "den" egens framtid. dock, vi är fortfarande i tredje dimensionen. För att bli 4D,vi vet att 1 och 2 finns så en fyra dimension är möjlig så det vi behöver är stor mängd energi och utnyttjande av maskhål eller svarthål för att komma dit är min hypotes.

Så tredje dimensionen är "lite" som en simulator i vårt eget perspektiv och vad vi kan se genom våra ögon. För att skapa en simulering reality som du beskriver tråden av tror jag att vi behöver vara i X dimensioner
__________________
Senast redigerad av Norrlandsrebell 2022-10-13 kl. 00:40.
Citera
2022-11-25, 12:16
  #915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
När vi t.ex. tittar på ett träd är det inte trädet vi ser, utan ljus som reflekteras på trädet och träffar näthinnan i ögat som skickar signaler till hjärnan och en bild uppenbaras i vårt medvetande.

"ljuset som reflekteras och träffar näthinnan" baseras på trosuppfattningen att en "yttre värld" existerar. Det inre hologrammet ger sken av att det finns en yttre värld.

En fråga som jag finner är intressant; är det möjligt att genomskåda/se bortom hologrammet? (Det som hände Neo i Matrix)
Citera
2022-11-25, 13:22
  #916
Medlem
staticages avatar
Simuleringen är enbart till för vår arts överlenad och reproduktion.
Citera
2023-01-27, 12:58
  #917
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
"ljuset som reflekteras och träffar näthinnan" baseras på trosuppfattningen att en "yttre värld" existerar. Det inre hologrammet ger sken av att det finns en yttre värld.

En fråga som jag finner är intressant; är det möjligt att genomskåda/se bortom hologrammet? (Det som hände Neo i Matrix)

Man kan väl inte veta att det inte finns en yttre extern värld bortom vår perception/hologrammet?
Citera
2023-01-27, 22:53
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Man kan väl inte veta att det inte finns en yttre extern värld bortom vår perception/hologrammet?

Det är sant!
Det jag menade är att jag inte vet om det finns en yttre värld bortom/utanför min upplevelse. Men det är möjligt. Jag låter det vara öppet.
Citera
2024-02-16, 06:58
  #919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bichooo
Dig och de andra. Ställde lite frågor för att för samtalet vidare.
Närmar vi oss medvetandefilosofi?

Inom musik och poesi finns den återkommande frasen "Kan du springa ifrån dig själv?" i lite olika formuleringar. Det är väl i den frågan vi landar?
För vad spelar det för roll om vi är gubbar i the sims, nån annan simulator, guds barn, horor eller vibrerande energier.
Kan vi stig ut ur oss själv? Är det det som är frågan DVS?



Liknande att det inte går att lämna sej själv här i livet?
Dvs, kunskap om hur man separerar tanken från tänkaren om man återkoppla dit.

Pixel=partikel kanske ganska så same same byt diffrent.
Citera
2024-02-16, 07:02
  #920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Troligen är du då själv spelmakaren, föreslår att du sålunda påverkar din egen verklighet som du vill ha den. Sträva efter något mål och du kommer uppnå det.


Arkitekten då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback