Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 11:10
  #601
Medlem
Borde man inte kunna skapa ett slag glasögon som i filmen "they live" för att kunna bryta simuleringen !?

För om vi lever i en virtuslreality så borde det ju vara ungefär som ett wi-fi. Att det finns runt omkring oss.
Borde man inte kunna hacka sig ut genom att på något sätt försöka fånga upp detta "wi-fi" och extrahera vital information.

Jag har hört att det finns 2-4 platser (servrar) som hostar hela worldwide internet. De ligger på hemliga ställen o kan släcka ner allt. Typ mount weather eller nåt liknande ställe.

Går det att spåra de , och hur ?
Citera
2017-11-15, 11:15
  #602
Medlem
Det finns inget som säger att de som håller i simuleringen använder sig av fysiska servrar, men om de gör det finns de antagligen i ett serverrum.
Eller så är vår verklighet bara ihopfantiserad av en varelse med annan tidsuppfattning, en slags avancerad dagdröm.
Citera
2017-11-15, 11:24
  #603
Medlem
Alltså. Ser du några servrar när du går runt i Skyrim?

Om vår värld är en datorsimulering, vilket är teoretiskt sett helt rimligt, så sker ju i så fall simuleringen "från" en annan värld och via teknologi vi i nuläget inte ens kan föreställa oss.

Så att nämna servrar och IP-adresser är en helt poänglös diskussion.
Citera
2017-11-15, 11:26
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Borde man inte kunna skapa ett slag glasögon som i filmen "they live" för att kunna bryta simuleringen !?

För om vi lever i en virtuslreality så borde det ju vara ungefär som ett wi-fi. Att det finns runt omkring oss.
Borde man inte kunna hacka sig ut genom att på något sätt försöka fånga upp detta "wi-fi" och extrahera vital information.

Jag har hört att det finns 2-4 platser (servrar) som hostar hela worldwide internet. De ligger på hemliga ställen o kan släcka ner allt. Typ mount weather eller nåt liknande ställe.

Går det att spåra de , och hur ?

Nej. I så fall är hela vårat universum en simulering. Det vore som om Mario skulle bryta sig ur Super Mario 64, ut till den riktiga världen. Det fungerar inte så.
Citera
2017-11-15, 11:36
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Nej. I så fall är hela vårat universum en simulering. Det vore som om Mario skulle bryta sig ur Super Mario 64, ut till den riktiga världen. Det fungerar inte så.

Men våran version av virtualreality med handskar o glasögon osv är ju en form av utbrytning ur spelet så att säga.

När man sätter på ett spel via steam eller nåt liknande så jobbar ju hela burken o kortfattat är det väl bara ett gäng 1 och nollor som går in i mina ögon o förvandlas till bilder i hjärnan.

Vad är det som säger att man då inte kan bryta sig ut även om man är en supermariobro i själva programmet.
Citera
2017-11-15, 12:08
  #606
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Hur vet du att människor inte hade kunnat vara kaos och destruktion givet vissa förutsättningar (låt säga att vår "skapare" röker cigaretter, eller vad det nu kan vara i den kontexten), och hur kan vi veta om och när den patologiska processen isåfall skulle börja för mänskligheten i vår värld. Vi har redan radioaktiva ämnen t.ex, vilket man potentiellt kan tänka sig skulle kunna leda till kaos och destruktion. Man kan även tänka sig att det patologiska inte nödvändigtvis överförs lager för lager utan även kan hoppa över lager och först uppkomma och upprepa sig i andra nivåer om man tänker att universum upprepar sig och att flera faktorer samverkar. Att vårt samhälle/mänskligheten är frisk som helhet bör därför inte ses som ett tecken på att ett inre cancer-sjukt universum (t.ex en människa) inte kan vara just en upprepning, som fraktaler som ses i precis allting annat (kolla på en Broccoli Romanesco så fattar du hur jag tänker) och så ska man också ta i beaktande att sjukdomar kan te sig väldigt olika, det finns inte bara 1 sjukdom (men jag tog cancer som exempel).

Är det en slump att radioaktiva ämnen (som kan orsaka kaos och destruktion, kärnvapenkrig) i vår värld också kan orsaka kaos och destruktion i ett inre universum (cancer hos en människa exempelvis) om det överförs eller exponeras.

Vårt universum är frisk och funktionellt nu kan man tycka. Men en människa som drabbas av cancer har också varit frisk och fri från kaos och destruktion innan personen blev sjuk, och om man tänker på hur tid, storlek och rum hänger ihop så är det också helt rimligt att tänka sig att det är så.

Det låter så flummigt, men t.ex NASA försöker ta reda på vad utanför "boxen" är. Men om vi vänder på det och tänker att vi redan är utanför boxen, då kan vi bara öppna alla universum som redan finns här utifrån som en chokladask. Och då pratar jag inte om någon universell definition av universum, utan snarare generella barriärer, kontexter för vilka saker inuti måste förhålla sig till.
Förlåt jag förstod inte mycket ditt inlägget nu, kanske kan bero på att jag är trött. Men cancer är inte som en fraktal. Människor är ganska lika en fraktal. Men cancer är en antifraktal, det finns inga fraktalmönster alls, allt är i ostrukturerad oreda och chaos, som en soptipp. Universum ser jag som både chaos och ordning tillsammans. Chaos på några ställen, relativ ordning på andra, planeterna är ju geometriskt runda bara där finns en ordning. De rör sig i välordnade eliptiska banor enligt ett matematiskt mönster.
Citera
2017-11-15, 12:53
  #607
Medlem
Servrarna och den simulerade världen ligger väll knappast i samma ägg, om man säger så. Med andra ord, servrarna ligger i den "riktiga" världen och den simulerade världen vi lever i är en annan sak. För att hitta servrarna måste du bryta dig ut ur simulationen, hur du nu gör det är en annan femma.

Du kan inte hitta servrarna i denna värld.
Citera
2017-11-15, 14:50
  #608
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Filosofi
/Moderator
Citera
2017-11-15, 14:54
  #609
Medlem
SituationReports avatar
Rent hypotetiskt skulle vi kunna lära oss mycket om den "riktiga" världen om vi tar kontroll över servrarna.

Intressant.

Vår verklighet kan vara inneboende struktur i en annan verklighets beräkning av PI.
__________________
Senast redigerad av SituationReport 2017-11-15 kl. 15:23.
Citera
2017-11-15, 15:04
  #610
Medlem
jiZZeds avatar
Tänker lite på att i något annat unvirsum utanför vårat. Dvs de högre universumet kanske har lyckats skapa en så kallad matrioshka brain. Och den har beräkningskapaciteter vi inte ens kan föreställa oss. Att bryta sig ur detta och se det stora hela är helt omöjligt.

Är lite som din karaktär i sims skulle hitta ett sätt att bryta sig ur sin egna programmering. Programmeringen som är grunden till att denna karaktär existerar från första början.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Matrioshka-hjärna

Kan utveckla lite mer senare. Just nu har jag saker att göra i våras virtuella verklighet höhö.
__________________
Senast redigerad av jiZZed 2017-11-15 kl. 15:09.
Citera
2017-11-15, 15:24
  #611
Medlem
Kleops avatar
Det är dataservrar hela vägen ner.
Citera
2017-11-15, 16:59
  #612
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Satt och funderade.
Om vi lever i en slags matrix. Vart är servrarna ? Och vem/vad är det som håller i underhållet av de !?
Och om vi bara är delar av ett data program, betyder det att vi aldrig kommer kunna göra något !? För ett program kan väl aldrig ta över sig själv !?

Jag kan ingenting nämnvärt om datorer, överlever. Men ponera att det finns någon riktigt duktig datornisse. Vad skulle han/hon behöva bortsett från en Linux.

Själva platsen till servrarna. Men sen då. Finns det något virus som skulle kunna göra vårat "Liv" som dataprogram lättare, att upplysa programmet om att det är ett program.

Kan någon duktig datanisse berätta ingående hur de skulle gå tillväga om de lyckades hitta någon av dessa servrar som hostar "oss".

Tack
Var är servrarna.
__________________
Senast redigerad av Pausanias 2017-11-15 kl. 17:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback