2010-05-30, 00:48
Medlem
ytspennings avatar
Jag använder sedan ett par veckor tillbaka Avamys, en receptbelagd kortisonspray som ska hjälpa mot pollenallergi. Jag är allergisk mot björkpollen, åtminstone i första hand.

I och med allergin mot björkpollen kan jag knappt äta någon frukt alls. Äpplen, päron, körsbär, jordgubbar, nötter, alltihop går bort såvida det inte har tillagats först.

Kan jag äta äpplen och sånt där gott nu när jag använder Avamys? Jag vågar inte testa, då det där kliandet och svällandet av tandköttet inte är att leka med.
Citera
2010-05-30, 09:33
Medlem
Generellt gäller att det är dumt att stressa kroppen med en allergen när man kan undvika det.

Är man allergisk mot hund bör man inte skaffa hund. Inte svårare än så.

Vad gäller frukt kan man iofs fråga sig om nyttan uppväger risken. Jag har bara milda allergier men klarar inte av många gröna äpplen. Röda äpplen, som svenska Ingrid Marie, är oftast inga problem. Just den sorten går givetvis inte att få tag på nu men ett annat gott äpple som går bra är nya sorten Kanzi. Skala och testa det. Kanske det går?
Citera
2010-05-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytspenning
Jag använder sedan ett par veckor tillbaka Avamys, en receptbelagd kortisonspray som ska hjälpa mot pollenallergi. Jag är allergisk mot björkpollen, åtminstone i första hand.

I och med allergin mot björkpollen kan jag knappt äta någon frukt alls. Äpplen, päron, körsbär, jordgubbar, nötter, alltihop går bort såvida det inte har tillagats först.

Kan jag äta äpplen och sånt där gott nu när jag använder Avamys? Jag vågar inte testa, då det där kliandet och svällandet av tandköttet inte är att leka med.

Av ren nyfikenhet. Vad händer när du äter ett äpple i vanliga fall?
Citera
2010-05-30, 16:14
Medlem
ytspennings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siea
Av ren nyfikenhet. Vad händer när du äter ett äpple i vanliga fall?
Det kliar som sjutton i svalget och tandköttet sväller upp på sina ställen. Det håller i sig i kanske drygt en timme, men det är mycket obehagligt och ingenting jag vill uppleva igen.

EDIT: Anledningen till att jag vill äta äpplen och päron och liknande är att jag älskade sådant när jag var liten, innan jag blev allergisk i 10-årsåldern. Gröna äpplen var bland det bästa jag visste. Det är skittråkigt att inte kunna äta sånt numera. Äpplen i äppelpajer och liknande är inte alls samma sak.
Citera
2010-05-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Generellt gäller att det är dumt att stressa kroppen med en allergen när man kan undvika det.

Är man allergisk mot hund bör man inte skaffa hund. Inte svårare än så.

Vad gäller frukt kan man iofs fråga sig om nyttan uppväger risken. Jag har bara milda allergier men klarar inte av många gröna äpplen. Röda äpplen, som svenska Ingrid Marie, är oftast inga problem. Just den sorten går givetvis inte att få tag på nu men ett annat gott äpple som går bra är nya sorten Kanzi. Skala och testa det. Kanske det går?

Marimbu det är inte allergi ytspenning har mot äpple etc. Det är korsreaktion.
Därför stämmer inte ditt råd.

ytspenning Avamys kommer inte att påverka så mycket i svalget och tandköttet så du slipper besvären med korsreaktion. Möjligen lite i svalget om du doserar 2 puffar i vardera näsborre och drar in ordentligt så kortisonet kommer i svalget. Lägg till antihistamintabletter 1-2 per dag. Sedan testar du.

Läs på om korsreaktion till pollenallergi på nätet.
Citera
2010-05-30, 17:58
Medlem
Smidvarks avatar
Om du käkar antihistamin så borde det ju gå bra. Jag är själv också smått allergisk mot björk (gräs i förstahand) och reagerar som fan på gurka. Men det kan jag äta utan problem nu när jag käkar antihistamin på recept.
Citera
2010-05-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Marimbu det är inte allergi ytspenning har mot äpple etc. Det är korsreaktion.
Därför stämmer inte ditt råd.

ytspenning Avamys kommer inte att påverka så mycket i svalget och tandköttet så du slipper besvären med korsreaktion. Möjligen lite i svalget om du doserar 2 puffar i vardera näsborre och drar in ordentligt så kortisonet kommer i svalget. Lägg till antihistamintabletter 1-2 per dag. Sedan testar du.

Läs på om korsreaktion till pollenallergi på nätet.
tack för rättelsen, missade att det var en lokalverkande medicin.

Korsreaktion eller ej, kroppen reagera på samma vis om det är en allergen eller något den tror är en allergen.
Ämnet många björkpollenallergiker reagerar på i äpplen sitter främst i skalet och är mer förekommande i just gröna äpplen, exempelvis Granny Smith eller Jonna Gold (som inte jag kan äta). Därav rådet att testa (skalade) röda äpplen. Det rådet borde iofs TS redan hört från annat håll och testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in