Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag har en havererad virusinfekterad hårddisk som jag måste komma åt extrahera lite filer och sen ominstallera Windows XP.
Har tappat bort min XP-skiva men hade filerna kopierade sen tidigare. Nu undrar jag hur jag ska göra en bootbar XP-skiva? Om jag bara bränner alla XP-filer till en tom CD så blir den inte bootbar, så what is the magic med att tillverka bootbara CD skivor?
Jag har sett att andra på diverse sidor att de rekommenderar diverse brännar program såsom Nero och liknande, men varför ska man behöva använda sig av dessa? Det finns ju inbyggda brännarprogram i windows som gör det möjligt att skriva filer till CD. Informationen kan ju inte skilja sig åt vare sig den bränns med Nero eller inte..
Vidare så har jag skapat en försökt skapa en liveCD med BartPE för att kunna komma åt filerna på den havererade hårddisken. BartPE producerar en iso-fil som påstås vara den man ska bränna till skivan för att få en bootdisk. Jag bränner iso-filen (1056kb) till en tom CD och försöker boota från den men ingenting händer windows startar som vanligt utan att starta BartPE. Vad kan problemet vara? Finns det någon här som har erfarenhet av BartPE?
Den filen som BartPE gör ska bli betydligt större än så. Sen var jag för mig att BartPE ska bränna filen automatiskt efteråt också?
Vore det inte enklare att bara tanka ner en XP-skiva ifrån en torrent-tracker som du sen bränner med ImgBurn eller DVD Decrypter. Sen koppla in disken i en annan dator för att ta ut de filer du vill ha, sen flytta tillbaks disken och installera Windows?