Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-29, 21:23
  #1
Medlem
Santa Clauss avatar
Tänkte söka ett jobb, där löneanspråk ska skickas med.

Har faktiskt jättedålig koll på löner generellt sett, var hittar man sådan statistik?

Jobbet är en IT-tekniker tjänst hos en mellanstor komun.
Består mestadels av att fixa datorer, administrera AD, installera nya kontor med nätverk, skrivare datorer osv.
Och lite allmän "help-desk" osv.

Vad är en lämplig lön för ett sådant jobb?
Citera
2010-05-29, 21:45
  #2
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Tänkte söka ett jobb, där löneanspråk ska skickas med.

Har faktiskt jättedålig koll på löner generellt sett, var hittar man sådan statistik?

Jobbet är en IT-tekniker tjänst hos en mellanstor komun.
Består mestadels av att fixa datorer, administrera AD, installera nya kontor med nätverk, skrivare datorer osv.
Och lite allmän "help-desk" osv.

Vad är en lämplig lön för ett sådant jobb?

Tja du kan ju kolla in http://www.lonestatistik.se/loner.as...ri/Data-IT-101 till att börja med. Men rent spontant för ett sådant jobb skulle jag jag säga runt 19-22k brutto.

Hur gammal är du?
Antal års erfarenhet inom området?
Citera
2010-05-29, 23:50
  #3
Medlem
Får man fråga TS vad du har för utbildning och vad du har arbetat med tidigare? Dvs år med liknande yrke?
Citera
2010-05-30, 15:02
  #4
Medlem
Santa Clauss avatar
Med tanke på min låga ålder (och pga det, dålig erfarenhet), så blir det nog 19-20k. Tackar för svar!

Hur lägger man fram löneanspråket på ett snyggt sätt. Skriva in det i det personliga brevet, eller bara skriva rakt ut på nåt papper?
Citera
2010-05-30, 15:26
  #5
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Med tanke på min låga ålder (och pga det, dålig erfarenhet), så blir det nog 19-20k. Tackar för svar!

Hur lägger man fram löneanspråket på ett snyggt sätt. Skriva in det i det personliga brevet, eller bara skriva rakt ut på nåt papper?

Jag tycker 19-20k låter väldigt lite?

22-23k låter mer rimligt med tanke på jobbet och ålder.

Jag hade ett liknande jobb 1998, då hade jag en bruttolön på 16,5k i göteborgs kommun.
Citera
2010-05-30, 15:39
  #6
Medlem
Hur gammal är du då?
Citera
2010-05-30, 16:11
  #7
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7oclock
Hur gammal är du då?

1998 var jag ung
Citera
2010-05-30, 17:25
  #8
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Jag tycker 19-20k låter väldigt lite?

22-23k låter mer rimligt med tanke på jobbet och ålder.

Jag hade ett liknande jobb 1998, då hade jag en bruttolön på 16,5k i göteborgs kommun.

Helpdeskjobb, installera nätverk, konfigurering osv är ofta instegsjobb i IT-branschen så ja tror lönen där ligger nånstans runt 20k
Citera
2010-05-30, 17:25
  #9
Medlem
Santa Clauss avatar
20 år, har väl bara gymnasiebetygen (som är mycket bra), och lite APU att gå på.
Citera
2010-05-30, 19:51
  #10
Medlem
xertions avatar
http://lonebarometern.idg.se/
https://www.unionen.se/Templates/Page____46840.aspx


Dom där är bra
Citera
2010-05-31, 21:27
  #11
Medlem
När jag var i din ålder tyckte jag att man skulle tjäna 1000 per år jag var, det funkade rätt bra för mig tyckte jag.

Hade jag varit dig hade jag accepterat 19 500 men bett om 21 500 (och förtjänat mer!). Men jag hade sett den missade inkomsten som kompensation för din brist på erfarenhet, första jobb osv. Däremot hade jag försökt byta jobb efter 1-2 år, eventuellt med någon kommunbekostad utbildning i bagaget + erfarenhet och cvpoäng såklart.
Citera
2010-05-31, 22:42
  #12
Medlem
Santa Clauss avatar
Jo, det är inget jag planerat att jobba med permanent. Både pga planerade studier, och eventuell utlandstjänst.
Sen är jag nätverkstekniker, så det är väl nåt sånt man vill ha i slutändan...

Några frågor som dök upp nu när man ändra har tråden uppe:
Hur lägger man fram löneanspråket på ett snyggt sätt? Skriver man med det i det personliga brevet, skriver det som en rad på meritförteckningen, eller hur gör man? :P

Och som sagt så har jag även sökt utlandstjänst för försvarsmakten. Om jag kommer med där så blir det inryck i januari nästa år. (har ju dock inget besked än).
Antar att det är bäst att säga det på intervjun om man skulle hamna på nån sån?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback