Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-26, 15:16
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Nu svarar jag istället, men andra får gärna fylla in.

Nej, lär dig grunderna först med något billigare.

ca 8 fot.

Skulle personligen aldrig fiskat abborre och gädda med samma spö, men om du måste, köp ett spö med kastvikt upp mot en 30 gram. Ändå ingen bra lösning.

Njae, det beror på, lite överkurs där.
Men ett spö med kastvikt på 15 gram är självklart vekare än ett spö med 100 grams kastvikt.
Hårdhet osv när det kommer till spön kan lika gärna handla om aktion osv, men det är som sagt överkurs.

Självklart ska du inte fiska överviktiga gäddor det första du gör, där tänker du helt rätt. Realistiskt sett så kommer du få mindre gäddor såhär i början.
Det du ska köpa är som sagt ett ca 8 fots spö upp till max 30 grams kastvikt, en rulle stor som en som motsvarar en Shimano i 2500 storleken. Om det är något du ska lägga pengar på här så skulle jag vilja påstå att du ska lägga dom på en tunn superlina på runt 0,12- 0,15.
Även om rullen och spöt inte är optimalt till både gädda och abborre, så är linan det som fungerar bäst till både typerna.
Räkna inte med några sköna bataljer med borrarna om du inte skulle ha turen att få en baddare på kroken, men det går.

Beror på vad du fiskar.
En 1000 rulle är finfint till t.ex abborre, mindre öring.
En 2500 rulle är finfint till t.ex regnbåge, öring, gös, mindre gädda.
En 4000 rulle är finfint till t.ex större öring, gädda och gös.
Detta är på ett ungefär.
Vilken rulle man använder beror på vilken fisk du ska fiska och därmed vilken lina du ska använda. Du använder grövre lina ju större storlek på rulle du använder för att förenkla det.
Att köpa en 4000 rulle om du ska fiska abborre är bara dumt. Ungefär som att klippa av ett bomullssnöre med en bultsax om du förstår vad jag menar.
En 4000 rulle kommer vara mer "robust" då den är gjord för större fiskar än 1000 rullen. Den har starkare broms bland annat, men allt detta är totalt onödigt om fisken du ska fiska inte kräver det.
En 4000 rulle har större spole, ja. Men det går ändå inte att jämföra med en mindre då man använder olika tjocka linor.


Tack för bra svar!

Okej, jag kanske får ta och köpa mig två spön, ett med låg kastvikt och ett med hög kastvikt. Är problemet med endast ett spö för både abborre och gädda:

1) har man ett hårt allroundspö så funkar gäddfisket okej, men man känner inte borrarna när de hugger på fiskedraget för att de väger för lite? Det blir då svårt att fiska abborre samtidigt som gäddfisket inte är optimalt på grund av för klen haspelrulle och inte tillräckligt hårt spö/hög betesvikt?

2) Med ettmjukt allroundspö blir abborrefisket hyfsat då man känner borrarna ganska bra när de hugger? Men gäddfisket blir problematiskt då spöt kan gå av om en tyngre gädda hugger och sedan rusar? Annars hade man ju kunnat ha ett mjukt spö och känna både abborrarna och gäddorna bra.

Nu till haspelrullarna: jag förstår att de större rullarna är mer robusta och har starkare broms och så vidare, men kan man inte ha en robust 4000-rulle med den allroundlina som du föreslog? Isåfall har man ju en rulle som klarar båda gädd- och abborrefisket och med en okej lina? Eller handlar det också om, precis som för spöna, att man ska kunna känna fisken(hårdhet)?

Sen så undrar jag också hur det här med linor funkar, vilka material är bra? Jag har förstått det som att man har grova och tjocka linor till gäddfisket och tunna till aborrefisket? Det är väl alltid bra med en robust lina, men det kanske är onödigt om man fiskar abborre att använda en gäddlina?


Tack
Citera
2011-10-26, 19:37
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Sen så undrar jag också hur det här med linor funkar, vilka material är bra? Jag har förstått det som att man har grova och tjocka linor till gäddfisket och tunna till aborrefisket? Det är väl alltid bra med en robust lina, men det kanske är onödigt om man fiskar abborre att använda en gäddlina?

Tack
Vad gäller material skulle jg starkt rekommendera en flätlina, precis som någon gjorde. Dessa har fördelen att du kan ha en mycket tunnare och lättare lina som trots det klarar en hög vikt. Jag upplever att jag kastar klart längre sen hag skaffade flätlina. Man ska så klart inte överdimensionera men skaffar du en lina som är 0,15 har du en tunn fin lina som samtidigt klarar av rejäl vikt. Det du kanske ska tänka på vid gäddfiske är att ha en tafs, så inte gäddan biter av linan.
Citera
2011-10-26, 20:49
  #603
Medlem
Svenericthegamble du får gärna fortsätta svara på mina frågor om du har tid, tycker jag fick ett mycket bra svar förra gången. Alla andra är såklart också välkomna att hjälpa till. Tack!
Citera
2011-10-26, 23:42
  #604
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Tack för bra svar!

Okej, jag kanske får ta och köpa mig två spön, ett med låg kastvikt och ett med hög kastvikt. Är problemet med endast ett spö för både abborre och gädda:

1) har man ett hårt allroundspö så funkar gäddfisket okej, men man känner inte borrarna när de hugger på fiskedraget för att de väger för lite? Det blir då svårt att fiska abborre samtidigt som gäddfisket inte är optimalt på grund av för klen haspelrulle och inte tillräckligt hårt spö/hög betesvikt?

2) Med ettmjukt allroundspö blir abborrefisket hyfsat då man känner borrarna ganska bra när de hugger? Men gäddfisket blir problematiskt då spöt kan gå av om en tyngre gädda hugger och sedan rusar? Annars hade man ju kunnat ha ett mjukt spö och känna både abborrarna och gäddorna bra.

Nu till haspelrullarna: jag förstår att de större rullarna är mer robusta och har starkare broms och så vidare, men kan man inte ha en robust 4000-rulle med den allroundlina som du föreslog? Isåfall har man ju en rulle som klarar båda gädd- och abborrefisket och med en okej lina? Eller handlar det också om, precis som för spöna, att man ska kunna känna fisken(hårdhet)?

Sen så undrar jag också hur det här med linor funkar, vilka material är bra? Jag har förstått det som att man har grova och tjocka linor till gäddfisket och tunna till aborrefisket? Det är väl alltid bra med en robust lina, men det kanske är onödigt om man fiskar abborre att använda en gäddlina?


Tack

Hej. Lyssna nu ska pappa dela med sig lite av sina råd

1 & 2) Det är en smaksak vad du vill ha för styvhet på spöt. Du kan dra en gädda som väger 8kg på ett 15g spö, bara det att det blir mycket svårare att kämpa emot när den gör rusningar etc, eftersom spöt böjer sig så mycket. Har du ett allroundspö, säg 15-40g så funkar det på gädda, gös och abborre, men det är roligare att dra abborre och mindre gäddor på ett mjukare spö, just eftersom du känner rycken mycket bättre. Det är inte optimalt på någon art, men det funkar verkligen på varje. Jag har själv dragit en gädda på ~5kg på ett ULspö, och drillningen tog kanske tre gånger så lång tid mot om jag hade haft mitt jerkset ist (100g), men jävlar vad roligt det var! Sen brukar det även vara svårare (dock inte omöjligt) att få någon längd på kasten när man använder små spinnare/jiggar på ett styvare spö. Här har du ett exempel på ett spö som kommer att duga utmärkt till borre/gädda/gös (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-40g-5sec.html)

Jag har själv en 4000rulle, och den funkar bra men den är lite i största laget. Det är precis som du säger, ju större ju kraftigare, och det går på mer lina på en 4000 än på en 2500, men jag skulle råda dig i att ta en 2500rulle, t ex denna. Du behöver inte smacka på med en 4000 det första du gör liksom :P

Det här med linor är lite speciellt. Själv har jag utvecklat en allergi gentemot nylonlina och kör flätlina på alla mina spön. Det du ska tänka på när du väljer lina är att ju tynnre lina ju längre kast, men desto lättare går den av. Om vi nu säger att du köper ett spö till både gädd- och abborrfisket så skulle jag rekommendera en flätlina mellan 0,15-0,20mm, t ex denna 0,17. Sen beror det på vilka knopar och vilken tafs du använder också, ju starkare knop ju större brytstyrka. Linan har inte så speciellt mycket att göra med om man känner hugget eller inte, det är det spöt som avgör.

Hoppas att det bringade lite klarhet
(och tro inte på mr.demon, Zalt är kung!)
__________________
Senast redigerad av Knoppy 2011-10-26 kl. 23:47.
Citera
2011-10-26, 23:56
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy

(och tro inte på mr.demon, Zalt är kung!)

Lyssna på mr.demon och köpa Alien Eel istället.

4000 finns till bra pris nu. Tycker inte den är för stor. Är som en gammal Cardinal. Men lyssna på Knoppy. Men personligen ( igen då ) så tycker jag 15-50 20-60 kastvikt är bäst..
Citera
2011-10-27, 02:47
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Hej. Lyssna nu ska pappa dela med sig lite av sina råd

1 & 2) Det är en smaksak vad du vill ha för styvhet på spöt. Du kan dra en gädda som väger 8kg på ett 15g spö, bara det att det blir mycket svårare att kämpa emot när den gör rusningar etc, eftersom spöt böjer sig så mycket. Har du ett allroundspö, säg 15-40g så funkar det på gädda, gös och abborre, men det är roligare att dra abborre och mindre gäddor på ett mjukare spö, just eftersom du känner rycken mycket bättre. Det är inte optimalt på någon art, men det funkar verkligen på varje. Jag har själv dragit en gädda på ~5kg på ett ULspö, och drillningen tog kanske tre gånger så lång tid mot om jag hade haft mitt jerkset ist (100g), men jävlar vad roligt det var! Sen brukar det även vara svårare (dock inte omöjligt) att få någon längd på kasten när man använder små spinnare/jiggar på ett styvare spö. Här har du ett exempel på ett spö som kommer att duga utmärkt till borre/gädda/gös (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-40g-5sec.html)

Jag har själv en 4000rulle, och den funkar bra men den är lite i största laget. Det är precis som du säger, ju större ju kraftigare, och det går på mer lina på en 4000 än på en 2500, men jag skulle råda dig i att ta en 2500rulle, t ex denna. Du behöver inte smacka på med en 4000 det första du gör liksom :P

Det här med linor är lite speciellt. Själv har jag utvecklat en allergi gentemot nylonlina och kör flätlina på alla mina spön. Det du ska tänka på när du väljer lina är att ju tynnre lina ju längre kast, men desto lättare går den av. Om vi nu säger att du köper ett spö till både gädd- och abborrfisket så skulle jag rekommendera en flätlina mellan 0,15-0,20mm, t ex denna 0,17. Sen beror det på vilka knopar och vilken tafs du använder också, ju starkare knop ju större brytstyrka. Linan har inte så speciellt mycket att göra med om man känner hugget eller inte, det är det spöt som avgör.

Hoppas att det bringade lite klarhet
(och tro inte på mr.demon, Zalt är kung!)

Tack för svaret!

Okej, så styvheten i spöt är mycket en smaksak. Men är det inte också så att det kan vara svårt att fiska abborre med ett styvt spö då du inte känner huggen på draget? Är det inte också så att gäddfiske med ett mjukt spö kan leda till att spöt går av?

Kan man ha tunn abborrelina på en 4000-rulle (gäddrulle)? Kan man ha tjock gäddlina på en 1000-rulle (aborrerulle)? Ni säger ju att ju större rulle desto tjockare lina, måste det va så?

Har rullen något att göra med om man känner hugget eller inte?

Okej. Är fllätlina dyrare än nylonlina, mycket dyrare?

Ju tunnare lina desto längre kast och lättare att få linbrott, det låter logiskt.

Vad är knopar för något, fiskeknuten man gör runt tafsen?

Tack!
Citera
2011-10-27, 19:03
  #607
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Lyssna på mr.demon och köpa Alien Eel istället.

4000 finns till bra pris nu. Tycker inte den är för stor. Är som en gammal Cardinal. Men lyssna på Knoppy. Men personligen ( igen då ) så tycker jag 15-50 20-60 kastvikt är bäst..

Ooh, alien eel <3 Kung de också! Dock är Zalt och 4paly de bästa gäddwobblers som jag har provat. Men som sagt, lär ju räcka med en 2500 eftersom det är på "amatörnivå".

Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Tack för svaret!

Okej, så styvheten i spöt är mycket en smaksak. Men är det inte också så att det kan vara svårt att fiska abborre med ett styvt spö då du inte känner huggen på draget? Är det inte också så att gäddfiske med ett mjukt spö kan leda till att spöt går av?

Kan man ha tunn abborrelina på en 4000-rulle (gäddrulle)? Kan man ha tjock gäddlina på en 1000-rulle (aborrerulle)? Ni säger ju att ju större rulle desto tjockare lina, måste det va så?

Har rullen något att göra med om man känner hugget eller inte?

Okej. Är fllätlina dyrare än nylonlina, mycket dyrare?

Ju tunnare lina desto längre kast och lättare att få linbrott, det låter logiskt.

Vad är knopar för något, fiskeknuten man gör runt tafsen?

Tack!

Nej då, huggen märker du i alla fall. Jag har fått abborre på småjigg på mitt jerkspö, men du känner dem mer på ett mjukt spö. Det där med att de kan gå av, visst kan de göra det, men spöna som görs idag är grymt slitstarka om man bara böjer dem så att säga, men risken finns att spöt går av, dock skulle jag tippa på att den är väldigt liten. De är mer känsliga för stötar än om man böjer dem lite. Om jag säger såhär, det finns flugspön för gädda, och de är ganska böjliga

Nej nej, självklart måste du inte ha en tjock lina på en stor rulle. Du kan ha en 0,07lina på en 4000 och 0,30 på en 1000. Grejen är den att de större rullarna är gjorda för tyngre fiske, där du behöver tjockare lina, och de har större spole så att du ska kunna få på 130m av t ex 0,25. Hänger du med? Du kan ha vilken lina du vill på din rulle, men du får inte på 130m 0,25 på en 1000rulle.

Well, det beror ju till 95+% på spöt om du känner hugget, eftersom det först registreras i spötoppen sen fortplantar sig ner till din hand.

Precis, det är det som knopar/knutar är. Några schyssta sådana kan du enkelt kolla upp på google. Det jag ville poängtera är att det spelar ingen roll om du har en lina som håller för 20kg medan knopen du använder försämrar brytstyrkan med 70%. Då har du bara 6kg kvar att spela på om jag säger så.
Citera
2011-10-27, 22:34
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Ooh, alien eel <3 Kung de också! Dock är Zalt och 4paly de bästa gäddwobblers som jag har provat.

Du menar 4 play Wobblern nu och inte jiggen va? Ska köpa nån till våren. Jag har bara soft4play nu.

Ja, Alien Eel ska man ha. Bulldawg har jag inte testat då jag ej kan kasta med så tunga vikter. Kör ålen på 42 gram. Super grym! De flesta gummibeten är ju bra på Gädda.
Citera
2011-10-27, 23:32
  #609
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Du menar 4 play Wobblern nu och inte jiggen va? Ska köpa nån till våren. Jag har bara soft4play nu.

Ja, Alien Eel ska man ha. Bulldawg har jag inte testat då jag ej kan kasta med så tunga vikter. Kör ålen på 42 gram. Super grym! De flesta gummibeten är ju bra på Gädda.

Jag har faktiskt jiggvarianten också, men den har levererat under förväntan... Wobblern är fantastisk! Men tänk på vilken du tar, de går ju på olika djup. Den utan sked går knappt att få ner till 1m. Den vanliga "liplure" är bäst imo.

Har inte heller testat bulldawg, men jag har några mindre ålar och en bamsing på 100+ Fast den får man kasta med jerkspöt :P
Citera
2011-10-27, 23:43
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Jag har faktiskt jiggvarianten också, men den har levererat under förväntan... Wobblern är fantastisk! Men tänk på vilken du tar, de går ju på olika djup. Den utan sked går knappt att få ner till 1m. Den vanliga "liplure" är bäst imo.

Har inte heller testat bulldawg, men jag har några mindre ålar och en bamsing på 100+ Fast den får man kasta med jerkspöt :P

Vilken färg rekomenderar du? Jag har en sjuk fetish för firetiger, men vilken i wobbler variant tycker du funkar bäst?? Jag gissar på skitmört eller den oranga.
Citera
2011-10-29, 03:00
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Ooh, alien eel <3 Kung de också! Dock är Zalt och 4paly de bästa gäddwobblers som jag har provat. Men som sagt, lär ju räcka med en 2500 eftersom det är på "amatörnivå".



Nej då, huggen märker du i alla fall. Jag har fått abborre på småjigg på mitt jerkspö, men du känner dem mer på ett mjukt spö. Det där med att de kan gå av, visst kan de göra det, men spöna som görs idag är grymt slitstarka om man bara böjer dem så att säga, men risken finns att spöt går av, dock skulle jag tippa på att den är väldigt liten. De är mer känsliga för stötar än om man böjer dem lite. Om jag säger såhär, det finns flugspön för gädda, och de är ganska böjliga

Nej nej, självklart måste du inte ha en tjock lina på en stor rulle. Du kan ha en 0,07lina på en 4000 och 0,30 på en 1000. Grejen är den att de större rullarna är gjorda för tyngre fiske, där du behöver tjockare lina, och de har större spole så att du ska kunna få på 130m av t ex 0,25. Hänger du med? Du kan ha vilken lina du vill på din rulle, men du får inte på 130m 0,25 på en 1000rulle.

Well, det beror ju till 95+% på spöt om du känner hugget, eftersom det först registreras i spötoppen sen fortplantar sig ner till din hand.

Precis, det är det som knopar/knutar är. Några schyssta sådana kan du enkelt kolla upp på google. Det jag ville poängtera är att det spelar ingen roll om du har en lina som håller för 20kg medan knopen du använder försämrar brytstyrkan med 70%. Då har du bara 6kg kvar att spela på om jag säger så.

Det var ett mycket bra svar, man tackar.

Okej så nu känner jag att jag har koll på en hel del. Då jag tycker att min budget håller för två spön, ett för lättare fiske (abborre) och ett för tyngre fiske (gädda och liknande), så blir nu utmaningen att hitta de rätta spöna med rulle och lina.

Jag har inte tänkt att köpa värstingspön då jag varken upplever att jag behöver det eller vill betala för det. Med de priserna som gäller i svenska internetfiskebutiker så är jag beredd att betala typ 2500 kr, men jag hoppas hitta samma utrustning billigare i någon utländsk internetfiskebutik. Så har någon tips på en utländsk internetfiskebutik så vänligen let me know.

Vi börjar med det spöt som är tänkt för tyngre fiske. Jag är ännu inte en speciellt skicklig fiskare, och chansen att jag skulle få upp de riktigt tunga fiskarna (typ en tung gädda) borde vara ganska små, jag kanske därför inte ska välja ett spö med riktigt hög kastvikt (typ högre än 10-30 gram)? Vilken spölängd bör väljas, 9 fot?

Nu till rullen som ska sitta på spöt för tyngre fiske. Är det 4000-rulle som gäller tycker ni? Jag vill ju ha en rejäl robust rulle och kunna ha en grövre lina.

När det gäller spöt för tyngre fiske, vad är viktigast rullens kvalité eller spöts kvalité? Ska man lägga mer av pengarna på rullen eller tvärtom?

Och nu till spöt för lättare fiske. Är det UL-spö som gäller här kanske? Liks bra att ta ett så mjukt som möjligt så att man känner så mycket av fisken som möjligt?

Nu till rullen på spöt för lättare fiske. Som jag har lärt mig så finns det ingen anledning för mig att köpa en stor rulle då jag ska fiska lätta fiskar och behöver ingen tjock lina, och således ingen stor rulle med stor spole med utrymme för tjock lina. Då är det väl en 1000-rulle som gäller?

När det gäller spöt för lättare fiske, vad är viktigast rullens kvalité eller spöts kvalité? Ska man lägga mer av pengarna på rullen eller tvärtom?

Det här är några begrepp som jag stöter på och inte vet vad de betyder:*Vad är jerkfiske? Vad är vertikalfiske? Vad är dropshot-fiske? Tänkte att jag kan fråga här då jag inte hittat något svar på de frågorna och begreppen dyker ju upp när man letar spön i butikerna.

Tackar för engagemanget!
__________________
Senast redigerad av Maxup 2011-10-29 kl. 03:08. Anledning: Glömde att skriva det jag nu lägger till
Citera
2011-10-29, 20:53
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Det här är några begrepp som jag stöter på och inte vet vad de betyder:*Vad är jerkfiske? Vad är vertikalfiske? Vad är dropshot-fiske? Tänkte att jag kan fråga här då jag inte hittat något svar på de frågorna och begreppen dyker ju upp när man letar spön i butikerna.

Tackar för engagemanget!
Jerkfiske är fiske med "tung" utrustning och lite annorlunda teknik. Ett spö med betesvikt upp till minst 100 g och en multirulle. Du fiskar med jerkbaits, som kan beskrivas som stora wobblers. Finns både flytande och sjunkande.
Tekniken bygger på att du "piskar" spöt neråt för att dra in betet, vilket ger en svängande gång på betet. Samtidigt vevar du in slaklinan som blir när du piskar.

Väldigt rolig form av fiske som ska vara väldigt bra för gädda, och stora sådana. Har själv bara testat några gånger så någon mer erfaren kanske kan utveckla lite. Jag tror det kan vara något för dig om du ska ha ett set för tungt fiske och ett för lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback