Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-31, 13:08
  #13
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sMiz
Är det här någonting att ha? http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=991282 ?
Det duger till att fiska med om man inte ska fiska som en galning hela tiden.
Citera
2010-05-31, 13:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustapo
Min personliga erfarenhet är att man skall hålla sig ifrån Okuma rullar, genomgående dålig kvalité på dem jag har haft.

Just det spöt har jag ingen erfarenhet av, men dem Ron Thomson spöna jag har haft har varit sköna att fiska med.
Vet du något annat schyst inne på willys sportfiske eller beoutdoor? Får mest abborre och gädda, ingen större storlek på dem.
Citera
2010-05-31, 19:09
  #15
Medlem
Gustapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sMiz
Vet du något annat schyst inne på willys sportfiske eller beoutdoor? Får mest abborre och gädda, ingen större storlek på dem.

På olssons fiske finns en del kit med Shimano spö och rulle. Kolla efter spön med kastvikter på 10-30g ev. 5-20g beroende på vad du har för beten.

Har ingen erfarenhet av dem spöna heller, men jag föredrar Shimano före okuma alla dagar i veckan och tror att dom håller mycket bättre.

Mitt tips är nästan att åka ut till butikerna, känn, kläm och snacka. Med rätt folk i butiken brukar det gå att förhandla fram lite sköna prylar för bra priser

På Beoutdoor hittade jag inget spec. i den prisklassen.
Citera
2010-05-31, 20:17
  #16
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sMiz
Vet du något annat schyst inne på willys sportfiske eller beoutdoor? Får mest abborre och gädda, ingen större storlek på dem.


Jag har själv jobbat i en fiskebutik, och kan säga dig att vill du ha lite mer kvalitétsspön så ska du satsa på det hederliga Shimano Speedmaster AX180L spöet, ligger riktigt bra i handen, fint balanserat och i riktigt bra kvalitét! Inte speciellt dyrt heller, 1.200-1.400~.

6 fots spöet är riktigt härligt, 3-14g kastvikt och om jag inte misstar mig så har detta spöet 2års garanti på spöbrott eller ringskador där jag jobbade.

Sen finns alla Shimano spön i Catana serien, lite billigare shimano spön, men absolut inte sämre kvalitét!
Shimano BX Catana 165UL får du för ca. 5-600kr~, om du är ute efter lite billigare.

Ron thompson är faktiskt också ett VÄLDIGT underskattat märke, visst får man in lite reklamationer då och då, men de gör en hel del schyssta grejer! Ron Thompson Steelhead pro, 5 fot, har jag själv lirat med nu som UL spö ett bra tag, och det har hängt med riktigt bra! Lite styvt, men det är vad jag föredrar, och dessa kan du få för ca. 3-500kr~ beroende på vart du köper det.


Vill du ha ett helt set för inte allt för mycket pengar så har Okuma några schyssta set, skit i vad alla säger om kvalitén! Har du bara tänkt hobbyfiska mindre/medel gädda och abborre med det så duger det gott till!



Och sen är det många som säger att man inte ska ha spunnen lina på ditt UL, men kör du på 0.9-0.12 lina och har spöringar i metall så är det KLART att föredra! Powerpro linan rekomenderar jag starkt. Du kan spola på spunnen lina i butik på ett UL för ca 50-100:- , och snackar man lite så får man ofta med det på köpet.


Edit : kolla upp ABUs UL sortiment med, de har några lättare UL set för runt femhundringen som funkar bra för allroundfiske!
Citera
2010-05-31, 20:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
...
Schyst med lite att kolla igenom, ska kolla och se vad jag hittar. Är mest ute efter något spö där man får en liten kamp även om det är en liten gädda!
Citera
2010-05-31, 20:48
  #18
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sMiz
Schyst med lite att kolla igenom, ska kolla och se vad jag hittar. Är mest ute efter något spö där man får en liten kamp även om det är en liten gädda!


Ett av ABUs UL set som jag fick av företaget för att pröva på och ge testresultat var riktigt jäkla mjukt, kändes som att plocka en 8kilos gädda när du fick en abbore på runt 5 hekto!

Ska kolla om jag hittar det, inte världens bästa rulle, men fyfasen så kul det var att fiska med!
Citera
2010-05-31, 21:28
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Ett av ABUs UL set som jag fick av företaget för att pröva på och ge testresultat var riktigt jäkla mjukt, kändes som att plocka en 8kilos gädda när du fick en abbore på runt 5 hekto!

Ska kolla om jag hittar det, inte världens bästa rulle, men fyfasen så kul det var att fiska med!

Kanske vore någonting då! Hoppas att dessa spön är bra för poppers och jiggar då jag vill prova på det lite mer.
Citera
2010-05-31, 22:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sMiz
Kanske vore någonting då! Hoppas att dessa spön är bra för poppers och jiggar då jag vill prova på det lite mer.

Fiskar nästan uteslutet med jiggar, även en del poppers ändå om jag inte är så förtjust i det men det fungerar riktigt bra med mjuka spön i alla fall.
__________________
Senast redigerad av kr0owe 2010-05-31 kl. 22:19.
Citera
2010-06-01, 01:36
  #21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustapo
Prisklass?

Berleys Lightning Rod-Serie tycker jag om, har deras Jerkspö och Haspel 10-30g 9 fot

Till dig skulle jag väl rekommendera 10-30g spöt på 8 eller 9 fot, bra allround spö.

Sedan verkar i stort sett alla Shimano spön fått bra kritik, har själv spanat en del på Beastmaster och Catana BX det senaste, då deras UL spö. Men även dessa serier finns i 10-30g utförande, både 7 och 9 fot har jag för mig.
Hm tack för svaret. Prisklass är billig. Max 500. Fiskar kanske nån vecka per år.
Citera
2010-06-01, 13:18
  #22
Medlem
Kadeks avatar
Tycker att man skall undvika de svajigaste spöna om man bara skall ha en uppsättning hemma. De klenare spöna är förvisso riktigt roliga att fiska med men svårt i strömmande vatten och betesutbudet blir ganska begränsat. Det är inte speciellt lämpligt för fisken att bli drillad på alltför klen utrustning.
Lämpligt UL-spö enligt mig är upp till 10-15 gram i kastvikt.

Ta med dig en Napp och nytt/Normarks katalog hem nästa gång du är i fiskebutiken, deras set som säljs hos premium dealers är riktigt prisvärda. Tycker att man blir så jävla yr i en fiskebutik, lättare att spana in i katalogen, läsa lite om spöna online för att gå till butiken och känna/köpa. Som MrHumpe säger, köp i butik, efter lite småsnack så brukar man få med något på köpet, lite lina, några beteslås etc.
Citera
2010-06-01, 23:52
  #23
Medlem
Mertins avatar
Jerkbaitset, billigt

Hej

Känner att det börjar bli dags att inhandla jerkbaitutrustning, men som fattig student har jag inte allt för mycket pengar att lägga ut.

Funderar på att köpa ett billigt och färdigt set, är det en bra idé?

Som dessa till exempel:
http://www.jakto.se/fiske/jerkbaitfi...kset-5867.html
http://www.jakt.djurbergs.se/ABU_Jer...XNI-9806_.aspx
http://www.fiskekompaniet.se/se/art/...tset-basic.php

Är dessa helt värdelösa? Ge gärna lite prisvärda tips

MVH
Citera
2010-06-02, 00:03
  #24
Medlem
Tråknicks avatar
Allt det där är skräp, iaf om du vill kasta typ Buster jerk och tyngre beten. Men hjälpen är nära, den gamla devisen att du kommer långt med en amba och busterstiff håller fortfarande.

Leta efter setet med Abu 5001 TGC och Buster stiff så kommer jerkandet att bli roligare och mer långvarigt än med lågprofilsskräpet ovan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback